Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Bratislava

Na Starom moste oddnes pracujú nonstop, začínajú stavať i nový pilier

Na snímke prehlbovanie dna Dunaji pri stavebných prácach na Starom moste v Bratislave 5. marca 2015. Foto: FOTO TASR - Martin Baumann

Robotníci dnes začínajú na bratislavskom Starom moste pracovať vo dnes i v noci. Aby sa stihli termíny z Európskej únie, odštartovala sa trojzmenná prevádzka.

Bratislava 5. marca (TASR) – Robotníci dnes začínajú na bratislavskom Starom moste pracovať vo dnes i v noci. Aby sa stihli termíny z Európskej únie, odštartovala sa trojzmenná prevádzka. V rieke dnes taktiež začínajú budovať nový pilier, ktorý má nahradiť dva zbúrané. Informovala o tom hlavná dopravná inžinierka Bratislavy Tatiana Kratochvílová, ktorá dnes prišla stavbu skontrolovať.

Nonstop prevádzku nakázal zhotoviteľovi Eurovia SK ešte v polovici januára nový primátor Ivo Nesrovnal (nezávislý). Riaditeľ spoločnosti Róbert Šinály dnes vysvetľoval, že v noci budú robotníci hlavne zvárať nosnú konštrukciu na petržalskej strane. Miesta, kde budú pracovať, nasvietia.

Pre nový pilier zase začínajú najprv budovať umelý ostrov. Výstavba ohradenia má trvať šesť týždňov, potom sa odštartuje budovanie železobetónovej konštrukcie. "Keď most pri vysúvaní príde do štádia, že pilier bude potrebné použiť ako podporu, v tej chvíli už musí byť vybudovaný," podotkol Šinály. Nový pilier nahradí dva zbúrané, má sa totiž splniť požiadavka Európskej komisie na rozšírenie plavebného gabaritu.

Ak sa zvýši hladina Dunaja, firma to bude podľa Šinályho riešiť operatívne. Je na to podľa neho spracovaný povodňový plán a technologický postup, ktorý stanovuje, do akej výšky hladiny možno pracovať bezpečne. "Je to možné, ak sa hladina nezvýši extrémne a keď už nebude možná plavba lodí po Dunaji," uviedol.

Nad rieku už vysunuli prvý 15-metrový segment mostnej konštrukcie. "Zváranie jednotlivých častí oceľovej konštrukcie trvá približne 11 až 14 dní a následne sa konštrukcia za 24 hodín vysunie nad Dunaj. Tento cyklus sa následne opakuje so zváraním ďalších segmentov mosta," vysvetľovala hovorkyňa Eurovia SK Lenka Kubejová. Teraz sa podľa Kratochvílovej montuje 30-metrový segment, most sa totiž rozhodli skladať na dvoch montovniach naraz, a ďalšiu časť by mali vysunúť nad rieku do 20. marca. Mesačne by sa podľa firmy mali stihnúť dve vysunutia, čiže 60 metrov. Most má dĺžku 460 metrov.

Práce na moste a električkovej trati do Petržalky by sa mali dokončiť do 15. decembra tohto roku. Takýto termín udáva zhotoviteľ v novom, v poradí už treťom harmonograme prác. Predtým chcel práce skončiť do konca októbra, zazmluvnený je však stále iba termín do konca augusta. Za každý deň omeškania zhotoviteľ podľa zmluvy zaplatí sankcie vo výške 0,05 percenta zmluvnej ceny, avšak maximálne do výšky desať percent. Pri čiastke 70 miliónov eur s DPH tak sankcia na deň omeškania vychádza na 35.000 eur.

"Robíme všetko preto, aby sme termín stihli, pretože si uvedomujeme jeho dôležitosť pre mesto a financovanie," podotýka Šinály. Mestu však vyčíta, že niektoré veci, ako zhotoviteľ, nemajú plne v rukách a záležia aj od súčinnosti samosprávy. "Tvrdia, že v niektorých veciach s nimi mesto nespolupracovalo a o to by sa mal ten termín natiahnuť. Natiahnuť už o niekoľko mesiacov, až na marec budúceho roka," podotkol predseda dopravnej komisie Jozef Uhler (Sieť).

Na petržalskej strane Dunaja podľa Kratochvílovej práce prebiehajú podľa pôvodného harmonogramu. Od približne 20. marca má byť uzatvorená Bosákova ulica, robotníci tam totiž začnú klásť električkové koľaje. "Urobí sa najprv križovanie s Bosákovou ulicou a potom sa koľajnice potiahnu smerom k obratisku a smerom k mostu," priblížil Šinály. Obchádzka bude viesť cez Černyševského ulicu.

Pre bezpečnosť sa uzatvorí aj cyklotrasa, ktorá vedie popod stavbu na petržalskej strane. "Trasa mala byť presmerovaná skôr, pripúšťame, že ten postup je opačný," podotkla Kratochvílová. Po novom pôjde okolo Sadu Janka Kráľa, Einsteinovej ulici a vráti sa späť na hrádzu.

Na staromestskej strane by už mali byť podľa Kratochvílovej budúci týždeň osadené stožiare. "Tým, že sa upravovala šírka chodníka, posúva sa aj miesto zakladania stožiarov. Osem stožiarov musíme teraz riešiť s majiteľmi inžinierskych sietí," vysvetlila hlavná dopravná inžinierka. Potom sa začnú práce na chodníku.

Konzorcium troch firiem na čele s Eurovia SK projekt zrealizuje za 58,8 milióna eur bez DPH.