V súčasnej fáze má konštrukcia mosta 395,34 metra a dobudované majú byť ešte časti mosta na obidvoch brehoch.
Autor TASR
Bratislava 30. novembra (TASR) - Stavebné práce na bratislavskom Starom moste prechádzajú do záverečnej fázy. Úspešne bolo ukončené vysúvanie konštrukcie mosta aj v poslednom úseku, ktorý prepojil oba brehy Dunaja. Mosty všeobecne patria medzi najnáročnejšie stavby a výsuv Starého mosta bol po technologickej stránke unikátnym riešením. Niekoľko stoviek metrov dlhú konštrukciu vytlačilo len 3 metre veľké zariadenie zostrojené špeciálne pre tento projekt.
V súčasnej fáze má konštrukcia mosta 395,34 metra a dobudované majú byť ešte časti mosta na obidvoch brehoch. Podľa Jána Brodenca zo spoločnosti Doprastav bolo z hľadiska výsuvu mosta najkritickejšie hlavné pole, ktoré má dĺžku až 137,16 m a záverečná časť mosta dokončená koncom októbra. V obidvoch prípadoch musela byť nasadená aj dočasná podpera.
Špeciálna holandská loď, ktorá využíva vztlakovú silu vody na princípoch Archimedovho zákona, načerpala do seba vodu a prispôsobovala tak vlastnú výšku nad hladinou. Práve jej ukotvenie oceľovými lanami na obidvoch brehoch Dunaja si dvakrát vyžiadalo výluku lodnej dopravy na Dunaji. V tom čase sa stavbári okrem vhodného postupu museli spoliehať aj na priazeň počasia či zodpovedajúcu výšku hladiny Dunaja. Jej reguláciu mal pre tento účel hlavný dodávateľ stavby – spoločnosť EUROVIA CS – dohodnutú s vodným dielom Gabčíkovo. Investorom stavby je Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava.
„Na výsuv mosta malo vplyv veľké množstvo faktorov, napríklad aj silné slnečné žiarenie a vysoká teplota vzduchu počas letných mesiacov. Preto sme museli veľmi presne sledovať každý centimeter výsuvu a v prípade nečakanej udalosti okamžite reagovať," opisuje Brodenec.
Ďalší zo základných fyzikálnych zákonov (Pascalov) dal do pohybu takmer 6000 t nosnej konštrukcie nového bratislavského mosta. Až takúto silu dokázalo vytvoriť len približne 3 metre veľké zariadenie. Hydraulické zdviháky v horizontálnej polohe vytlačili vždy najviac 80 cm mosta, následne sa vrátili do pôvodnej polohy a úkon trvajúci 8,5 minúty opakovali. Celý most tak v skutočnosti vytlačili 4 valce o priemere 25 cm (poháňané hydraulickým olejom z čerpadla). Tlačené olejom z čerpadla vyvinuli tlak až do 600 ton potrebný na prekonanie odporu celej konštrukcie.
"Unikátnosť zariadenia je v jeho jednoduchosti a dĺžke jedného výsuvu 80 cm. Jednoduchým zvýšením tlaku v hydraulických obvodoch dokázali zvýšiť ťažnú silu prakticky okamžite, keď sme to potrebovali. Podmienkou je samozrejme veľká robustnosť zariadenia,“ dodáva Brodenec.
Vysúvanie mosta a obsluhu zariadenia, ktoré celú konštrukciu pomaly vytláčalo bližšie a bližšie k druhému brehu, realizovala pre spoločnosť EUROVIA CS ako hlavného dodávateľa stavby s oficiálnym názvom „Nosný systém MHD, prevádzkový úsek Janíkov dvor – Šafárikovo námestie v Bratislave, 1. časť Bosákova ulica – Šafárikovo námestie“ spoločnosť Doprastav. Tá sa špecializuje najmä na stavbu mostov.
TASR informovala spoločnosť Doprastav.
V súčasnej fáze má konštrukcia mosta 395,34 metra a dobudované majú byť ešte časti mosta na obidvoch brehoch. Podľa Jána Brodenca zo spoločnosti Doprastav bolo z hľadiska výsuvu mosta najkritickejšie hlavné pole, ktoré má dĺžku až 137,16 m a záverečná časť mosta dokončená koncom októbra. V obidvoch prípadoch musela byť nasadená aj dočasná podpera.
Špeciálna holandská loď, ktorá využíva vztlakovú silu vody na princípoch Archimedovho zákona, načerpala do seba vodu a prispôsobovala tak vlastnú výšku nad hladinou. Práve jej ukotvenie oceľovými lanami na obidvoch brehoch Dunaja si dvakrát vyžiadalo výluku lodnej dopravy na Dunaji. V tom čase sa stavbári okrem vhodného postupu museli spoliehať aj na priazeň počasia či zodpovedajúcu výšku hladiny Dunaja. Jej reguláciu mal pre tento účel hlavný dodávateľ stavby – spoločnosť EUROVIA CS – dohodnutú s vodným dielom Gabčíkovo. Investorom stavby je Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava.
„Na výsuv mosta malo vplyv veľké množstvo faktorov, napríklad aj silné slnečné žiarenie a vysoká teplota vzduchu počas letných mesiacov. Preto sme museli veľmi presne sledovať každý centimeter výsuvu a v prípade nečakanej udalosti okamžite reagovať," opisuje Brodenec.
Ďalší zo základných fyzikálnych zákonov (Pascalov) dal do pohybu takmer 6000 t nosnej konštrukcie nového bratislavského mosta. Až takúto silu dokázalo vytvoriť len približne 3 metre veľké zariadenie. Hydraulické zdviháky v horizontálnej polohe vytlačili vždy najviac 80 cm mosta, následne sa vrátili do pôvodnej polohy a úkon trvajúci 8,5 minúty opakovali. Celý most tak v skutočnosti vytlačili 4 valce o priemere 25 cm (poháňané hydraulickým olejom z čerpadla). Tlačené olejom z čerpadla vyvinuli tlak až do 600 ton potrebný na prekonanie odporu celej konštrukcie.
"Unikátnosť zariadenia je v jeho jednoduchosti a dĺžke jedného výsuvu 80 cm. Jednoduchým zvýšením tlaku v hydraulických obvodoch dokázali zvýšiť ťažnú silu prakticky okamžite, keď sme to potrebovali. Podmienkou je samozrejme veľká robustnosť zariadenia,“ dodáva Brodenec.
Vysúvanie mosta a obsluhu zariadenia, ktoré celú konštrukciu pomaly vytláčalo bližšie a bližšie k druhému brehu, realizovala pre spoločnosť EUROVIA CS ako hlavného dodávateľa stavby s oficiálnym názvom „Nosný systém MHD, prevádzkový úsek Janíkov dvor – Šafárikovo námestie v Bratislave, 1. časť Bosákova ulica – Šafárikovo námestie“ spoločnosť Doprastav. Tá sa špecializuje najmä na stavbu mostov.
TASR informovala spoločnosť Doprastav.