Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal o šanci začať realizovať parkovaciu politiku v najbližšom období, o opravách ciest i príprave bikesharingu.
Autor TASR
Bratislava 9. júla (TASR) – Niektorým poslancom mestského zastupiteľstva hlavného mesta prekáža, ak sa v Bratislave riešia problémy, lebo s každým vyriešeným problémom sa stráca možnosť vyvolávať konflikt, v ktorom sa môžu lacno zviditeľniť. V diskusnej relácii Hlavné mesto na to poukázal primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal v súvislosti s patovou situáciou, ktorá pretrváva v otázke spustenia parkovacej politiky.
Tá ostáva aj po júnovom rokovaní zastupiteľstva iba na papieri, poslanci ani tentoraz neschválili dodatok štatútu hlavného mesta potrebný na to, aby sa v decembri 2016 schválená parkovacia politika mohla začať aplikovať v praxi. „Ostávame tak posledným krajským mestom, v ktorom neplatia celomestské pravidlá parkovania,“ pripomenul Nesrovnal. Priznal, že je pre neho skľučujúce vidieť, že „v zásade tí istí poslanci si stále vymyslia zámienku“, aby mohli blokovať navrhnuté riešenie za každú cenu.
Nesrovnal veril, že v rozhodovaní zastupiteľského zboru zaváži aj nesporný ekonomický argument, súvisiaci s faktami májového prieskumu, ktorý prostredníctvom dát z mobilných telefónov preukázal, že v hlavnom meste žije cca 230.000 ľudí, ktorí v Bratislave nemajú trvalý pobyt. „Práve parkovacia politika je nástrojom mesta a takisto aj motiváciou pre týchto ľudí, ktorí sú tu, využívajú služby mesta, no ich dane idú inam, aby sa prihlásili na trvalý pobyt v Bratislave, a tým aj pomohli financovať Bratislave služby pre občanov,“ upozornil Nesrovnal.
Naznačil, že podľa odhadu ide o prostriedky vo výške okolo 40 miliónov eur ročne. „To je suma, ktorá by pomohla napraviť obrovský investičný dlh, ktorý mesto z minulosti má, zrealizovať väčšinu, a možno aj všetky poslanecké priority,“ uviedol primátor. „Žiaľ, ani toto a ani priame žiadosti starostov mestských častí, ktorí potrebujú regulovať parkovanie na svojom území, nestačia niektorým poslancom a tí naďalej blokujú riešenie,“ skonštatoval Nesrovnal, označujúc konanie spomínaných poslancov za úder pod pás Bratislave. „To už nie je brzda v rozvoji hlavného mesta, to sú priame škody, ktoré títo ľudia páchajú,“ dodal.
Vyhlásil, že ani za danej situácie sa nemieni vzdať. Argumentoval aj rizikom, ktoré v dôsledku súčasnej situácie vidí. „Nejde len o to, že Bratislava prichádza o milióny eur, ale aj o to, že mestské časti si začnú zavádzať vlastné regulácie, no iba na vlastných komunikáciách, nie na komunikáciách mesta. Výsledkom bude chaos, neporiadok, ktorý navyše znevýhodní Bratislavčanov, keďže napríklad v Karlovej Vsi bude Ružinovčan, hoci takisto Bratislavčan, platiť rovnako ako ten, ktorý v Bratislave nemá trvalý pobyt,“ upozornil primátor. „Toto ja nemienim tolerovať, a preto v septembri predložím parkovaciu politiku opätovne na rokovanie zastupiteľstva,“ deklaroval Nesrovnal. Avizoval, že vzhľadom na obdobie pred krajskými voľbami bude pozorne sledovať konanie kandidátov na poslancov i predsedu Bratislavského samosprávneho kraja, ako sa k záležitosti postavia.
V diskusii sa Nesrovnal takisto dotkol témy investičného projektu v lokalite Nivy, ktorého súčasťou je aj rekonštrukcia autobusovej stanice. V súvislosti s požiadavkou investora o udelenie štatútu významnej investície ocenil, že vláda sa pýta na názor hlavného mesta a dotknutých mestských častí. „Jednotlivé oddelenia magistrátu už na tom pracujú, posúdime to komplexne, z urbanistických, environmentálnych, finančných i dopravných hľadísk, a to aj v súvislosti s víziou rozvoja danej lokality a celého mesta v ďalších rokoch,“ uistil.
Nesrovnal tiež hovoril o príprave bikesharingu – systému zdieľaného používania bicyklov. V prvej fáze, so spustením ktorej sa ráta na jar 2018, chce mesto systém sfunkčniť v najväčších mestských častiach a postupne ho rozširovať ďalej. V prvom období by mali mať používatelia k dispozícii 750 bicyklov na 75 miestach. „Teraz v lete mapujeme pozemky, zhromažďujeme informácie, aby sme konkrétne údaje mohli vniesť do zmluvy s partnerom projektu, s ktorým sme podpísali memorandum o spolupráci," uviedol Nesrovnal. Zopakoval, že o výbere partnera – spoločnosti Slovnaft, rozhodli jej skúsenosti s realizáciou podobného projektu v Budapešti a komplexnosť samotnej ponuky. Pozitívne vníma primátor aj samotnú skutočnosť, že partnerom sa stáva taký významný subjekt, ako Slovnaft. "Je to dôležitý signál i pre biznis prostredie, že Bratislava je rešpektovaný partner,“ uviedol Nesrovnal.
Tá ostáva aj po júnovom rokovaní zastupiteľstva iba na papieri, poslanci ani tentoraz neschválili dodatok štatútu hlavného mesta potrebný na to, aby sa v decembri 2016 schválená parkovacia politika mohla začať aplikovať v praxi. „Ostávame tak posledným krajským mestom, v ktorom neplatia celomestské pravidlá parkovania,“ pripomenul Nesrovnal. Priznal, že je pre neho skľučujúce vidieť, že „v zásade tí istí poslanci si stále vymyslia zámienku“, aby mohli blokovať navrhnuté riešenie za každú cenu.
Nesrovnal veril, že v rozhodovaní zastupiteľského zboru zaváži aj nesporný ekonomický argument, súvisiaci s faktami májového prieskumu, ktorý prostredníctvom dát z mobilných telefónov preukázal, že v hlavnom meste žije cca 230.000 ľudí, ktorí v Bratislave nemajú trvalý pobyt. „Práve parkovacia politika je nástrojom mesta a takisto aj motiváciou pre týchto ľudí, ktorí sú tu, využívajú služby mesta, no ich dane idú inam, aby sa prihlásili na trvalý pobyt v Bratislave, a tým aj pomohli financovať Bratislave služby pre občanov,“ upozornil Nesrovnal.
Naznačil, že podľa odhadu ide o prostriedky vo výške okolo 40 miliónov eur ročne. „To je suma, ktorá by pomohla napraviť obrovský investičný dlh, ktorý mesto z minulosti má, zrealizovať väčšinu, a možno aj všetky poslanecké priority,“ uviedol primátor. „Žiaľ, ani toto a ani priame žiadosti starostov mestských častí, ktorí potrebujú regulovať parkovanie na svojom území, nestačia niektorým poslancom a tí naďalej blokujú riešenie,“ skonštatoval Nesrovnal, označujúc konanie spomínaných poslancov za úder pod pás Bratislave. „To už nie je brzda v rozvoji hlavného mesta, to sú priame škody, ktoré títo ľudia páchajú,“ dodal.
Vyhlásil, že ani za danej situácie sa nemieni vzdať. Argumentoval aj rizikom, ktoré v dôsledku súčasnej situácie vidí. „Nejde len o to, že Bratislava prichádza o milióny eur, ale aj o to, že mestské časti si začnú zavádzať vlastné regulácie, no iba na vlastných komunikáciách, nie na komunikáciách mesta. Výsledkom bude chaos, neporiadok, ktorý navyše znevýhodní Bratislavčanov, keďže napríklad v Karlovej Vsi bude Ružinovčan, hoci takisto Bratislavčan, platiť rovnako ako ten, ktorý v Bratislave nemá trvalý pobyt,“ upozornil primátor. „Toto ja nemienim tolerovať, a preto v septembri predložím parkovaciu politiku opätovne na rokovanie zastupiteľstva,“ deklaroval Nesrovnal. Avizoval, že vzhľadom na obdobie pred krajskými voľbami bude pozorne sledovať konanie kandidátov na poslancov i predsedu Bratislavského samosprávneho kraja, ako sa k záležitosti postavia.
V diskusii sa Nesrovnal takisto dotkol témy investičného projektu v lokalite Nivy, ktorého súčasťou je aj rekonštrukcia autobusovej stanice. V súvislosti s požiadavkou investora o udelenie štatútu významnej investície ocenil, že vláda sa pýta na názor hlavného mesta a dotknutých mestských častí. „Jednotlivé oddelenia magistrátu už na tom pracujú, posúdime to komplexne, z urbanistických, environmentálnych, finančných i dopravných hľadísk, a to aj v súvislosti s víziou rozvoja danej lokality a celého mesta v ďalších rokoch,“ uistil.
Nesrovnal tiež hovoril o príprave bikesharingu – systému zdieľaného používania bicyklov. V prvej fáze, so spustením ktorej sa ráta na jar 2018, chce mesto systém sfunkčniť v najväčších mestských častiach a postupne ho rozširovať ďalej. V prvom období by mali mať používatelia k dispozícii 750 bicyklov na 75 miestach. „Teraz v lete mapujeme pozemky, zhromažďujeme informácie, aby sme konkrétne údaje mohli vniesť do zmluvy s partnerom projektu, s ktorým sme podpísali memorandum o spolupráci," uviedol Nesrovnal. Zopakoval, že o výbere partnera – spoločnosti Slovnaft, rozhodli jej skúsenosti s realizáciou podobného projektu v Budapešti a komplexnosť samotnej ponuky. Pozitívne vníma primátor aj samotnú skutočnosť, že partnerom sa stáva taký významný subjekt, ako Slovnaft. "Je to dôležitý signál i pre biznis prostredie, že Bratislava je rešpektovaný partner,“ uviedol Nesrovnal.