Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 26. november 2024Meniny má Kornel
< sekcia Bratislava

Poľské more a prístavy možno spoznať v Dopravnom múzeu v Bratislave

Gdansk je významné prístavné historické mesto na brehu Baltského mora v Poľsku. Archívna fotografia. Foto: TASR/Milan Kapusta

Expozícia obsahuje vyše 20 informačných panelov, farebné fotografie miest a prístavov Gdanska, Gdyne a Štetína, veľké modely nákladných a vojenských lodí.

Bratislava 3. júna (TASR) - Dlhú námornú históriu Poľska možno spoznať na výstave v Múzeu dopravy v Bratislave. Pod názvom Lode a prístavy poľského Baltiku potrvá do 15. septembra.

"Absolvovali sme celodennú konferenciu Poľský deň mora v Bratislave, ktorú končíme touto výstavou," na jej štvrtkovom (2.6.) otvorení zdôvodnil veľvyslanec Poľskej republiky na Slovensku Leszek Soczewica.

Expozícia obsahuje vyše 20 informačných panelov, farebné fotografie miest a prístavov Gdanska, Gdyne a Štetína, veľké modely nákladných a vojenských lodí. Okrem rôznych historických, výrobných, ekonomických, vzdelávacích či turistických informácií sa návštevník dozvie o obrovskej pláži, kde sú významné kultúrne pamiatky a podujatia i ďalšie súčasné zaujímavosti.

Poľský veľvyslanec zároveň predstavil expozíciu pozostávajúcu z piatich tematických častí venovaných morskej a lodnej tradícii i súčasnosti poľského pobrežia.

Úvodná časť ukazuje tradície plavby po Baltskom mori zo všetkých strán a krajín. Druhá časť je venovaná najznámejšiemu poľskému pobrežnému mestu Gdansk, ktoré je prístavným, obchodným a kultúrnym centrom s tisícročnou tradíciou. Jeho lodenice, známe aj ako kolíska hnutia Solidarita, ktoré spôsobilo pád komunistického režimu, sa teraz špecializujú na menšie lode. Vlani postavili štyri námorné jednotky a opravili 610 lodí. Hitom lodného priemyslu sú výletné lode, ktorých vyrobili 630, ako aj športové a jachty, tých v roku 2015 postavili 999. Moderný prístav je aj v Gdyni, ktorý vznikol pred necelými 100 rokmi doslova na piesku pláže a stal sa druhým najväčším poľským prístavom.



V roku 2015 obraty nákladu v poľských námorných prístavoch predstavovali 69,7 milióna ton, z toho 10,4 milióna ton tvorili tranzitné náklady z iných krajín (12,9 percenta zo Slovenska). Takmer polovica z toho (45,4 percenta) bola v gdanskom prístave, 22,3 percenta v Gdyni, 11,9 percenta v Štetíne a 3,5 percenta v ostatných prístavoch. Celkovo vlani v poľských prístavoch zakotvilo okolo 18.200 lodí.

Časť výstavy predstavujú modely poľských obchodných lodí, ktoré tvoria históriu ich flotily od medzivojnového obdobia po súčasnosť. Možno spoznať aj tradície poľského vojenského námorníctva od 17. storočia dodnes.

"Globálne otepľovanie spôsobuje čoraz lepšie podmienky aj na pobyt na pobreží tohto mora," dodal Soczewica. Štatistiky potvrdzujú, že s meniacou sa klímou čoraz väčšou turistickou atrakciou sa stávajú aj stovky kilometrov piesočnatých pláží poľského pobrežia. Jednou z nich je aj Šwinoujšcie, ktoré získalo desaťkrát po sebe tzv. Modrú zástavu - ocenenie pre najčistejšie a najkvalitnejšie pláže a prístavy sveta. Štvrtina turistických ubytovacích zariadení v Poľsku sa nachádza na baltskom pobreží, 2256 objektov disponuje vyše 110.000 nocľahov. Aj keď väčšinu turistov pri tomto mori tvoria Poliaci, minulý rok využili skoro 6,5 milióna nocľahov, každoročne rastie aj záujem zahraničných návštevníkov, vlani si prenajali 987.400 nocľahov.