Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Bratislavský kraj

Bratislavskí poslanci schválili územný generel dopravy

Ilustračné foto Foto: TASR/Andrej Galica

Najdôležitejšou časťou dokumentu je podpora nemotorovej dopravy.

Bratislava 31. marca (TASR) – Hlavné mesto už má schválený územný generel dopravy. Strategický dokument, ktorý má mapovať dopravné toky, infraštruktúru i demografický vývoj a na základe toho určiť základné smery rozvoja dopravy v Bratislave, dnes odobrili mestskí poslanci. O plánovanom nultom obchvate mesta sa však v genereli nehovorí.

"Dokument slúži v prvom rade ako územnoplánovací podklad, to znamená, že povie mestu, kde si má pri novom územnom pláne nechávať rezervné koridory pre dopravu, či už to budú cesty, koľajová doprava alebo koridory pre cyklistov a peších," vysvetlil šéf mestskej dopravnej komisie Jozef Uhler (Pravicový klub). Generel má teda navrhnúť optimálne riešenia pre všetky druhy dopravy.

Najdôležitejšou časťou dokumentu je podľa Uhlera podpora nemotorovej dopravy. "Nebudeme teda naďalej podporovať rozširovanie ciest pre autá, ale preferovať najmä verejnú dopravu. A to tým, že rýchlejšie prejde cez križovatky a že linky budú vytvorené efektívnejšie. Aby sa ľudia dostali do práce či školy s čo najmenším počtom prestupov a aby sa doprava pre nich zrýchlila a zjednodušila," podotkol Uhler.

Strategický dokument však tiež Bratislava potrebovala aj na to, aby mohla financovať dopravné projekty z európskych peňazí. "Tie sú podmienené prijatím takéhoto dokumentu," zdôraznil šéf dopravnej komisie.

V rámci prípravy generelu sa uskutočnili dopravné prieskumy, ktorých súčasťou bolo napríklad automatické sčítanie dopravy, prieskum statickej dopravy či prieskum využívania verejnej dopravy. "Získali sme teda cenné dáta z prieskumov, ktoré môžeme využiť napríklad pri dopravnom modelovaní alebo pri úpravách liniek verejnej dopravy," doplnil Uhler.

V dokumente však nie je zapracovaná plánovaná diaľnica D4, teda nultý obchvat Bratislavy. Podľa Uhlera sa totiž pri príprave generelu vychádzalo zo stavieb, ktoré existovali a nie aj z tých, ktoré sú v blízkom období plánované.

"Kým sa ale diaľnica postaví, bude rok 2019 a vtedy sa uvidí, akým spôsobom to ovplyvní dopravné toky. Dnes sa to totiž dá predpovedať, ale po spustení D4 sa to bude dať úplne presne zmerať a potom sa spraví aktualizácia," myslí si šéf dopravnej komisie.

Aktualizovať by sa dokument podľa neho mal raz za desať rokov. Najbližšie by tak ale mali urobiť už v júni, do dokumentu sa totiž majú ešte zapracovať pripomienky mestských častí.