Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 27. november 2024Meniny má Milan
< sekcia Bratislava

Maliarka Alena Adamíková vystavuje v GMB príbehové portréty detí

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

Galériu mesta Bratislavy zdobia okrem infantiek zo série Respekt to Velázquez aj veľké detské portréty Dievča s lasičkou, Biela Kocka, Cesta do stredu duše, Rozpomínanie alebo Dievča svojho otca.

Bratislava 9. februára (TASR) – V Pálffyho paláci Galérie mesta Bratislavy (GMB) vystavuje portréty maliarka Alena Adamíková. Expozíciu nazvala Infantky a potrvá do 9. apríla.

Okrem infantiek zo série Respekt to Velázquez (Zina, Lili) sú tam veľké detské portréty Dievča s lasičkou, Biela Kocka, Cesta do stredu duše, Rozpomínanie alebo Dievča svojho otca.

"Portrétovanie detí vôbec nie je jednoduché. Nielen preto, že sú často neposedné, a toto sú obrazy s príbehom. Autorka študovala maľbu v 90. rokoch minulého storočia, keď sa veľmi hlásili digitálne médiá a mnohí výtvarníci sa im začali venovať. Klasická maľba bola na ústupe a je pozoruhodné, že Adamíková ostala pri nej," na dnešnej vernisáži výstavy povedala jej kurátorka Beata Jablonská.

Podľa nej expozícia Infantky je nielen obhajobou súčasného portrétu, ale aj maliarskou úvahou o tom, ako ustáť obrazový pretlak mediálneho sveta. Hľadanie portrétu u autorky ide cestou konštruovania konkrétnej podoby takmer ako imaginatívno-fantazijnú predstavu s vlastným vizuálno-symbolickým a alegorickým systémom. Takto môže premýšľať nielen o portrétovanej, ale aj o univerzálnejšej reflexii sveta či ľudského bytia v čase a priestore, alebo dokonca o maľovaní ako zrkadle jej samej. 

"Výstava je nielen prezentáciou zavedenej autorky mladšej strednej generácie, ale aj tej, ktorá prináša v tradičnom žánri maliarskeho portrétu jeho aktualizáciu a nutný nepokoj. Lebo o to by súčasnému umeniu malo ísť, nepriživovať sa na mainstreamových modeloch, ale nakročiť tam, kde to buď nikto nečaká, alebo je príliš horúco," dodala Jablonská. 

Alena Adamíková je rodáčka z Revúcej (1972). V Bratislave študovala na Katedre maľby a iných médií Vysokej školy výtvarných umení (1991-1997) u profesora Daniela Fischera. Tam aj ukončila doktorandské štúdium (2011). Od roku 2007 mala samostatné a skupinové výstavy v slovenských mestách aj v ČR, Nemecku, Rakúsku, Francúzsku, Španielsku a Veľkej Británii.