Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Bratislava

Starý most je hotový, realizovať sa budú už len opravy, tvrdí mesto

Na snímke pešia zóna s vyhliadkovou plošinou na Starom moste 16. decembra 2015 v Bratislave. Foto: TASR - Martin Baumann

Nový Starý most verejnosti ešte nie je sprístupnený. Má sa tak stať až po kolaudácii, najprv časti pre peších a až následne električkovej trate.

Bratislava 16. decembra (TASR) – Prestavba bratislavského Starého mosta je po dvoch rokoch od jej začatia ukončená. Celú stavbu si dnes od zhotoviteľa stavebných prác prevzalo hlavné mesto. Nový Starý most však verejnosti ešte nie je sprístupnený. Má sa tak stať až po kolaudácii, najprv časti pre peších a až následne električkovej trate. Most tak bude slúžiť v budúcom roku najprv chodcom. Električka s cestujúcimi do Petržalky alebo centra mesta by mala cez most začať jazdiť zrejme až po februári 2016.



"Dokončili sa všetky práce jedného z najväčších dopravných projektov, ktoré Bratislava v posledných rokoch zažila. Po 54 rokoch pôjde električka do Petržalky, a to všetko pri dodržaní ceny diela. Podaril sa nám malý zázrak," povedal na dnešnom brífingu primátor hlavného mesta Ivo Nesrovnal.

Ak verejnosť zaregistruje na Starom moste alebo v jeho blízkosti robotníkov, podľa slov primátora nejde o dokončovanie stavebných prác, ale len o odstraňovanie chýb. Napríklad obloženie piliera mosta. "Sú to chyby, ktoré odstraňuje zhotoviteľ na svoje vlastné náklady, nie na náklady mesta. Taktiež bude treba odstrániť stavenisko," poznamenal Nesrovnal.





Štúrova ulica bude podľa jeho slov otvorená zatiaľ len pre peších a cyklistov. Starý most bude uzavretý až do doby kolaudácie a kontrolovaný strážnou službou a mestskou políciou. Primátor tvrdí, že kolaudácie budú logisticky a právne náročným procesom, pretože sa na nich podieľa celkovo päť orgánov. "Tie sa musia zladiť. My ich chceme rozdeliť tak, aby sa na most najskôr dostali chodci a budeme sa snažiť, aby sa tie kolaudácie pre peších začali v januári," vysvetlil. Električky budú po Štúrovej a po moste jazdiť až po kolaudácii električkového zvršku, zrejme až po februári.

Róbert Šinály, riaditeľ spoločnosti Eurovia-SK, ktorá stála na čele konzorcia troch firiem zabezpečujúcich prestavbu Starého mosta, na dnešnom brífingu uviedol, že realizovali jeden zo svojich najnáročnejších projektov. "Vypätím síl a koordináciou prác všetkých zúčastnených sa podarila situácia, ktorej málokto možno pred polrokom veril. Dnes je Starý most hotový a odovzdali sme ho mestu," skonštatoval.



Konzorcium troch firiem projekt realizovalo za 58,8 milióna eur bez DPH. Na financovaní projektu sa 85 percentami podieľa Európska únia, desiatimi percentami štát a piatimi percentami mesto. Aby ho eurofondy preplatili, museli ho dokončiť do konca tohto roka. Podľa Nesrovnala vinou predchádzajúceho vedenia vznikli náklady, ktoré nie sú cenou diela. "O nich prebieha teraz kvalitatívne a právne vyjednávanie. Sú to veci, ktoré vznikli mimo projektu, neboli jeho súčasťou, ale zhotoviteľ ich musel zrealizovať," vysvetlil.

Pôvodne mali byť práce na moste a električkovej trati do Petržalky hotové do konca augusta, potom do konca októbra. Na jeseň minulého roku sa prvý harmonogram prác upravoval po tom, čo práce stáli pre podozrenie, že pod hladinou Dunaja sa nachádzajú nevybuchnuté míny. Sklz mal v minulosti vzniknúť aj trojtýždňovou dovolenkou robotníkov počas vianočných sviatkov.

Starý most sa pôvodne volal Most Františka Jozefa a slávnostne ho otvorili 1. januára 1891. Po prvej svetovej vojne zmenil názov na Štefánikov most, po druhej svetovej vojne zase na Most Červenej armády. Názov Starý most nesie od roku 1990. V súčasnosti sa diskutuje o návrhu na jeho premenovanie, a to z dôvodu, že dnes už nie je najstarším bratislavským mostom.

Bratislavský Starý most je zatiaľ hotový len technicky, tvrdí Michal Feik


Bratislavský Starý most je hotový zatiaľ len technicky, ale reálne nie je v súčasnosti funkčný. Pre TASR to uviedol Michal Feik, ktorý sa stavebníctvu venuje niekoľko rokov a v minulosti pracoval na bratislavskom magistráte pod vedením bývalého i súčasného bratislavského primátora. Ako tvrdí, stavba je hotová tak, aby to mohla samospráva vyfakturovať a neprišla o prostriedky z Európske únie.

"Vidíme to napríklad na petržalskej strane, kde trolejové vedenie je len uchytené na obyčajné háky. Tu by dnes v žiadnom prípade nemohla prejsť električka. Mnohé zariadenia nie sú funkčné. Reálne bude stavba hotová až keď bude skolaudovaná," vysvetlil Feik. Z chýb, ktoré zaregistroval, uviedol napríklad krivý povrch na estakáde Einsteinova či neupevnenú dlažbu na zastávke - Sad Janka Kráľa. "Je tu veľmi veľa práce, ktorú treba dorobiť. Ak sa realizuje dielo na poslednú chvíľu a veľmi rýchlo, tak tu môžu vzniknúť statické poruchy alebo trhliny, ktoré bude nutné neskôr opravovať. To však v súčasnosti nevieme posúdiť," podotkol Feik.

Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal si však nemyslí, žeby sa stavebné práce robili na poslednú chvíľu. Verí, že zhotoviteľ urobil všetko potrebné a mal záujem na tom, aby stavba bola kvalitná. "Všetky práce predtým, než ich mesto prevzalo, skontroloval stavebný dozor," povedal. Ako dnes poznamenal, ak verejnosť zaregistruje na Starom moste alebo v jeho blízkosti robotníkov, nejde o dokončovanie stavebných prác, ale len o odstraňovanie vzniknutých chýb.

Hlavné mesto si dnes celú stavbu prevzalo od zhotoviteľa stavebných prác. Nový Starý most však verejnosti ešte nie je sprístupnený. Má sa tak stať až po kolaudácii, najprv časti pre peších a až následne električkovej trate. Most bude slúžiť v budúcom roku najprv chodcom. Električka s cestujúcimi do Petržalky alebo centra mesta by mala cez most začať jazdiť zrejme až po februári 2016.

Konzorcium troch firiem projekt realizovalo za 58,8 milióna eur bez DPH. Na financovaní projektu sa 85 percentami podieľa Európska únia, desiatimi percentami štát a piatimi percentami mesto. Aby ho eurofondy preplatili, museli ho dokončiť do konca tohto roka.

Pôvodne mali byť práce na moste a električkovej trati do Petržalky hotové do konca augusta, potom do konca októbra. Na jeseň minulého roku sa prvý harmonogram upravoval po tom, čo práce stáli pre podozrenie, že pod hladinou Dunaja sa nachádzajú nevybuchnuté míny. Sklz mal v minulosti vzniknúť aj trojtýždňovou dovolenkou robotníkov počas vianočných sviatkov.