Nesúhlasia so závermi odbornej komisie.
Autor TASR
Bratislava 30. októbra (TASR) – Aktivisti z občianskeho združenia Triblavina a zástupcovia petície za prestavbu diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou v súlade s vydanými povoleniami z roku 2013 žiadajú zvolanie mimoriadneho zastupiteľstva Bratislavského samosprávneho kraja (BSK). Nesúhlasia totiž so závermi odbornej komisie, podľa ktorej by mala mať diaľnica D1 od križovatky D4/D1 po križovatku Blatné štyri pruhy v každom smere a plnohodnotný odstavný pruh, od Blatného po Trnavu by diaľnica pokračovala v trojpruhovom usporiadaní s plnohodnotným odstavným pruhom. Informovali o tom prostredníctvom sociálnej siete.
Výzvu na zvolanie mimoriadneho rokovania krajských poslancov odovzdali koncom pracovného týždňa priamo na BSK. "Ak sa odborníci podpisujú pod záver, že križovatku Triblavina je potrebné vybudovať v obmedzenom rozsahu stavebných objektov, odporúčajú konať v rozpore s platnou zmluvou a v rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní," tvrdí občianske združenie Triblavina. Trvá na tom, aby sa prestavba diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou realizovala v súlade s vydanými povoleniami z roku 2013 a počítalo sa pri nej aj s kolektormi, ktoré podľa aktivistov odľahčia regionálnu dopravu.
BSK v piatok (28. 10.) uviedol, že má vážne výhrady k odporúčaniam odbornej komisie. Predseda BSK Pavol Frešo preto požiadal ministra dopravy o urýchlené stretnutie. Navrhovaný model je podľa neho totiž v rozpore s územným plánom, aj s odporúčaniami samotného rezortu dopravy. "Keď som sa oboznámil so závermi odbornej komisie, bol som v šoku. Jej odporúčanie je totiž v príkrom rozpore s tým, čo je uvedené v územnom pláne BSK. Model plnohodnotnej šesťpruhovej diaľnice s dvoma pruhovými kolektormi po oboch stranách diaľnice sme do územného plánu zapracovali aj na žiadosť rezortu dopravy a diaľničiarov," uviedol.
Šéf rezortu dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) sa však v piatok stotožnil s návrhmi odbornej komisie a diaľničný úsek medzi Bratislavou a Trnavou by sa mal podľa neho stavať tak, ako ho navrhla. "Výstavba ciest nie je politické, ale odborné rozhodnutie a ja verím názoru odborníkov, ktorí tvrdia, že najlepším riešením bude pred Bratislavou rozšíriť diaľnicu na štyri plnohodnotné pruhy," povedal Érsek. Minister preto vydal pokyn Národnej diaľničnej spoločnosti, aby pokračovala vo výstavbe križovatky Triblavina podľa odporúčaní záverov komisie.
Odborná komisia považuje pôvodnú koncepciu šiestich pruhov s kolektormi po celej dĺžke z dopravno-inžinierskych aj z ekonomických dôvodov za neefektívnu, nehospodárnu, neprijateľnú, a teda neopodstatnenú. Členmi pracovnej skupiny boli zástupcovia Stavebnej fakulty STU v Bratislave, Výskumného ústavu dopravného v Žiline, Inštitútu stratégie dopravy, Policajného zboru a Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.