Vodička s osobným motorovým vozidlom prechádzala cez železničné priecestie napriek tomu, že jej situácia za železničným priecestím neumožnila bezpečne ho prejsť a v jazde pokračovať.
Autor TASR
Bratislava 1. februára (TASR) - O tom, aká dôležitá je opatrnosť pri prechádzaní cez železničné priecestie, sa presvedčila v utorok (31.1.) podvečer mladá vodička na Vrakunskej ceste v Bratislave. Spôsobila totiž dopravnú nehodu, pri ktorej došlo k zrážke nákladného vlaku s autom. Nehoda sa zaobišla bez zranení. TASR o tom dnes informovala hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave Lucia Mihalíková.
"Vodička s osobným motorovým vozidlom zn. Volkswagen Golf prechádzala cez železničné priecestie napriek tomu, že jej situácia za železničným priecestím neumožnila bezpečne ho prejsť a v jazde pokračovať. Za železničným priecestím sa nachádzali stojace vozidlá z dôvodu dopravnej kolóny," približuje Mihalíková.
Mladá žena tak zostala stáť zadnou časťou vozidla na železničnom priecestí, po ktorom práve prechádzal nákladný vlak. Ten následne narazil do vozidla. Nehoda si nevyžiadala žiadne zranenia, alkohol u vodičky bol dychovou skúškou vylúčený. Za priestupok proti bezpečnosti a plynulosti v cestnej premávke jej však bola uložená bloková pokuta vo výške 150 eur, ktorú na mieste zaplatila.
Krajské riaditeľstvo Policajného zboru v Bratislave v tejto súvislosti opakovane apeluje na vodičov, aby aj pri prechádzaní cez železničné priecestie boli mimoriadne opatrní a dodržiavali pravidlá cestnej premávky. "Pred vstupom na železničné priecestie je nevyhnutné sa presvedčiť, či je možné bezpečne ho prejsť," upozorňuje Mihalíková. Vodič totiž podľa hovorkyne nesmie vchádzať na železničné priecestie, ak situácia na ňom alebo za ním mu nedovoľuje, aby ho bezpečne prešiel a v jazde pokračoval.
V januári tohto roku sa na železničných priecestiach stalo už desať nehôd. Z toho deväť prípadov predstavovalo zrážku vlaku s autom a v jednom prípade išlo o zrážku vlaku s chodcom. "Hrozivé zrážky s mnohotonovým vlakom si vyžiadali jeden ľudský život," priblížila hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Martina Pavliková.
Všetky zrážky sa pritom podľa jej slov stali z viny účastníkov cestnej premávky, ktorí podcenili stav cesty, zimu a mráz, nedali prednosť vlaku a nerešpektovali výstražnú svetelnú a zvukovú signalizáciu. Železnice preto opakovane upozorňujú všetkých vodičov, cyklistov, chodcov a motocyklistov, aby boli pri prejazde cez železničné priecestia mimoriadne opatrní.
Paradoxom podľa Pavlikovej je, že ŽSR začiatkom tohto roka avizovali najnižšie číslo v počte nehôd a aj v počte obetí za rok 2016 za posledných 16 rokov. Vlani sa totiž stalo 38 nehôd na priecestiach, čo znamenalo približne tretinový pokles. Pri nehodách zahynulo 6 ľudí.
"Uvedené nehody sa vôbec nemuseli stať, ak by sa vodiči či chodci zbytočne neponáhľali, nepodceňovali nebezpečenstvo na priecestí a dodržiavali pravidlá cestnej premávky," dodala Pavliková. Zrážke s ťažkým vlakom, ktorého brzdná dráha môže byť v závislosti od dĺžky a hmotnosti niekoľko sto metrov, nemá rušňovodič podľa nej šancu zabrániť. "Nehovoriac o zbytočných obetiach a škodách," doplnila.
Vodiči a chodci však podľa jej slov aj napriek apelom zo strany železníc neustále riskujú, preceňujú svoje schopnosti, a naopak, podceňujú vplyv počasia. "Poľadovica, hmly alebo husté sneženie často spôsobujú šmyk pred železničným priecestím, či iný nebezpečný manéver na železničnom priecestí a následnú zrážku s vlakom," opísala hovorkyňa.
Aj počas minulého týždňa sa podľa ŽSR udiala vážna zrážka vlaku s autom v úseku Bánovce nad Ondavou – Michalovce. Zranili sa pri nej traja ľudia v aute. "Auto skončilo v snehu, prevrátené na streche mimo vozovky," priblížila Pavliková.
Naďalej pritom podľa nej ostáva nepochopiteľným faktom, že väčšia časť nehôd sa stane na priecestiach zabezpečených výstražnou svetelnou a zvukovou signalizáciou, alebo dokonca okrem svetelnej výstrahy aj závorami.
V prípade, že sa už stane nehoda na železničnom priecestí, alebo je niekto svedkom akejkoľvek ohrozujúcej situácie v blízkosti či priamo na železničnom priecestí, stačí podľa ŽSR okamžite zavolať na linku integrovaného záchranného systému 112 a nadiktovať jedinečné identifikačné číslo priecestia. "Tak môžu záchranné zložky a železničiari okamžite zistiť miesto nehody, rýchlo zasiahnuť a v prípade bezprostredného ohrozenia až zastaviť železničnú dopravu," vysvetlila Pavliková.
Jedinečné identifikačné číslo priecestia je pridelené ku každému železničnému priecestiu. Je vyhotovené zo samolepiacej fólie z retroreflexného materiálu, takže je dobre viditeľné aj v noci. Nalepuje sa na zadnú stranu, čiže na stranu od železničnej trate na dopravnú značku výstražný kríž.
"Vodička s osobným motorovým vozidlom zn. Volkswagen Golf prechádzala cez železničné priecestie napriek tomu, že jej situácia za železničným priecestím neumožnila bezpečne ho prejsť a v jazde pokračovať. Za železničným priecestím sa nachádzali stojace vozidlá z dôvodu dopravnej kolóny," približuje Mihalíková.
Mladá žena tak zostala stáť zadnou časťou vozidla na železničnom priecestí, po ktorom práve prechádzal nákladný vlak. Ten následne narazil do vozidla. Nehoda si nevyžiadala žiadne zranenia, alkohol u vodičky bol dychovou skúškou vylúčený. Za priestupok proti bezpečnosti a plynulosti v cestnej premávke jej však bola uložená bloková pokuta vo výške 150 eur, ktorú na mieste zaplatila.
Krajské riaditeľstvo Policajného zboru v Bratislave v tejto súvislosti opakovane apeluje na vodičov, aby aj pri prechádzaní cez železničné priecestie boli mimoriadne opatrní a dodržiavali pravidlá cestnej premávky. "Pred vstupom na železničné priecestie je nevyhnutné sa presvedčiť, či je možné bezpečne ho prejsť," upozorňuje Mihalíková. Vodič totiž podľa hovorkyne nesmie vchádzať na železničné priecestie, ak situácia na ňom alebo za ním mu nedovoľuje, aby ho bezpečne prešiel a v jazde pokračoval.
V januári sa už stalo desať nehôd na železničných priecestiach
V januári tohto roku sa na železničných priecestiach stalo už desať nehôd. Z toho deväť prípadov predstavovalo zrážku vlaku s autom a v jednom prípade išlo o zrážku vlaku s chodcom. "Hrozivé zrážky s mnohotonovým vlakom si vyžiadali jeden ľudský život," priblížila hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Martina Pavliková.
Všetky zrážky sa pritom podľa jej slov stali z viny účastníkov cestnej premávky, ktorí podcenili stav cesty, zimu a mráz, nedali prednosť vlaku a nerešpektovali výstražnú svetelnú a zvukovú signalizáciu. Železnice preto opakovane upozorňujú všetkých vodičov, cyklistov, chodcov a motocyklistov, aby boli pri prejazde cez železničné priecestia mimoriadne opatrní.
Paradoxom podľa Pavlikovej je, že ŽSR začiatkom tohto roka avizovali najnižšie číslo v počte nehôd a aj v počte obetí za rok 2016 za posledných 16 rokov. Vlani sa totiž stalo 38 nehôd na priecestiach, čo znamenalo približne tretinový pokles. Pri nehodách zahynulo 6 ľudí.
"Uvedené nehody sa vôbec nemuseli stať, ak by sa vodiči či chodci zbytočne neponáhľali, nepodceňovali nebezpečenstvo na priecestí a dodržiavali pravidlá cestnej premávky," dodala Pavliková. Zrážke s ťažkým vlakom, ktorého brzdná dráha môže byť v závislosti od dĺžky a hmotnosti niekoľko sto metrov, nemá rušňovodič podľa nej šancu zabrániť. "Nehovoriac o zbytočných obetiach a škodách," doplnila.
Vodiči a chodci však podľa jej slov aj napriek apelom zo strany železníc neustále riskujú, preceňujú svoje schopnosti, a naopak, podceňujú vplyv počasia. "Poľadovica, hmly alebo husté sneženie často spôsobujú šmyk pred železničným priecestím, či iný nebezpečný manéver na železničnom priecestí a následnú zrážku s vlakom," opísala hovorkyňa.
Aj počas minulého týždňa sa podľa ŽSR udiala vážna zrážka vlaku s autom v úseku Bánovce nad Ondavou – Michalovce. Zranili sa pri nej traja ľudia v aute. "Auto skončilo v snehu, prevrátené na streche mimo vozovky," priblížila Pavliková.
Naďalej pritom podľa nej ostáva nepochopiteľným faktom, že väčšia časť nehôd sa stane na priecestiach zabezpečených výstražnou svetelnou a zvukovou signalizáciou, alebo dokonca okrem svetelnej výstrahy aj závorami.
V prípade, že sa už stane nehoda na železničnom priecestí, alebo je niekto svedkom akejkoľvek ohrozujúcej situácie v blízkosti či priamo na železničnom priecestí, stačí podľa ŽSR okamžite zavolať na linku integrovaného záchranného systému 112 a nadiktovať jedinečné identifikačné číslo priecestia. "Tak môžu záchranné zložky a železničiari okamžite zistiť miesto nehody, rýchlo zasiahnuť a v prípade bezprostredného ohrozenia až zastaviť železničnú dopravu," vysvetlila Pavliková.
Jedinečné identifikačné číslo priecestia je pridelené ku každému železničnému priecestiu. Je vyhotovené zo samolepiacej fólie z retroreflexného materiálu, takže je dobre viditeľné aj v noci. Nalepuje sa na zadnú stranu, čiže na stranu od železničnej trate na dopravnú značku výstražný kríž.