Ponúkali vraj prehliadku so sprievodcom, hoci potom žiadny kvalifikovaný neprišiel, menili ceny počas predaja alebo si skracovali okruh mestom.
Autor TASR
Bratislava 17. mája (TASR) – Ponúkali prehliadku so sprievodcom, hoci potom žiadny kvalifikovaný neprišiel, menili ceny počas predaja alebo si skracovali okruh mestom, za ktorý si už turisti zaplatili. Aj takto sa vraj správali niektorí prevádzkovatelia turistických vyhliadkových vláčikov, ktoré denne vozia po meste návštevníkov Bratislavy. Mesto sa preto rozhodlo zaviesť pre nich spoločné pravidlá. Kódex tento týždeň schválil primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD) a na jeho znení sa dohodli aj súčasní prevádzkovatelia turistických vláčikov.
V Bratislave dnes vozia turistov mestom dvaja prevádzkovatelia - Tour 4 U a Blue Danube Tours. Jeden vozí Prešporáčikom, druhý Vláčikom Blaváčikom. Jazdu po historickom centre využijú mnohí turisti, nie všetci však boli nakoniec so službami aj spokojní. "Keď sa aj diali nejaké veci a neboli nastavené pravidlá, jeden prevádzkovateľ donášal na druhého. Bol to normálny konkurenčný boj. Aj keď normálny nebol a bol dosť tvrdý," povedala pre TASR Andrea Kraľovičová z Blue Danube Tours.
Sťažovala sa turistická organizácia
O sťažnostiach turistov mestu povedala bratislavská organizácia cestovného ruchu Bratislava Tourist Board (BTB). Členka predstavenstva Soňa Svoreňová vysvetľuje, že sprievodcovia v cestovnom ruchu a cestovné agentúry tento stav v minulosti dlhodobo kritizovali. "Vo vozidle majú jedni klienti prehliadku za 10 eur, iní za 5 eur bez toho, aby bol pre rozdiel ceny akýkoľvek dôvod. Nikto nemá napríklad prehliadku rezervovanú vopred," podotkla Svoreňová s tým, že takáto obchodná politika nevrhá na mesto dobré svetlo.
Cestovná kancelária Blue Danube Tours sa sústreďuje na organizované skupiny. Podľa Kraľovičovej sú ceny stanovené a vozidlo aj rok vopred rezervované. "Ale ak sme mali plný vláčik a išiel niekto okolo, kto hovoril podobným jazykom ako prehliadka, v tom konkrétnom momente nebolo dôležité, či si ho dáme do vozidla zadarmo alebo za 5 eur," pripúšťa.
Červené vláčiky tiež podľa Svoreňovej parkovali neraz na miestach určených na nástup a výstup turistov a opakovali sa tiež technické problémy najmä s ich dĺžkou. "Niektorí predajcovia lístkov sa k návštevníkom správali nevhodne a obťažovali ich," dodáva Svoreňová.
Po novom sa budú musieť prevádzkovatelia riadiť kódexom, ktorý im stanoví základné pravidlá. Hovorí napríklad o tom, že prevádzkovateľ sa má vyhýbať "praktikám nekalej konkurencie", ostatných prevádzkovateľov musí rešpektovať a nesnažiť sa im odlákať už kontrahovaných zákazníkov. Sprievodca vo vláčiku musí mať tiež osvedčenie Sprievodcu cestovného ruchu a s klientmi komunikovať "na patričnej úrovni", výborne vedieť cudzí jazyk či byť vhodne oblečený.
Dodržiavanie kódexu
Kódex prevádzkovateľom prikazuje aj to, aby svoje vozidlá udržiavali v dobrom technickom stave, aby svojou jazdou neohrozovali verejnú dopravu, cyklistov či chodcov a trasu okruhu si môžu upraviť len vo výnimočných prípadoch. "Cestujúci dostane platný cestovný lístok, daňový doklad," pripomína kódex. Logo či názov firmy musí byť na vozidle jasne vidieť, odlíšiteľní musia byť aj jeho zamestnanci, ktorí sa majú správať k turistom zdvorilo. Dodržiavanie kódexu bude mesto kontrolovať a ak sa pravidlá porušia, podľa kódexu môže vyvodiť sankcie.
Dnešní prevádzkovatelia dokument pripomienkovali a ku kódexu sa prihlásili. "Regulácia vo všeobecnosti prináša aj nejaké kompromisy na strane prevádzkovateľa, ale dá sa povedať, že ten kódex vítame," povedal pre TASR František Fabián z Tour 4 U. Do ich doterajšej praxe výrazným spôsobom podľa jeho slov nezasahuje. "Je však dobré si tú doterajšiu prax zadefinovať, aby bola udržateľná," podotkol. Nastavenie jasných pravidiel víta aj Blue Danube Tours. "Nemáme s ničím problém, keďže sme boli súčasťou rokovaní a aj bez neho sme takto fungovali," vraví Kraľovičová s tým, že problémy po nastavení pravidiel už nebudú vznikať.
Poradca primátora Michal Feik pripomína, že pokiaľ sa budú chcieť prihlásiť aj ďalší, musia dodržať pravidlá stanovené v kódexe. "A je možné, že súhlas aj nedostanú," podotýka. BTB totiž budú musieť noví prevádzkovatelia predkladať svoj zámer a doplniť ho potrebnými dokumentmi. Ak ale v meste nebude pre nového prevádzkovateľa priestor, súhlas nedostane.
V Bratislave dnes vozia turistov mestom dvaja prevádzkovatelia - Tour 4 U a Blue Danube Tours. Jeden vozí Prešporáčikom, druhý Vláčikom Blaváčikom. Jazdu po historickom centre využijú mnohí turisti, nie všetci však boli nakoniec so službami aj spokojní. "Keď sa aj diali nejaké veci a neboli nastavené pravidlá, jeden prevádzkovateľ donášal na druhého. Bol to normálny konkurenčný boj. Aj keď normálny nebol a bol dosť tvrdý," povedala pre TASR Andrea Kraľovičová z Blue Danube Tours.
Sťažovala sa turistická organizácia
O sťažnostiach turistov mestu povedala bratislavská organizácia cestovného ruchu Bratislava Tourist Board (BTB). Členka predstavenstva Soňa Svoreňová vysvetľuje, že sprievodcovia v cestovnom ruchu a cestovné agentúry tento stav v minulosti dlhodobo kritizovali. "Vo vozidle majú jedni klienti prehliadku za 10 eur, iní za 5 eur bez toho, aby bol pre rozdiel ceny akýkoľvek dôvod. Nikto nemá napríklad prehliadku rezervovanú vopred," podotkla Svoreňová s tým, že takáto obchodná politika nevrhá na mesto dobré svetlo.
Cestovná kancelária Blue Danube Tours sa sústreďuje na organizované skupiny. Podľa Kraľovičovej sú ceny stanovené a vozidlo aj rok vopred rezervované. "Ale ak sme mali plný vláčik a išiel niekto okolo, kto hovoril podobným jazykom ako prehliadka, v tom konkrétnom momente nebolo dôležité, či si ho dáme do vozidla zadarmo alebo za 5 eur," pripúšťa.
Červené vláčiky tiež podľa Svoreňovej parkovali neraz na miestach určených na nástup a výstup turistov a opakovali sa tiež technické problémy najmä s ich dĺžkou. "Niektorí predajcovia lístkov sa k návštevníkom správali nevhodne a obťažovali ich," dodáva Svoreňová.
Po novom sa budú musieť prevádzkovatelia riadiť kódexom, ktorý im stanoví základné pravidlá. Hovorí napríklad o tom, že prevádzkovateľ sa má vyhýbať "praktikám nekalej konkurencie", ostatných prevádzkovateľov musí rešpektovať a nesnažiť sa im odlákať už kontrahovaných zákazníkov. Sprievodca vo vláčiku musí mať tiež osvedčenie Sprievodcu cestovného ruchu a s klientmi komunikovať "na patričnej úrovni", výborne vedieť cudzí jazyk či byť vhodne oblečený.
Dodržiavanie kódexu
Kódex prevádzkovateľom prikazuje aj to, aby svoje vozidlá udržiavali v dobrom technickom stave, aby svojou jazdou neohrozovali verejnú dopravu, cyklistov či chodcov a trasu okruhu si môžu upraviť len vo výnimočných prípadoch. "Cestujúci dostane platný cestovný lístok, daňový doklad," pripomína kódex. Logo či názov firmy musí byť na vozidle jasne vidieť, odlíšiteľní musia byť aj jeho zamestnanci, ktorí sa majú správať k turistom zdvorilo. Dodržiavanie kódexu bude mesto kontrolovať a ak sa pravidlá porušia, podľa kódexu môže vyvodiť sankcie.
Dnešní prevádzkovatelia dokument pripomienkovali a ku kódexu sa prihlásili. "Regulácia vo všeobecnosti prináša aj nejaké kompromisy na strane prevádzkovateľa, ale dá sa povedať, že ten kódex vítame," povedal pre TASR František Fabián z Tour 4 U. Do ich doterajšej praxe výrazným spôsobom podľa jeho slov nezasahuje. "Je však dobré si tú doterajšiu prax zadefinovať, aby bola udržateľná," podotkol. Nastavenie jasných pravidiel víta aj Blue Danube Tours. "Nemáme s ničím problém, keďže sme boli súčasťou rokovaní a aj bez neho sme takto fungovali," vraví Kraľovičová s tým, že problémy po nastavení pravidiel už nebudú vznikať.
Poradca primátora Michal Feik pripomína, že pokiaľ sa budú chcieť prihlásiť aj ďalší, musia dodržať pravidlá stanovené v kódexe. "A je možné, že súhlas aj nedostanú," podotýka. BTB totiž budú musieť noví prevádzkovatelia predkladať svoj zámer a doplniť ho potrebnými dokumentmi. Ak ale v meste nebude pre nového prevádzkovateľa priestor, súhlas nedostane.