Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 26. november 2024Meniny má Kornel
< sekcia Bratislavský kraj

Automobilová doprava v Bratislave stále dominuje, magistrát chce zmenu

Archívna snímka Foto: TASR/Pavel Neubauer

Hlavné mesto si dalo v akčnom pláne za cieľ zvýšiť podiel prepravy chôdzou, bicyklom a verejnou dopravou.

Bratislava 14. marca (TASR) – Automobilová doprava v Bratislave stále dominuje. Takmer 40 percent Bratislavčanov sa prepravuje autom, 33 percent verejnou dopravou, 26 percent chôdzou a 1,6 percenta bicyklom. Vyplýva to z analýzy v akčnom pláne rozvoja cyklistickej a pešej dopravy hlavného mesta pre rok 2017.

Analýza preukázala, že na prepravu do práce využívajú Bratislavčania najmä automobilovú dopravu. "Pri takýchto cestách respondenti uviedli, že v 52,8 percentách prípadov využili individuálnu automobilovú dopravu, v 35,4 percentách verejnú dopravu a len v 11,8 percentách prípadov to bol mäkký mód, to znamená chôdza či bicykel," píše sa v akčnom pláne. Individuálnu autodopravu Bratislavčania podľa analýzy menej využívajú na cestách medzi domovom a obchodom, pri každodennom nakupovaní, taktiež aj keď cestujú z domu za vzdelaním. "V prípade prvého typu cesty ide o priemerne kratšie cesty s dominanciou pešej dochádzky. Pri typoch cesty domov-vzdelanie ide zase o cesty skôr mladších respondentov, u ktorých je najčastejšie využívaným dopravným prostriedkom vozidlo verejnej dopravy," vysvetľuje akčný plán. Verejnú dopravu najčastejšie využívajú Bratislavčania, ak potrebujú ísť z domu do nemocnice, alebo si vybaviť administratívne záležitosti či ísť na nákup.

Hlavné mesto si dalo v akčnom pláne za cieľ zvýšiť podiel prepravy chôdzou, bicyklom a verejnou dopravou. Zároveň chce znížiť podiel individuálnej automobilovej dopravy do roku 2025 na úroveň 35 percent, do 2030 na 25 percent a hranicu pod 20 percent chce dosiahnuť v roku 2040.

Bratislava taktiež chce redukovať dĺžku ciest pri preprave osôb i tovaru a efektívne organizovať dopravu na báze inteligentných dopravných systémov. Do roku 2030 je v pláne znížiť používanie vozidiel na konvenčné palivá v mestskej doprave na polovicu a do roku 2050 ich postupne vyradiť z prevádzky v rámci mesta. "Do roku 2040 zaistiť, aby 80 percent dopravy, ktorá neprekračuje hranice mesta, bola doprava nízko emisná a znížiť emisie vozidiel, ktoré prekračujú hranice mesta, do roku 2030 o desať percent," uvádza sa v akčnom pláne.