Developeri HB Reavis a J&T Real Estate v pondelok stiahli nateraz svoje žiadosti o udelenie štatútu významnej investície pre ich projekty v Bratislave.
Autor TASR
Bratislava 11. decembra (TASR) – Poslanci bratislavského mestského zastupiteľstva vnímajú pozitívne rozhodnutie o stiahnutí návrhu na udelenie štatútu významnej investície pre projekty HB Reavis a J&T Real Estate. Zdôrazňujú, že nie sú proti rozvoju mesta, no sú za transparentný postup a precizovaný projekt, s ktorým sa môže stotožniť samospráva i verejnosť.
Poslanec bratislavského mestského zastupiteľstva, architekt Branislav Kaliský vníma zastavenie celého procesu, o ktorom mala v stredu (13.12.) rozhodnúť vláda, ako úspech logického postupu, ktorý by v takomto prípade mal nastať. "Nemyslím si, že vláda má odborníkov na urbanizmus a rozvoj mestskej štruktúry. Je to výhradne v kompetencii mesta a mestských časti," zdôraznil podpredseda Otvoreného klubu v zastupiteľstve hlavného mesta.
Celý problém by podľa neho nenastal, ak by sa investori i samosprávy mohli riadiť kvalitnou legislatívou, ktorá nezdržuje schvaľovací proces povolení pre stavbu. Za súčasných podmienok je podľa poslanca logické, že investori hľadajú výnimky pre svoje developerské projekty. "Nie je možné, aby príprava projektu trvala o 7 až 10 rokov dlhšie ako v Rakúsku, Nemecku, Anglicku či Írsku," skonštatoval. "Bratislava však nepotrebuje hľadanie skratiek pre vyvolených, ale systémové riešenie," zdôraznil. Vyzval preto k dokončeniu novely stavebného zákona, ktorá umožní zrýchliť a "stransparentniť" schvaľovacie procesy na 3-4 roky. "Musí sa to však diať pod prísnou kontrolou magistrátu, mestských častí a verejnosti," dodal.
Elena Pätoprstá (Bratislavský klub), takisto architektka, sa ohradila voči slovám podpredsedu vlády SR P. Pellegriniho na jeho tlačovom brífingu, že bratislavské mestské zastupiteľstvo nemalo záujem o investíciách rokovať. Tvrdí. že poslanci sa tým zaoberali viackrát, videli viacero prezentácií, žiadali tiež doplnenie údajov. "Máme však iný názor ako pán Pellegrini, ktorý hovorí o skokovej možnosti rozvoja Bratislavy. My si myslíme, že by sa mala rozvíjať prirodzene a v súlade s legislatívou, nie výnimkami zo zákona," zdôraznila.
Pätoprstá vidí veľký problém v tom, že projekt nerieši environmentálnu záťaž na území, na ktorom by mala nová investícia stáť. "To by mala byť priorita vlády, aby spolu s investorom odstránili environmentálnu záťaž na celom území bývalej rafinérie Apollo. Inak by sme sa mohli dožiť toho, že vznikne nové centrum mesta, na environmentálnej záťaži, ktorú už nebude možné odstrániť," dodala.
Starosta Petržalky Vladimír Bajan, ktorý je v mestskom zastupiteľstve členom Klubu pre Bratislavu, rozhodnutie investorov stiahnuť žiadosť komentovať nechcel, poukázal však na to, že zástupcovia jedného z nich - spoločnosti HB Reavis nedostali v júni na rokovaní petržalského miestneho zastupiteľstva od poslancov možnosť vyjadriť sa k tejto téme, a tým neumožnili ani Petržalčanom, prostredníctvom online vysielania rokovania sa o projekte dozvedieť viac.
Bajan si myslí, že záujem mnohých komunálnych poslancov o tak obrovské projekty, s akými Bratislava ešte konfrontovaná nebola, bol príliš zúžený a takmer čiernobiely. "A to je na škodu veci, chcelo by to naozaj širšiu diskusiu,” uviedol pre TASR.
Developeri HB Reavis a J&T Real Estate v pondelok stiahli nateraz svoje žiadosti o udelenie štatútu významnej investície pre ich projekty v Bratislave. Na brífingu to oznámil podpredseda vlády SR pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini (Smer-SD). O týchto žiadostiach tak v stredu (13.12.) nerozhodne ani vláda, hoci to bolo v pláne. Obaja investori zároveň deklarovali, že od svojich zámerov neupúšťajú, chcú však vytvoriť priestor na konštruktívnu a odbornú diskusiu a precizovanie detailov v úzkej spolupráci s hlavným mestom, vládou a všetkými zainteresovanými orgánmi.
Developer HB Reavis sa v marci rozhodol požiadať štát o udelenie štatútu významnej investície pre skupinu jeho projektov v Bratislave, zóne Nivy a v Petržalke. Je v nich zahrnutá aj nová autobusová stanica či lanovka cez Dunaj. Celkovo sa investícia blíži k jednej miliarde eur. Začiatkom augusta požiadala o udelenie štatútu významnej investície aj spoločnosť J&T Real Estate. Developer chce preinvestovať približne 1,2 miliardy eur, jeho súčasťou je aj nový peší most cez Dunaj a električkové trate.
Poslanec bratislavského mestského zastupiteľstva, architekt Branislav Kaliský vníma zastavenie celého procesu, o ktorom mala v stredu (13.12.) rozhodnúť vláda, ako úspech logického postupu, ktorý by v takomto prípade mal nastať. "Nemyslím si, že vláda má odborníkov na urbanizmus a rozvoj mestskej štruktúry. Je to výhradne v kompetencii mesta a mestských časti," zdôraznil podpredseda Otvoreného klubu v zastupiteľstve hlavného mesta.
Celý problém by podľa neho nenastal, ak by sa investori i samosprávy mohli riadiť kvalitnou legislatívou, ktorá nezdržuje schvaľovací proces povolení pre stavbu. Za súčasných podmienok je podľa poslanca logické, že investori hľadajú výnimky pre svoje developerské projekty. "Nie je možné, aby príprava projektu trvala o 7 až 10 rokov dlhšie ako v Rakúsku, Nemecku, Anglicku či Írsku," skonštatoval. "Bratislava však nepotrebuje hľadanie skratiek pre vyvolených, ale systémové riešenie," zdôraznil. Vyzval preto k dokončeniu novely stavebného zákona, ktorá umožní zrýchliť a "stransparentniť" schvaľovacie procesy na 3-4 roky. "Musí sa to však diať pod prísnou kontrolou magistrátu, mestských častí a verejnosti," dodal.
Elena Pätoprstá (Bratislavský klub), takisto architektka, sa ohradila voči slovám podpredsedu vlády SR P. Pellegriniho na jeho tlačovom brífingu, že bratislavské mestské zastupiteľstvo nemalo záujem o investíciách rokovať. Tvrdí. že poslanci sa tým zaoberali viackrát, videli viacero prezentácií, žiadali tiež doplnenie údajov. "Máme však iný názor ako pán Pellegrini, ktorý hovorí o skokovej možnosti rozvoja Bratislavy. My si myslíme, že by sa mala rozvíjať prirodzene a v súlade s legislatívou, nie výnimkami zo zákona," zdôraznila.
Pätoprstá vidí veľký problém v tom, že projekt nerieši environmentálnu záťaž na území, na ktorom by mala nová investícia stáť. "To by mala byť priorita vlády, aby spolu s investorom odstránili environmentálnu záťaž na celom území bývalej rafinérie Apollo. Inak by sme sa mohli dožiť toho, že vznikne nové centrum mesta, na environmentálnej záťaži, ktorú už nebude možné odstrániť," dodala.
Starosta Petržalky Vladimír Bajan, ktorý je v mestskom zastupiteľstve členom Klubu pre Bratislavu, rozhodnutie investorov stiahnuť žiadosť komentovať nechcel, poukázal však na to, že zástupcovia jedného z nich - spoločnosti HB Reavis nedostali v júni na rokovaní petržalského miestneho zastupiteľstva od poslancov možnosť vyjadriť sa k tejto téme, a tým neumožnili ani Petržalčanom, prostredníctvom online vysielania rokovania sa o projekte dozvedieť viac.
Bajan si myslí, že záujem mnohých komunálnych poslancov o tak obrovské projekty, s akými Bratislava ešte konfrontovaná nebola, bol príliš zúžený a takmer čiernobiely. "A to je na škodu veci, chcelo by to naozaj širšiu diskusiu,” uviedol pre TASR.
Developeri HB Reavis a J&T Real Estate v pondelok stiahli nateraz svoje žiadosti o udelenie štatútu významnej investície pre ich projekty v Bratislave. Na brífingu to oznámil podpredseda vlády SR pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini (Smer-SD). O týchto žiadostiach tak v stredu (13.12.) nerozhodne ani vláda, hoci to bolo v pláne. Obaja investori zároveň deklarovali, že od svojich zámerov neupúšťajú, chcú však vytvoriť priestor na konštruktívnu a odbornú diskusiu a precizovanie detailov v úzkej spolupráci s hlavným mestom, vládou a všetkými zainteresovanými orgánmi.
Developer HB Reavis sa v marci rozhodol požiadať štát o udelenie štatútu významnej investície pre skupinu jeho projektov v Bratislave, zóne Nivy a v Petržalke. Je v nich zahrnutá aj nová autobusová stanica či lanovka cez Dunaj. Celkovo sa investícia blíži k jednej miliarde eur. Začiatkom augusta požiadala o udelenie štatútu významnej investície aj spoločnosť J&T Real Estate. Developer chce preinvestovať približne 1,2 miliardy eur, jeho súčasťou je aj nový peší most cez Dunaj a električkové trate.