Vypovedať zmluvu a vybrať nového dodávateľa zimnej údržby bude žiadať primátora Iva Nesrovnala (nezávislý) štvorica bratislavských poslancov z mestského klubu Bratislava Inak.
Autor TASR
Bratislava 3. februára (TASR) – Vypovedať zmluvu a vybrať nového dodávateľa zimnej údržby bude žiadať primátora Iva Nesrovnala (nezávislý) štvorica bratislavských poslancov z mestského klubu Bratislava Inak. Sú tak už tretím klubom poslancov, ktorí sa začali verejne sťažovať, že nie sú s odpratávaním snehu spokojní. Za peniaze, ktoré hlavné mesto platí firme A.R.K. technické služby, podľa nich nedostáva dosť.
"Aj niekoľko dní po kalamite zostávajú neupravené najmä chodníky vo vlastníctve mesta, napríklad pri Hlavnej stanici, kadiaľ denne prechádzajú tisícky občanov. Za 900.000 eur mesačne, ktoré mesto platí za zimnú pohotovosť, by mali občania dostávať úplne inú kvalitu služieb," sťažuje sa mestský a parlamentný poslanec Martin Chren. Klub Bratislava Inak považuje tento rok zimnú údržbu za katastrofálnu a poslanci budú žiadať primátora okrem vypovedania podľa nich nevýhodnej zmluvy i vypracovať správu o zimnej údržbe.
Na firmu sa sťažoval už aj šéf desaťčlenného poslaneckého Klubu pre Bratislavu Martin Borguľa. "Platíme nemalé peniaze za zimnú pohotovosť, ktorá evidentne zlyhala," uviedol Borguľa ešte v piatok 30. januára, keď v hlavnom meste nasnežilo, kolabovala doprava a spoje mestskej hromadnej dopravy mali problémy vôbec premávať. Podľa Borguľu je najvyšší čas prehodnotiť spoluprácu s firmou A.R.K. technické služby. "Vyžiadam si všetky podklady a zmluvné podmienky mesta so spoločnosťou a budem žiadať nápravu," zdôraznil.
Predsedu Pravicového klubu Jozef Uhler si tiež myslí, že zmluvu so spoločnosťou je nevyhnutné znova otvoriť. "Je potrebné rokovať o nových cenových podmienkach i o podmienkach výkonu zimnej údržby," povedal pre TASR. Uhler ešte ako mestský poslanec aj počas minulého volebného obdobia na nevýhodnú zmluvu i zle vyfakturované práce od spoločnosti upozorňoval.
Minulotýždňová situácia aj podľa primátora preverila kapacity magistrátu hlavného mesta. "Zdedili sme systém, ktorý vykazuje rezervy," zdôraznil. Čo na ňom plánuje zmeniť, ešte nepovedal. Pripraviť chce najprv návrh systémového postupu. "Stretávame sa s firmou, diskutujeme, ale riešenie predstavíme neskôr," dodal Nesrovnal.
Zmluvu so súkromnou firmou podpísalo mesto ešte počas šéfovania primátora Andreja Ďurkovského, v roku 2010. Platí osem rokov. Riaditeľ kancelárie bývalého primátora Milana Ftáčnika Ľubomír Andrassy vlani vysvetľoval, že aj Ftáčnik sa už snažil podmienky zmluvy zmeniť či ju vypovedať. Mesto totiž platí zamestnancom aj vtedy, ak nič nerobia. Andrassy poukazoval na to, že 6,50 eura na hodinu dostáva človek, ktorý je v teréne a pracuje, no len o 0,80 eura menej ten, ktorý nič nerobí, ale je v pohotovosti. Takýchto zazmluvnených ľudí je pritom podľa Andrassyho 80. "Keďže rozdiel medzi cenami je malý, mesto ich radšej posiela do terénu. Využívame ich na čistenie komunikácií, verejných priestranstiev, na orezávanie stromov," priblížil vlani Andrassy.
Mesto taktiež platí aj za státie 54 mechanizmov, a to poplatok osem eur. Ak sa vozidlo používa v teréne, cena je viac ako 27 eur. "Ak by teda mesto išlo v režime len pohotovosti bez výkonov, zaplatili by sme za ničnerobenie 700.000 až 750.000 eur mesačne," porovnával vlani Andrassy. Jedným z negatív zmluvy je aj to, že ak mesto vyhlási zimnú službu, platí 90 dní. Môže ju síce predĺžiť, ale nie skrátiť.
"Aj niekoľko dní po kalamite zostávajú neupravené najmä chodníky vo vlastníctve mesta, napríklad pri Hlavnej stanici, kadiaľ denne prechádzajú tisícky občanov. Za 900.000 eur mesačne, ktoré mesto platí za zimnú pohotovosť, by mali občania dostávať úplne inú kvalitu služieb," sťažuje sa mestský a parlamentný poslanec Martin Chren. Klub Bratislava Inak považuje tento rok zimnú údržbu za katastrofálnu a poslanci budú žiadať primátora okrem vypovedania podľa nich nevýhodnej zmluvy i vypracovať správu o zimnej údržbe.
Na firmu sa sťažoval už aj šéf desaťčlenného poslaneckého Klubu pre Bratislavu Martin Borguľa. "Platíme nemalé peniaze za zimnú pohotovosť, ktorá evidentne zlyhala," uviedol Borguľa ešte v piatok 30. januára, keď v hlavnom meste nasnežilo, kolabovala doprava a spoje mestskej hromadnej dopravy mali problémy vôbec premávať. Podľa Borguľu je najvyšší čas prehodnotiť spoluprácu s firmou A.R.K. technické služby. "Vyžiadam si všetky podklady a zmluvné podmienky mesta so spoločnosťou a budem žiadať nápravu," zdôraznil.
Predsedu Pravicového klubu Jozef Uhler si tiež myslí, že zmluvu so spoločnosťou je nevyhnutné znova otvoriť. "Je potrebné rokovať o nových cenových podmienkach i o podmienkach výkonu zimnej údržby," povedal pre TASR. Uhler ešte ako mestský poslanec aj počas minulého volebného obdobia na nevýhodnú zmluvu i zle vyfakturované práce od spoločnosti upozorňoval.
Minulotýždňová situácia aj podľa primátora preverila kapacity magistrátu hlavného mesta. "Zdedili sme systém, ktorý vykazuje rezervy," zdôraznil. Čo na ňom plánuje zmeniť, ešte nepovedal. Pripraviť chce najprv návrh systémového postupu. "Stretávame sa s firmou, diskutujeme, ale riešenie predstavíme neskôr," dodal Nesrovnal.
Zmluvu so súkromnou firmou podpísalo mesto ešte počas šéfovania primátora Andreja Ďurkovského, v roku 2010. Platí osem rokov. Riaditeľ kancelárie bývalého primátora Milana Ftáčnika Ľubomír Andrassy vlani vysvetľoval, že aj Ftáčnik sa už snažil podmienky zmluvy zmeniť či ju vypovedať. Mesto totiž platí zamestnancom aj vtedy, ak nič nerobia. Andrassy poukazoval na to, že 6,50 eura na hodinu dostáva človek, ktorý je v teréne a pracuje, no len o 0,80 eura menej ten, ktorý nič nerobí, ale je v pohotovosti. Takýchto zazmluvnených ľudí je pritom podľa Andrassyho 80. "Keďže rozdiel medzi cenami je malý, mesto ich radšej posiela do terénu. Využívame ich na čistenie komunikácií, verejných priestranstiev, na orezávanie stromov," priblížil vlani Andrassy.
Mesto taktiež platí aj za státie 54 mechanizmov, a to poplatok osem eur. Ak sa vozidlo používa v teréne, cena je viac ako 27 eur. "Ak by teda mesto išlo v režime len pohotovosti bez výkonov, zaplatili by sme za ničnerobenie 700.000 až 750.000 eur mesačne," porovnával vlani Andrassy. Jedným z negatív zmluvy je aj to, že ak mesto vyhlási zimnú službu, platí 90 dní. Môže ju síce predĺžiť, ale nie skrátiť.