Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Bratislava

Celomestskú parkovaciu politiku plánuje Bratislava spustiť budúci rok

Ilustračné foto Foto: TASR/Štefan Puškáš

Zavedenie prvých zón s regulovaným parkovaním očakáva už na jar.

Bratislava 18. augusta (TASR) – Hlavné mesto plánuje spustiť celomestskú parkovaciu politiku začiatkom budúceho roka. Zavedenie prvých zón s regulovaným parkovaním očakáva už na jar. "Chceme, aby bol systém zabehnutý už predtým, ako sa začne predsedníctvo Slovenskej republiky v Rade EÚ," uviedla pre TASR hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová.

Pravidlá parkovania v Bratislave však musí schváliť mestské zastupiteľstvo. Samospráva počíta, že sa tým mestskí poslanci budú zaoberať ešte v tomto roku. Zámerom celomestskej parkovacej politiky je vyriešiť problém s parkovaním v meste a uprednostniť v tomto smere Bratislavčanov pred vodičmi, ktorí do hlavného mesta len dochádzajú. Platiť za parkovanie však majú aj rezidenti. Pravidlá by mali byť jednotné pre magistrátne cesty I. a II. triedy, a taktiež cesty III. a IV. triedy v správe mestských častí.

Predošlé rokovania podľa Skokanovej ukázali, že väčšina bratislavských mestských častí vyjadrila vôľu mať kontrolu nad parkovaním na svojom území, a preto myšlienka jedného prevádzkovateľa parkovacieho systému nebola priechodná. "Zatiaľ počítame s tým, že každá mestská časť bude vyberať prevádzkovateľa parkovania na svojom území, pričom budú deklarované základné spoločné atribúty parkovacej politiky," vysvetlila hovorkyňa. Služby parkovacieho systému budú teda pre motoristov rovnaké v každej mestskej časti. Rezidentské karty budú mať taktiež jednotný vizuál. Centrálne spravovať evidenciu vydaných rezidentských kariet má bratislavská samospráva.

"Jednotlivým mestským častiam chceme umožniť, aby sa do parkovacej politiky zapojili podľa svojich potrieb," povedala Skokanová. V súčasnosti magistrát eviduje podporu zavedenia spoločného systému parkovania predovšetkým od väčších mestských častí, ktoré sú v blízkosti centra mesta, a problém s neregulovaným parkovaním sa presúva aj na ich územie. "Parkovacia politika bude mať zmysel aj vtedy, ak ju spočiatku zavedú napríklad mestské časti Staré Mesto, Nové Mesto, Petržalka a Ružinov," podotkla Skokanová. Veľkú snahu spustiť parkovaciu politiku na svojom území od začiatku budúceho roka prejavila už napríklad Petržalka.

Riešením otázok ohľadom jednotnej parkovacej politiky v hlavnom meste sa momentálne zaoberá pracovná skupina pod vedením hlavnej dopravnej inžinierky Bratislavy Tatiany Kratochvílovej. Mesto nadväzuje na kroky, ktoré boli v oblasti parkovacej politiky zrealizované už v minulom volebnom období. Základné pravidlá parkovacej politiky poslanci schválili ešte na jeseň 2012. Mestskí poslanci v septembri 2013 odsúhlasili, že príjmy z úhrad a pokút za dočasné parkovanie sa budú prerozdeľovať v pomere 25 percent pre mesto a 75 percent pre mestské časti. Prijatie parkovacej politiky však minulý rok zabrzdilo mestské zastupiteľstvo. Poslanci totiž neschválili potrebnú zmenu štatútu ani všeobecné záväzné nariadenie.