Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 23. november 2024Meniny má Klement
< sekcia Bratislava

Investor Hlavnej stanice zmenil projekt, MHD tam vpustí z Pražskej

Hlavná stanica v Bratislave Foto: TASR/Pavel Neubauer

Mesto sa so spoločnosťou nevie na dodatku k zmluve o budúcej kúpnej zmluve dohodnúť už štyri roky.

Bratislava 16. októbra (TASR) - Na bratislavskú Hlavnú stanicu by mali cestujúci mestskou hromadnou dopravou prichádzať po jej prestavbe z Pražskej ulice. Investor, spoločnosť Transprojekt, totiž zmenil svoj projekt. Na Pražskej plánuje pristavať ďalšie pruhy a cez ulicu púšťať na stanicu autobusy a trolejbusy. Dnes však práce stoja, firma totiž čaká na mesto. Žiada od neho dodatok k zmluve. Tvrdí, že keď ho s mestom podpíše, začiatkom budúceho roka začne s prvými búracími prácami.

Mesto sa so spoločnosťou nevie na dodatku k zmluve o budúcej kúpnej zmluve dohodnúť už štyri roky. Zmluva hovorí o tom, že Transprojekt má mestu vybudovať cesty či podzemnú električku a dohodnuté skolaudované objekty magistrátu odovzdať do konca roka 2016. Za to mu potom Bratislava dá do vlastníctva vyše 22.000 štvorcových metrov pozemkov a investor si v lokalite postaví nákupné centrum, ktoré prestavbu stanice zaplatí. Vyvolané investície sú však len druhá časť kúpnej ceny pozemkov, prvú, 365.000 eur, už firma mestu poslala na účet.

Zmluvu o budúcej kúpnej zmluve s Transprojektom podpísal tesne pred svojim odchodom v roku 2010 bývalý primátor Andrej Ďurkovský. "Zmluvu schválilo zastupiteľstvo ešte v roku 2006, no Ďurkovský si dal podmienku, že najprv musíme mať územné rozhodnutie. Keď sme ho dostali koncom augusta 2010, už nebol ochotný nič podpisovať, ale musel splniť schválené uznesenie. Nakoniec preto narýchlo opísali do zmluvy štyri roky staré podmienky, hoci medzitým sa projekt vyvíjal," povedal v rozhovore pre TASR konateľ spoločnosti Transprojekt Igor Ballo. Vraví, že zmluva bola zlá, lebo pri takom veľkom projekte nešpecifikovala podmienky do hĺbky, no bol rád, že má podpísanú aspoň nejakú.

Investor sa preto odvtedy snažil uzavrieť s mestom k zmluve dodatok, v ktorom sa mali obe strany dohodnúť na harmonograme prác či presnom spôsobe odovzdania objektov. Mesto žiadalo garancie, že projekt dokončí, investor zase istotu, že magistrát postavené objekty aj prevezme. Najnovšie si Transprojekt najal právnu kanceláriu a na rokovania s mestom poslal nezávislého právnika. Ballo totiž priznáva, že jeho vzťahy s úradníkmi mesta už po dlhých rokovaniach nie sú najlepšie. O dodatku, na ktorom sa nakoniec právnik investora s magistrátom dohodli, by mali rokovať budúci týždeň mestskí poslanci.

Objekty musí investor mestu podľa návrhu dodatku odovzdať skolaudované a bez vád

Investor si v dodatku napríklad posúva termín na dokončenie stavieb pre mesto o jeden rok, teda do konca roka 2017, zároveň však stanovuje v dokumente ešte ďalší dátum. Ballo o ňom hovorí ako o šibeničnom. Do konca budúceho roka musí predložiť celú projektovú dokumentáciu, ktorá je podkladom pre stavebné povolenia. Ak ju celú mať nebude, mesto môže podľa dodatku kontrakt s investorom hneď vypovedať. "Už nevieme, akým lepším spôsobom dokázať, že nám ide o to, aby sa projekt čo najrýchlejšie pohol," podotkol Ballo.

Objekty musí investor mestu podľa návrhu dodatku odovzdať skolaudované a bez vád, ktoré by bránili ich užívaniu. Ak budú v takom stave, mesto nemôže ich prevzatie odmietnuť, môže však reklamovať nedorobky či chyby. Ak zase investor nestihne termín, mesto má nielen nárok od zmluvy odstúpiť, ale aj vymáhať vyše 365-tisícovú pokutu.

Mesto už istý čas zvažovalo aj možnosť, že zmluvu zruší. Nechalo si vypracovať právnu analýzu a zistilo, že vypovedať ju jednostranne nie je možné. "Museli by si byť potom vedomí aj všetkých právnych dôsledkov z našej strany," upozornil Ballo. V lokalite spoločnosť vlastní už väčšinu pozemkov, iného investora, ktorý by prišiel stanicu prestavať, by tak firma mohla blokovať.

Investor chce projekt po novom urobiť v šiestich etapách, v prvých troch plánuje vytvoriť objekty pre mesto. Najprv chce k Pražskej ulici smerom von z mesta pribudovať východnú vetvu, nové dva pruhy pôjdu do kopca. Z ulice potom začne viesť na stanicu mestskú hromadnú dopravu. "Pražská je dnes zaťažená, ale na základe meraní vieme, že ju nezaťažíme viac, ale ju skapacitníme," priblížil Ballo. Pôvodné riešenie hovorilo o tom, že MHD mala chodiť na stanicu cez Žabotovu, proti čomu sa obyvatelia búrili.

Investor medzitým tiež zbúra a postaví novú odbavovaciu halu železníc, potom zavedie električku do podzemia a na konci dostavia cesty a garáže na Žabotovej ulici. V ďalších fázach vyrastie v lokalite nákupné a administratívne centrum. Križovatka na stanicu sa zruší a do Múzea dopravy plánuje investor vložiť vyše 2 milióny eur.

Na práce má Transprojekt pripravené dva časové harmonogramy. Ak by ich staval paralelne, postaviť objekty pre mesto aj nákupné centrum by mu podľa výpočtov trvalo 2,5 roka. Ak bude projekt robiť postupne po fázach, trvať to má štyri roky. "Výsledný harmonogram bude kompromisom medzi týmito dvoma možnosťami," dodal Ballo.