Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. november 2024
< sekcia Bratislava

Vajnory nesúhlasia s vybudovaním novej dráhy Letiska M. R. Štefánika

Ilustračné foto Foto: TASR - Michal Svítok

Zámer vybudovania tretej dráhy na letisku súvisí s rekonštrukciou súčasnej i výstavbou novej dráhy, do ktorých sa chce pustiť letisko.

Bratislava 13. apríla (TASR) – Bratislavská mestská časť Vajnory nesúhlasí so zámerom vybudovania tretej vzletovej dráhy na bratislavskom Letisku M. R. Štefánika (BTS). Obáva sa totiž zvýšenia frekvencie preletov lietadiel v nízkej výške nad mestskou časťou. "Čím by sa zvýšila úroveň hluku a znížila kvalita života obyvateľov," tvrdí samospráva. Podobný názor zastáva aj susedná bratislavská mestská časť Rača.  

Zámer vybudovania tretej dráhy na letisku súvisí s rekonštrukciou súčasnej i výstavbou novej dráhy, do ktorých sa chce pustiť letisko. Výstavbu podporilo ministerstvo dopravy a výstavby. Rača však odmieta scenár, podľa ktorého by boli v budúcnosti vzletové a pristávacie dráhy bratislavského letiska orientované iba v smere na túto mestskú časť. "Letisko navrhuje vybudovať okrem existujúcej dráhy smerom na Raču ešte jednu paralelnú, čo by znamenalo, že všetky lety by pri odletoch i príletoch na medzinárodné bratislavské letisko využívali dráhu smerujúcu na Raču, s čím, samozrejme, kategoricky nesúhlasíme," povedal na margo predloženého zámeru starosta Rače Peter Pilinský.

Už v súčasnosti je podľa jeho slov negatívny dosah blízkej prítomnosti letiska na obyvateľov Rače citeľný. Račiansky starosta upozornil, že tento zámer nie je v súlade s územným plánom hlavného mesta SR ani Bratislavského samosprávneho kraja (BSK). "V oboch územných plánoch je možnosť vybudovania novej dráhy spomínaná len ako územná rezerva," zdôraznil Pilinský.

Plánovaná investícia letiska ráta s komplexnou rekonštrukciou vzletovej a pristávacej dráhy (VPD) 13-31 smerujúcej na Raču. Keďže si však táto rekonštrukcia vyžiada niekoľkomesačné obmedzenie prevádzky, letisko uvažuje o výstavbe novej dráhy, čo by umožnilo zachovať súčasné prevádzkové kapacity. Nová dráha má byť paralelná s existujúcou dráhou v smere na Raču vo vzájomnej vzdialenosti 400 metrov. Ráta sa tiež s postupným utlmením dráhy smerujúcej na Ivanku pri Dunaji.

Hovorkyňa Letiska M. R. Štefánika Veronika Ševčíková uviedla, že si nechali vypracovať štúdiu posudzujúcu situovanie paralelnej VPD so súčasnou vzletovo-pristávacou dráhou 13-31. Štúdia zohľadnila prognózu rastu prevádzkových výkonov, životnosti povrchov existujúcich dráh a obmedzení z rozvoja dopravnej infraštruktúry v rámci územia letiska.

"Pôvodný návrh polohy paralelnej vzletovo-pristávacej dráhy v osovej vzdialenosti 1500 metrov, ktorý bol v súlade s územným plánom, je v súčasnosti nerealizovateľný z dôvodu výstavby diaľnice D4 – teleso diaľnice D4 priamo zasahuje do územia rezervovaného na účel výstavby paralelnej VPD," uviedla Ševčíková. Štúdia podľa nej odporučila ako najoptimálnejšie riešenie polohu novej paralelnej VPD vo vzdialenosti 400 metrov od osi VPD 13-31.

Ševčíková pripomenula, že súčasné dve dráhy boli do terajšej dĺžky vybudované v 90. rokoch a komplexná rekonštrukcia hlavnej dráhy 13-31 je nevyhnutná. Vyžiadala by si však uzatvorenie letiska na niekoľko mesiacov, čo je podľa hovorkyne z prevádzkového a obchodného hľadiska vylúčené. Letisko plánuje procesy potrebné pre zmenu územného plánu tak, aby boli zámery letiska v súlade s platnou územno-plánovacou dokumentáciou.