Dopravný podnik Bratislava (DPB), ktorý ich nakupuje z európskych peňazí, ich plánuje zaradiť do skúšobnej prevádzky na prelome apríla a mája.
Autor TASR
Bratislava 27. marca (TASR) – Novými električkami by mohli Bratislavčania začať jazdiť už o mesiac. Dopravný podnik Bratislava (DPB), ktorý ich nakupuje z európskych peňazí, ich plánuje zaradiť do skúšobnej prevádzky na prelome apríla a mája. Prvú chce nasadiť na linku číslo 4, ktorá spája Dúbravku a Zlaté piesky. Najstaršie električky by potom podnik možno mohol predať aj do krajín bývalého Sovietskeho zväzu. Uviedol to dnes riaditeľ úseku prevádzky a techniky DPB Bronislav Weigl.
Prvá nová električka prišla do hlavného mesta na jeseň minulého roka. Odvtedy musela najazdiť na skúšku tisíce kilometrov a testovali ju, keď bola prázdna i zaťažená kovovými obručami. "Musela tam byť umiestnená taká záťaž, ktorá predstavuje maximálne naplnené vozidlo, čo je 300 ľudí krát 80 kilogramov," vysvetľuje Weigl.
Keďže je to nový výrobok, musela električka prejsť homologizáciou. "Merali sa rôzne veličiny, veci prepísané zákonom, napríklad charakteristika jazdy či charakteristika karosérie. Električka už totiž dnes nie je to, čo bola v minulosti, dnes je vozilo ušité na mieru pre každé mesto," uviedol riaditeľ. Všetky predpísané skúšky dopadli podľa jeho slov dobre a električka tak dostala povolenie na skúšobnú prevádzku bez cestujúcich. Bratislavčania ju tak mohli vidieť jazdiť mestom.
Dnes sú v Bratislave už tri električky, dve obojsmerné a jedna jednosmerná. V skúšobnej prevádzke s cestujúcimi majú začať najprv jazdiť na linke číslo 4, ktorá je najdlhšia, potom na linke 9 a postupne sa budú zaraďovať do prevádzky ďalšie podľa toho, ako ich do Bratislavy dovezú. "Vždy, keď vozidlo príde, musí vykonať skúšky, ale tie už budú krátke a budú trvať len pár dní. Urobí sa už len predpísaná technicko-bezpečnostná skúška, teda napríklad skúška bŕzd či ovládania," dodal Weigl. Do konca roka by v Bratislave podľa Weigla malo byť 45 vozidiel. Ak by teda posledné prišlo v novembri, tak do konca decembra by už malo byť v prevádzke.
Najstaršie vozidlá potom DPB buď nechá zošrotovať, alebo predá, ak bude o nich záujem. "Keď české podniky v minulosti kupovali nové vozidlá, bol o tie staršie dosť silný záujem aj z krajín bývalého Sovietskeho zväzu. Tam boli kedysi vozy vyvážané. Aj dnes majú záujem si takto obnovovať vozový park staršími vozidlami z Československa," uviedol Weigl.
Riaditeľ úseku prevádzky a techniky totiž podotýka, že električka je oproti autobusu z masívneho rámu a prehrdzavenie karosérie tam nehrozí. "Vozidlo môže teda existovať možno ešte zopár rokov a uvidíme, či by sa dalo niekde predať," dodal. Ak však DPB dostane 45 električiek, neznamená to, že toľko z ciest aj vyradí. "Musíme totiž počítať s tým, že nejaký nárast vozového parku bude treba na trať do Petržalky," podotkol Weigl.
Novou električkou sa dnes po Bratislave previezla eurokomisárka pre regionálnu politiku Corina Cretu, s ktorou dnes o využití prostriedkov EÚ na projekty v Bratislave rokoval minister dopravy Ján Počiatek.
Prvá nová električka prišla do hlavného mesta na jeseň minulého roka. Odvtedy musela najazdiť na skúšku tisíce kilometrov a testovali ju, keď bola prázdna i zaťažená kovovými obručami. "Musela tam byť umiestnená taká záťaž, ktorá predstavuje maximálne naplnené vozidlo, čo je 300 ľudí krát 80 kilogramov," vysvetľuje Weigl.
Keďže je to nový výrobok, musela električka prejsť homologizáciou. "Merali sa rôzne veličiny, veci prepísané zákonom, napríklad charakteristika jazdy či charakteristika karosérie. Električka už totiž dnes nie je to, čo bola v minulosti, dnes je vozilo ušité na mieru pre každé mesto," uviedol riaditeľ. Všetky predpísané skúšky dopadli podľa jeho slov dobre a električka tak dostala povolenie na skúšobnú prevádzku bez cestujúcich. Bratislavčania ju tak mohli vidieť jazdiť mestom.
Dnes sú v Bratislave už tri električky, dve obojsmerné a jedna jednosmerná. V skúšobnej prevádzke s cestujúcimi majú začať najprv jazdiť na linke číslo 4, ktorá je najdlhšia, potom na linke 9 a postupne sa budú zaraďovať do prevádzky ďalšie podľa toho, ako ich do Bratislavy dovezú. "Vždy, keď vozidlo príde, musí vykonať skúšky, ale tie už budú krátke a budú trvať len pár dní. Urobí sa už len predpísaná technicko-bezpečnostná skúška, teda napríklad skúška bŕzd či ovládania," dodal Weigl. Do konca roka by v Bratislave podľa Weigla malo byť 45 vozidiel. Ak by teda posledné prišlo v novembri, tak do konca decembra by už malo byť v prevádzke.
Najstaršie vozidlá potom DPB buď nechá zošrotovať, alebo predá, ak bude o nich záujem. "Keď české podniky v minulosti kupovali nové vozidlá, bol o tie staršie dosť silný záujem aj z krajín bývalého Sovietskeho zväzu. Tam boli kedysi vozy vyvážané. Aj dnes majú záujem si takto obnovovať vozový park staršími vozidlami z Československa," uviedol Weigl.
Riaditeľ úseku prevádzky a techniky totiž podotýka, že električka je oproti autobusu z masívneho rámu a prehrdzavenie karosérie tam nehrozí. "Vozidlo môže teda existovať možno ešte zopár rokov a uvidíme, či by sa dalo niekde predať," dodal. Ak však DPB dostane 45 električiek, neznamená to, že toľko z ciest aj vyradí. "Musíme totiž počítať s tým, že nejaký nárast vozového parku bude treba na trať do Petržalky," podotkol Weigl.
Novou električkou sa dnes po Bratislave previezla eurokomisárka pre regionálnu politiku Corina Cretu, s ktorou dnes o využití prostriedkov EÚ na projekty v Bratislave rokoval minister dopravy Ján Počiatek.