Dvojsedačkovú lanovku, ktorá spája bratislavskú Železnú studničku a Kamzík, nakoniec súkromník prevádzkovať nebude.
Autor TASR
Bratislava 13. apríla (TASR) – Dvojsedačkovú lanovku, ktorá spája bratislavskú Železnú studničku a Kamzík, nakoniec súkromník prevádzkovať nebude. Mestská časť Nové Mesto chcela atrakciu prenajať, lebo je pre ňu stratová. Do prvej súťaže sa však prihlásil iba jediný uchádzač, ktorý ani nesplnil podmienky. Druhú súťaž síce potom samospráva plánovala, nakoniec sa však rozhodla, že lanovku si nechá.
"Nakoľko náklady na prevádzku lanovky prevyšujú výnosy, nie je pre nás hospodárne ani účelné lanovú dráhu samostatne prevádzkovať," vysvetľoval pred dvoma rokmi starosta Nového Mesta Rudolf Kusý. Poukazoval na to, že v roku 2012 predstavovali výnosy mestskej časti z prevádzky lanovky 60.000 eur, náklady však aj v dôsledku nevyhnutných investícií do technického zabezpečenia lanovky dosiahli vyše štyrikrát viac.
Po prvej neúspešnej súťaži chceli prevádzkovateľa lanovky hľadať znova. Podľa súťažných podkladov, ktoré schválili aj miestni poslanci, mala byť minimálna výška nájmu jedno euro. Súťažiaci však museli predložiť aj návrh na výšku zamýšľaných investícií do lanovky bez nároku na ich náhradu spolu so záväznými termínmi ich realizácie. Nájomná zmluva s víťazom mala byť uzatvorená na desať rokov.
Dnes hovorca Nového Mesta Marek Tettinger hovorí, že druhá súťaž nebude, keďže v tej prvej nebol o prevádzkovanie lanovky záujem. "A tržby z prepravy tiež každý rok stúpajú," argumentuje. Zatiaľ čo v roku 2010 dosiahli tržby 44.038 eur, v roku 2013 už boli na úrovni 64.340 eur. Taktiež v roku 2011 sa napríklad lanovkou previezlo 21.402 ľudí, no v roku 2013 ich bolo už 25.767. "Za minulý rok budú čísla opäť vyššie," dodal hovorca.
Samospráva do lanovky podľa Tettingera priebežne investuje už tri roky. Naposledy, minulý rok, vymenila strešnú krytinu na budove dolnej stanice, zateplená je už aj fasáda budovy. V júni 2014 uviedli tiež do prevádzky bufet s letnou terasou v dolnej stanici. V novembri sa zase vymenili okná a dvere v pokladni služobnej miestnosti v budove hornej stanice.
Tettinger pripomína, že keď v roku 2009 uzatvorili sedačkovú lanovku Dedinky – Geravy v Slovenskom raji, lanová dráha na Kamzík sa stala poslednou svojho typu na území Slovenska. "V rámci celého Československa ide dokonca o jedinú existujúcu dvojsedačkovú lanovku z produkcie bývalej TRANSPORTY Chrudim," podotkol. V roku 2017 oslávi lanovka svoje 45. výročie uvedenia do prevádzky a podľa Tettingera možno uvíta i svojho dvojmiliónteho cestujúceho.
"Nakoľko náklady na prevádzku lanovky prevyšujú výnosy, nie je pre nás hospodárne ani účelné lanovú dráhu samostatne prevádzkovať," vysvetľoval pred dvoma rokmi starosta Nového Mesta Rudolf Kusý. Poukazoval na to, že v roku 2012 predstavovali výnosy mestskej časti z prevádzky lanovky 60.000 eur, náklady však aj v dôsledku nevyhnutných investícií do technického zabezpečenia lanovky dosiahli vyše štyrikrát viac.
Po prvej neúspešnej súťaži chceli prevádzkovateľa lanovky hľadať znova. Podľa súťažných podkladov, ktoré schválili aj miestni poslanci, mala byť minimálna výška nájmu jedno euro. Súťažiaci však museli predložiť aj návrh na výšku zamýšľaných investícií do lanovky bez nároku na ich náhradu spolu so záväznými termínmi ich realizácie. Nájomná zmluva s víťazom mala byť uzatvorená na desať rokov.
Dnes hovorca Nového Mesta Marek Tettinger hovorí, že druhá súťaž nebude, keďže v tej prvej nebol o prevádzkovanie lanovky záujem. "A tržby z prepravy tiež každý rok stúpajú," argumentuje. Zatiaľ čo v roku 2010 dosiahli tržby 44.038 eur, v roku 2013 už boli na úrovni 64.340 eur. Taktiež v roku 2011 sa napríklad lanovkou previezlo 21.402 ľudí, no v roku 2013 ich bolo už 25.767. "Za minulý rok budú čísla opäť vyššie," dodal hovorca.
Samospráva do lanovky podľa Tettingera priebežne investuje už tri roky. Naposledy, minulý rok, vymenila strešnú krytinu na budove dolnej stanice, zateplená je už aj fasáda budovy. V júni 2014 uviedli tiež do prevádzky bufet s letnou terasou v dolnej stanici. V novembri sa zase vymenili okná a dvere v pokladni služobnej miestnosti v budove hornej stanice.
Tettinger pripomína, že keď v roku 2009 uzatvorili sedačkovú lanovku Dedinky – Geravy v Slovenskom raji, lanová dráha na Kamzík sa stala poslednou svojho typu na území Slovenska. "V rámci celého Československa ide dokonca o jedinú existujúcu dvojsedačkovú lanovku z produkcie bývalej TRANSPORTY Chrudim," podotkol. V roku 2017 oslávi lanovka svoje 45. výročie uvedenia do prevádzky a podľa Tettingera možno uvíta i svojho dvojmiliónteho cestujúceho.