Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 26. november 2024Meniny má Kornel
< sekcia Bratislava

Mesto vyzýva BSK, aby upustil od vyrúbu stromov na Žilinskej ulici

Ivo Nesrovnal Foto: TASR/Michal Svítok

Proti rozhodnutiu o výrube stromov sa v zákonnej lehote odvolali aj aktivisti.

Bratislava 30. marca (TASR) – Bratislavský primátor Ivo Nesrovnal vyzval Bratislavský samosprávny kraj (BSK), aby upustil od výrubu stromov na zastávke Žilinská ako podmienky na trvalú kolaudáciu električkovej trate Radlinského – Štefanovičova. Nesrovnal vyzval BSK, aby skolaudoval električkovú trať podľa platného povolenia vydaného stavebným úradom BSK.

"Mesto pri rekonštrukcii postupovalo presne podľa schváleného projektu, ktorého podmienkou bolo zachovanie stromov. A s tým súhlasil aj stavebný úrad BSK v ním vydanom povolení," upozornil primátor Ivo Nesrovnal. Pripomenul, že na rozdiel od tohto stavebného povolenia v roku 2010 BSK v roku 2015 pri rozhodnutí o dočasnej prevádzke trate svoj názor zmenil. Výrub stromov stanovil ako podmienku dokončenia kolaudačného konania. BSK sa v tomto prípade pripojil k požiadavke ministerstva dopravy a námietke, že v tomto stave nie je nástupište možné skolaudovať do trvalej prevádzky, pretože by to bolo v rozpore so stavebno-technickými požiadavkami a platnou normou. V tej sa uvádza, že "všetky zariadenia a vybavenie zastávok musia byť vzdialené najmenej tri metre od osi koľaje".

Na základe tejto podmienky vydalo mesto 17. februára rozhodnutie o výrube drevín. Ide o päť brestovcov, pričom štyri z nich sú zdravé a vitálne.

Celý problém spočíva v tom, že zastávka Žilinská je dimenzovaná pre zastavenie dvoch električkových súprav. V prípade zastavenia druhej električkovej súpravy v smere na Hlavnú stanicu sa cestujúci dostávajú do kontaktu so stromami.

BSK poslal 15. marca bratislavskému magistrátu list, v ktorom ho vyzval na zmenu projektu stavby električkovej trate tak, aby na zastávke mohla zastavovať len jedna električka. Hlavnému mestu kraj ponúkol aj pomoc svojich odborníkov.

Mesto reagovalo tým, že projekt podliehajúci prísnym pravidlám čerpania eurofondov nie je možné prepracovať, pretože by išlo o neoprávnené zmeny. Primátor Bratislavy navyše upozornil na to, že mesto prijalo na úrovni Dopravného podniku Bratislava opatrenie, aby na danej električkovej zástavke mohla zastať len jedna električková súprava. "Prijaté riešenie nespôsobuje žiadne prekážky v plynulej prevádzke električkovej trate," zdôraznil Nesrovnal.

Proti rozhodnutiu o výrube stromov sa v zákonnej lehote odvolali aktivisti. K petícii sa pridali občianske združenia ako napríklad Cyklokoalícia, OZ Nádej pre Sad Janka Kráľa, miestny výbor Slovenského zväzu ochrancov prírody a krajiny, internetový portál imhd.sk.

Podľa Michala Feika, iniciátora petície, zozbierali aktivisti už 1700 podpisov. "Aj vďaka tomu je teraz isté, že k výrubu stromov na jar nedôjde. Ďalší teoretický termín na výrub je na jeseň. Dovtedy verím, že kompetentné úrady nájdu také riešenie, aby zdravé stromy ostali zachované natrvalo," uzavrel Feik.

Električková trať Radlinského – Štefanovičova aj so zastávkou Žilinská je od 31. augusta 2015 v predbežnom užívaní. Platnosť dočasnej prevádzky vyprší 31. augusta 2016.