Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Bratislava

Poslanci Petržalky pre súťaž na parkovanie dali podnet na ÚVO a NKÚ

Ilustračné foto Foto: TASR/Tomáš Halász

Mestská časť pri súťaži podliezla verejné obstarávanie len o jedno euro a úrad tak má teraz podľa poslancov preskúmať, ako samospráva sumu vypočítala.

Bratislava 23. októbra (TASR) – Pre súťaž na prevádzkovateľa nového parkovania v bratislavskej Petržalke sa dnes dvaja z miestnych poslancov obrátili na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) i na Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR. Peter Cmorej (SaS) a Vladimír Dolinay (NOVA) upozornili, že mestská časť pri súťaži podliezla verejné obstarávanie len o jedno euro a úrad tak má teraz podľa poslancov preskúmať, ako samospráva sumu vypočítala.

"My dávame podnet úradu, aby preskúmal, ako dospela mestská časť k sume 4.999.999 eur a či práve tu nie je dôvod, pre ktorý malo byť uskutočnené verejné obstarávanie," uviedol na dnešnom brífingu Dolinay. Samospráva totiž takto vypísala na prevádzkovateľa parkovania verejnú obchodnú súťaž, cez verejné obstarávanie by musela ísť pri sume nad 5 miliónov eur.

Mestská časť sa prevádzkovanie parkovania rozhodla zveriť externej firme EEI. Vo verejnej obchodnej súťaži ju vybrala z troch kandidátov a v júni s ňou podpísala koncesnú zmluvu na 4.999.999 eur na zabezpečenie prevádzky parkovacieho systému. Poslanci však dosiaľ nevedia, ako samospráva k tejto sume prišla. Žiadne vysvetlenie vraj nedostali.

"Dokument, ktorý je kľúčový v tejto veci, teda predpokladaná hodnota zákazky, sme dvakrát pýtali od mestskej časti, no doteraz sme ho nedostali. Sme veľmi zvedaví na výpočet," podotkol Dolinay. "Samospráva si nemôže len tak povedať, že chce obísť verejné obstarávanie a že ak ho musím robiť pri sume nad päť miliónov, seknem sumu o jedno euro. Tú sumu musia nejako vypočítať," doplnil Cmorej s tým, že argumentom nie je ani to, že mestská časť chcela takto konanie urýchliť.

Poslanci rovnako poukazujú na to, že podmienky súťaže boli nastavené v prospech spoločnosti EEI a ďalší dvaja uchádzači ich tak nevedeli splniť. "Jednou z nich bola poistná zmluva, ktorá mala znieť na päť miliónov eur. Doteraz sme nedostali vysvetlenie, prečo musela byť suma taká vysoká," uviedol Cmorej, podľa ktorého firma EEI požiadala o zvýšenie poistnej zmluvy na päť miliónov eur len asi mesiac pred spustením verejnej obchodnej súťaže. "To nasvedčuje, že vedeli podmienky vopred," zdôraznil. Podľa poslancov mala samospráva súťaž s jedným uchádzačom stopnúť.

Poslanci tiež starostovi znova vyčítali, že zmluvu podpísal bez súhlasu zastupiteľstva. To totiž schvaľovalo iba zásady parkovacej politiky, kde sa hovorilo, že systém bude robiť externý partner, ktorý vyjde zo súťaže. "Podpis zmluvy bolo svojvoľné konanie starostu," podotkol Cmorej. Starosta zmluvu pritom podpísal deň po rokovaní zastupiteľstva, 24. júna, hoci ho vraj poslanci žiadali, aby sa s nimi k tejto veci stretol.

Starosta ešte v septembri reagoval, že zmluva neprišla na rokovanie zastupiteľstva, lebo sa takto dohodol s predsedami klubov. "Že niektorí členovia klubov nerešpektujú svoje vedenie, ktoré mi to takto odporúčalo, to už nie je môj problém," uviedol Bajan s tým, že zmluva však je platná, aj keď nebola v zastupiteľstve schválená. "Ak niekto tvrdí iné, budem rád, ak o tom rozhodne súd. Právne názory môžu byť rôzne," dodal. Viac sa k zmluve vyjadrovať nechcel.

Poslanci mestskej časti vyčítali opäť aj to, že uchádzači mohli pôvodne dávať svoje ponuky len 14 dní. Až potom termín predĺžili na mesiac, avšak aj to bolo podľa poslancov enormne málo. Pripomínali tiež, že 93 percent firmy EEI vlastní Slovenský rozvojový kapitálový fond, ktorého podpredseda Branislav Šafárik organizoval predraženú konferenciu TechMatch. "Aj verejné obstarávanie na dodávateľa celej tej konferencie bolo robené len naokolo," podotkol Dolinay.

Mestská časť medzitým po kritike vyrokovala, že z každej parkovacej karty pôjde koncesionárovi 40 eur s DPH. Pôvodná dohoda bola 48 eur s DPH. Samospráva sa tiež s firmou dohodla na zvýšení nákladov na opravu ciest, namiesto 3000 eur má ročne opravovať cesty za 20.000 eur ročne.