Materiál vraj mešká aj preto, že ministerstvo hospodárstva čakalo na výsledky komunálnych volieb a prerokovať ho tak chcelo už s novým primátorom. Aj takto najnovšie rezort argumentuje.
Autor TASR
Bratislava 13. januára (TASR) – Kadiaľ presne bude viesť budúca trasa ropovodu medzi Bratislavou a rakúskym Schwechatom ešte stále nie je známe. Materiál vraj mešká aj preto, že ministerstvo hospodárstva čakalo na výsledky komunálnych volieb a prerokovať ho tak chcelo už s novým primátorom. Aj takto najnovšie rezort argumentuje. Nová hlava mesta Ivo Nesrovnal (nezávislý, vystúpil z SDKÚ-DS) však už dnes avizuje, že ropovod cez mesto nepodporí.
V rámci takzvaného Mestského koridoru, ktorý podľa rezortu vyhodnotili ako najekonomickejší a najekologickejší a na ktorom sa vraj dnes pracuje, sa má uvažovať nad desiatimi alternatívami trasovania. O tom, ktorú z nich vyberú, má rozhodnúť aj samospráva.
"Výber tej najvhodnejšej závisí aj od posúdenia odborníkmi z úrovne samosprávy hlavného mesta a podriadených inštitúcii," povedala pre TASR hovorkyňa ministerstva hospodárstva Miriam Žiaková. Okrem dohody so samosprávou vymenúva aj odborné štúdie či legislatívne podmienky, ktoré výber trasy ovplyvnia. "O trase ale rokovať so samosprávou chceme. Aj preto materiál mešká, čakali sme na komunálne voľby, aby sme ho prerokovali už s novým primátorom," tvrdí Žiaková.
Bývalí bratislavskí mestskí poslanci, medzi ktorými sedel aj nový primátor Nesrovnal, už v roku 2013 odmietli, aby plánované ropovodné prepojenie viedlo cez takzvaný Mestský koridor. V uznesení, ktoré schválili, zároveň vyzvali vládu SR, aby upustila od tohto zámeru a zvážila trasovanie cez tzv. Karpatský koridor. Vlani to potvrdili znova. "Mestské zastupiteľstvo svojim uznesením z júna 2014 ropovod vedený cez mesto Bratislava odmietlo. Rovnaký názor má aj pán primátor," zdôraznila bratislavská hovorkyňa Ivana Skokanová.
Ešte bývalé vedenie rezortu pritom malo niekoľkokrát prísť s vtedajšími poslancami o ropovode diskutovať. Niekoľkokrát sa termín presunul a nakoniec zrušil. Ministerstvo argumentovalo tým, že nemá definitívny návrh trasy a nemá tak ešte o čom diskutovať. "Jednoznačné NIE poslancov bolo pritom signálom pre rezort hospodárstva, že musia prísť diskutovať s mestom, mestskými poslancami, odbornou verejnosťou. My sme boli pripravení im poskytnúť priestor, oni ale možnosť nevyužili," podotkol koncom roka 2013 vtedajší riaditeľ kancelárie primátora Ľubomír Andrassy.
Vedenie ministerstva sa medzitým zmenilo, do kresla si však opäť sadol nominant Smeru-SD. Ale aj preto, že minister je od leta minulého roku nový, si materiál podľa hovorkyne vyžadoval a vyžaduje trocha viac pozornosti a času. Žiaková avizuje, že vláda má prerokovať materiál "o aktuálnom stave projektu a východiskách podmieňujúcich jeho realizáciu" v najbližších týždňoch, no možno aj mesiacoch. Vtedy však vraj ešte finálnu trasu vedenia ropovodu nepredložia, hovorkyňa opakuje, že chcú s mestom rokovať.
Podľa aktivistov z občianskeho združenia Nie ropovodu rezort dosiaľ nemá spracovaný žiadny materiál. "Celý projekt je ako Columbova žena, každý o ňom počul, no nikto ho nevidel. O ropovode cez Bratislavu sa pritom hovorí už od októbra 2011. Myslím si, že ide iba o prelievanie peňazí," dodal Miroslav Dragun zo združenia.
V rámci takzvaného Mestského koridoru, ktorý podľa rezortu vyhodnotili ako najekonomickejší a najekologickejší a na ktorom sa vraj dnes pracuje, sa má uvažovať nad desiatimi alternatívami trasovania. O tom, ktorú z nich vyberú, má rozhodnúť aj samospráva.
"Výber tej najvhodnejšej závisí aj od posúdenia odborníkmi z úrovne samosprávy hlavného mesta a podriadených inštitúcii," povedala pre TASR hovorkyňa ministerstva hospodárstva Miriam Žiaková. Okrem dohody so samosprávou vymenúva aj odborné štúdie či legislatívne podmienky, ktoré výber trasy ovplyvnia. "O trase ale rokovať so samosprávou chceme. Aj preto materiál mešká, čakali sme na komunálne voľby, aby sme ho prerokovali už s novým primátorom," tvrdí Žiaková.
Bývalí bratislavskí mestskí poslanci, medzi ktorými sedel aj nový primátor Nesrovnal, už v roku 2013 odmietli, aby plánované ropovodné prepojenie viedlo cez takzvaný Mestský koridor. V uznesení, ktoré schválili, zároveň vyzvali vládu SR, aby upustila od tohto zámeru a zvážila trasovanie cez tzv. Karpatský koridor. Vlani to potvrdili znova. "Mestské zastupiteľstvo svojim uznesením z júna 2014 ropovod vedený cez mesto Bratislava odmietlo. Rovnaký názor má aj pán primátor," zdôraznila bratislavská hovorkyňa Ivana Skokanová.
Ešte bývalé vedenie rezortu pritom malo niekoľkokrát prísť s vtedajšími poslancami o ropovode diskutovať. Niekoľkokrát sa termín presunul a nakoniec zrušil. Ministerstvo argumentovalo tým, že nemá definitívny návrh trasy a nemá tak ešte o čom diskutovať. "Jednoznačné NIE poslancov bolo pritom signálom pre rezort hospodárstva, že musia prísť diskutovať s mestom, mestskými poslancami, odbornou verejnosťou. My sme boli pripravení im poskytnúť priestor, oni ale možnosť nevyužili," podotkol koncom roka 2013 vtedajší riaditeľ kancelárie primátora Ľubomír Andrassy.
Vedenie ministerstva sa medzitým zmenilo, do kresla si však opäť sadol nominant Smeru-SD. Ale aj preto, že minister je od leta minulého roku nový, si materiál podľa hovorkyne vyžadoval a vyžaduje trocha viac pozornosti a času. Žiaková avizuje, že vláda má prerokovať materiál "o aktuálnom stave projektu a východiskách podmieňujúcich jeho realizáciu" v najbližších týždňoch, no možno aj mesiacoch. Vtedy však vraj ešte finálnu trasu vedenia ropovodu nepredložia, hovorkyňa opakuje, že chcú s mestom rokovať.
Podľa aktivistov z občianskeho združenia Nie ropovodu rezort dosiaľ nemá spracovaný žiadny materiál. "Celý projekt je ako Columbova žena, každý o ňom počul, no nikto ho nevidel. O ropovode cez Bratislavu sa pritom hovorí už od októbra 2011. Myslím si, že ide iba o prelievanie peňazí," dodal Miroslav Dragun zo združenia.