Po tom, čo chcelo mesto posunúť zastávku autobusov a skrátiť tak prestupné vzdialenosti, podal majiteľ nákupného centra námietku.
Autor TASR
Bratislava 10. mája (TASR) – Lepší prestup medzi električkami a autobusmi na bratislavskom Šafárikovom námestí nevznikne, lebo Eurovea sa obávala zrušenia odbočky k svojmu centru. Týmto argumentuje hovorkyňa obchodného domu Oľga Hammer. Po tom, čo chcelo mesto posunúť zastávku autobusov a skrátiť tak prestupné vzdialenosti, podal majiteľ nákupného centra námietku a bol vraj pripravený napadnúť aj stavebné povolenie na zmenu stavby. Ohroziť tak mohol projekt budovania električky do Petržalky. Žiadne plánované zrušenie odbočky ale v predloženej dokumentácii podľa bývalého vedenia mesta nebolo.
Keďže obratisko autobusov na Šafárikovom námestí už neobnovia, zastávky spred Malej scény sa mali posunúť pred Umeleckú besedu a pred budovu pôvodnej redakcie Smena, aby boli prestupy pohodlnejšie a rýchlejšie. Rovnako sa posúvala aj električková zastávka pred aulu Univerzity Komenského. Mesto preto robilo zmenu v projekte, v rámci ktorého sa dnes buduje električka do Petržalky a rekonštruuje Starý most.
V stavebnom konaní na zmenu stavby pred dokončením však podal svoju námietku majiteľ nákupného centra ako účastník konania. Hovorkyňa dnes argumentuje, že to bolo preto, lebo posun zastávky by uzavrel vjazd do Pribinovej ulice a autá by teda k centru v tejto časti nemohli odbočiť. "Ak by sa zakázalo pravé odbočenie na Pribinovu, nastane situácia, že vozidlá smerujúce do Eurovey by museli vchádzať cez komunikáciu Krupková, ktorá je krátka a končí križovatkou. Ulica by sa upchala," zdôraznila Hammer.
V textovej dokumentácii na zmenu stavby, ktorú má TASR k dispozícii, sa však o zrušení odbočenia na Pribinovu ulicu nehovorí. Martin Fundárek z občianskej iniciatívy Lepšia doprava tiež tvrdí, že hoci v tomto priestore niet veľa voľného miesta, predsa sa projektantovi podarilo nájsť riešenie, ktoré umožnilo umiestniť zastávku pred Umeleckú besedu a zároveň zachovať pravé odbočenie na Pribinovu ulicu. "S týmto riešením súhlasil aj zástupca Krajského dopravného inšpektorátu," zdôraznil.
"Nám nikto iné riešenie oficiálne nepredložil. My sme rokovali o riešení, ktoré bolo v dokumentácii na zmenu stavby," uviedla hovorkyňa nákupného centra s tým, že v nej pravé odbočenie nebolo. "Overoval som si dokumentáciu, ktorá bola predložená na zmenu stavby pred dokončením, a teda aj centru Eurovea na vyjadrenie - nebolo v nej zrušenie pravého odbočenia na Pribinovu," oponuje zase bývalý primátor Milan Ftáčnik s tým, že pre dĺžku zastávky by sa menil iba tvar odbočenia. Zmena mala ísť na úkor stredového ostrovčeka v križovatke.
Na otázku, či by nákupné centrum teda s posunom zastávky súhlasilo, ak by sa zachovalo pravé odbočenie, už Eurovea neodpovedala. Hovorkyňa argumentovala, že pravé odbočenie, zastávka a chodník sa naraz na dané miesto nezmestia a riešenie nebolo koncepčné. Podľa Ftáčnika riešenie pred Umeleckou besedou bolo treba ešte kapacitne overiť.
Posunutie zastávok autobusov však ani nebolo súčasťou projektu nosného dopravného systému. Upozorňuje na to aj dokumentácia na zmenu stavby. Odporúčalo sa, aby sa premiestňovali spolu s výstavbou električky do Petržalky, na to však bolo treba samostatné konanie a aj osobitné peniaze, podotkol Ftáčnik. Majiteľ Eurovey ale podľa bývalého primátora považoval svoju námietku za natoľko zásadnú, že bol pripravený napadnúť aj stavebné povolenie na zmenu stavby, a tým skomplikovať jej časový harmonogram.
"Považujem za škandalózne, ak je súkromný subjekt ochotný potopiť projekt električky len preto, aby zabránil vybudovaniu zastávky MHD pred Umelkou. Navyše, bez akýchkoľvek argumentov, bez dopravných modelov a relevantných dát," myslí si bývalý poradca primátora Michal Feik.
Občianska iniciatíva Lepšia doprava však zase za škandalóznu označila dohodu Ftáčnika a nákupného centra, kde sa mesto vlani v novembri zaviazalo, že zastávku autobusov pred Umeleckú besedu neposunie a že to nebude navrhovať ani podporovať. "Mesto sa dohodou dostalo do vazalského postavenia, v ktorom už nemôže slobodne rozhodovať o umiestnení zastávok MHD a deleguje časť rozhodovania na súkromný subjekt," zdôraznil Fundárek. "Dali sme prednosť dohode, ktorej výsledkom bolo stiahnutie námietky a vydanie stavebného povolenia na zmeny stavby pred dokončením," reagoval Ftáčnik.