Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 26. november 2024Meniny má Kornel
< sekcia Bratislava

Proti výstavbe na Kolibe chcú aktivisti protestovať živou reťazou

Pohľad na areál filmových štúdií Koliba Foto: TASR/Štefan Puškáš

Spoločnosť Štúdio Koliba, blízka finančnej skupine J&T, chce na pozemkoch v areáli filmových štúdií na Kolibe vybudovať 117 bytov.


Bratislava 31. marca (TASR) – Proti výstavbe bytov na Kolibe v Bratislave chcú dnes podvečer demonštrovať občianski aktivisti i obyvatelia. Na Brečtanovej ulici, kde majú na lukratívnych pozemkoch v areáli tunajších filmových štúdií vyrásť tri bytové domy a jeden polyfunkčný dom za 13 miliónov eur, plánujú vytvoriť živú reťaz. Obávajú sa totiž, že výstavbou sa ráz Koliby navždy zmení.

Spoločnosť Štúdio Koliba, blízka finančnej skupine J&T, chce na pozemkoch v areáli filmových štúdií na Kolibe vybudovať 117 bytov pre 330 obyvateľov a 184 parkovacích miest. Lokalita je stabilizovaným územím nadmestského významu, investor tam teda môže podľa územného plánu postaviť len istý počet bytov.

Podľa miestneho poslanca bratislavského Nového Mesta a predsedu občianskeho združenia Za lepšiu Kolibu Martina Vlačikyho tento projekt pre súčasných obyvateľov Koliby nič pozitívne neprinesie. "Berie im stromy, keďže sa má pre výstavbu vyrúbať 154 stromov, na čo sú tunajší ľudia obzvlášť citliví. Príde množstvo nových obyvateľov, ktorí tu nenájdu primeranú občiansku vybavenosť, nenájdu miesta pre svoje deti v škole alebo v škôlke," priblížil pre TASR Vlačiky.

Obáva sa taktiež, že sa zaťažia existujúce siete, vody a kanalizácie, ktoré podľa jeho slov nie sú na príchod takéhoto množstva nových obyvateľov dimenzované. Aktivisti i niektorí tunajší obyvatelia tvrdia, že s novou výstavbou pribudne i množstvo áut, ktoré zhustia dopravu na jedinej prístupovej ceste na Kolibu. "Najdôležitejším problémom je, že priamo do srdca stabilizovaného územia vilovej štvrte prináša neprimeranú záťaž a kontrast výstavbou sídliska bytoviek," podotkol Vlačiky.

Katarína Krajňáková zo spoločnosti J&T REAL ESTATE uviedla, že obavy obyvateľov sú neopodstatnené. "Sme presvedčení, že funkcia bývania, ktorá má nahradiť súčasnú funkciu administratívy je pre lokalitu Koliba oveľa vhodnejšia. Zástavba a jej umiestnenie sú navrhnuté primerane okolitému prostrediu v medziach určených regulatívmi územného plánu," skonštatovala pre TASR.

Mierka budov a ich charakter podľa jej slov rešpektujú ráz jestvujúcej zástavby na Kolibe. Nové budovy majú vyrásť na území kde už dnes jestvuje zástavba. "Hmota budov terasovito uskakuje, čím kopíruje svahovitý terén a vytvára predpoklady na uplatnenie zelených striech," priblížila Krajňáková.

Z hľadiska dopravy podľa nej bolo spracované dopravno-kapacitné posúdenie platnou metodikou hlavného mesta, z ktorého vyplýva, že s vymiestnením administratívy a umiestnením novej funkcie bývania dôjde ku kapacitnému zlepšeniu dopravných pomerov v dotknutom území. Investor je pripravený v prípade potreby pomôcť mestskej časti s rekonštrukciou niektorých ciest i revitalizáciou zastávky MHD na konci trasy trolejbusov.

Projekt má v súčasnosti podľa Krajňákovej kladne prerokované všetky nevyhnutné povolenia k vydaniu územného rozhodnutia. Má kladné záväzné stanovisko hlavného mesta k súladu projektu s územným plánom Bratislavy, právoplatné výrubové povolenie vydané mestskou časťou Nové Mesto, kladné posúdenie vplyvu na životné prostredie i dopravno-kapacitné posúdenie vydané hlavným mestom. "Stavebný úrad má teda všetky zákonom stanovené podklady potrebné na vydanie riadneho územného rozhodnutia. Preto očakávame, že bude postupovať v zmysle stavebného zákona a v krátkom čase územné rozhodnutie vydá," povedala.

Podľa Vlačikyho výstavbu na Kolibe môže teraz zastaviť už len novomestská samospráva ako príslušný stavebný úrad. "Chceme požiadať starostu mestskej časti Rudolfa Kusého, aby k tomuto projektu vydal negatívne územné rozhodnutie," podotkol Vlačiky.

Starosta Nového Mesta vidí v tomto projekte najväčší problém v dopravnom napojení. "Pretože magistrátne ulice, Podkolibská a Jeséniova, sú na mnohých úsekoch rozbité a druhé spojenie cez Kramáre je tiež z hľadiska plynulosti dopravy problematické," vysvetlil pre TASR Kusý. Druhým problémom je podľa neho to, že investor nerieši sociálnu infraštruktúru. "Na Kolibe sme zrekonštruovali škôlku, pri škole ideme postaviť novú telocvičňu a nadstavbu, kde vzniknú nové učebne, tieto náklady však vo väčšine prípadov znáša samospráva," dodal starosta.