Podľa návrhu, s ktorým prišli už na júnovom zastupiteľstve zástupcovia MsČ Bratislava-Lamač, by z miliónovej dotácie pre Bratislavu mal magistrát dostať 300 tisíc eur a mestské časti 700 tisíc eur.
Autor TASR
Bratislava 6. októbra (TASR) - Vedenie Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) čaká na rozhodnutie poslancov, či sa priklonia podporiť hlavné mesto a poskytnúť mu dotáciu na opravu a rekonštrukciu ciest aj v tomto roku. V Zastupiteľstve BSK však silnie iniciatíva, aby dotácie kraja išli aj na opravu ciest v správe malých mestských častí i obcí v kraji.
Kontrolujú využitie minuloročnej dotácie
Podpredseda BSK Martin Berta uviedol, že v súčasnosti ešte stále prebieha kontrola použitia minuloročnej miliónovej dotácie, ktorú kraj poskytol hlavnému mestu na rekonštrukciu zdevastovaných komunikácií. "Pokiaľ táto kontrola ukáže, že dotácia sa použila v súlade s účelom, otvorí sa otázka, či bratislavskému magistrátu poskytneme dotáciu aj v tomto roku," povedal Berta. "S iniciatívou musia však prísť poslanci, najprv musí byť kladné rozhodnutie komisií, dopravnej i dotačnej komisie a ak bude, nemám problém predložiť návrh na rokovanie zastupiteľstva," povedal Berta.
Nárok si robia aj malé mestké časti
Na časť peňazí z tejto dotácie si však nárokujú aj malé bratislavské mestské časti (MsČ). Podľa návrhu, s ktorým prišli už na júnovom zastupiteľstve zástupcovia MsČ Bratislava-Lamač, by z miliónovej dotácie pre Bratislavu mal magistrát dostať 300.000 eur a mestské časti by si mali prerozdeliť 700.000 eur. Podľa podpredsedu BSK sa však prihlásili aj obce v kraji, ktoré nechcú, aby boli podporené len bratislavské mestské časti. Úrad BSK by preto mal predložiť návrh dotačnej schémy, vzorec, na základe ktorého by sa dotácie kraja rozdeľovali všetkým prijímateľom. "Nech by bola akákoľvek suma, bolo by to podľa dohodnutého vzorca, bez politických hádok," vysvetlil starosta Lamača Peter Šramko.
V budúcnosti môžu chýbať peniaze
Akékoľvek dotácie kraja na opravu a rekonštrukciu ciest však môžu v budúcnosti naraziť na nedostatok finančných prostriedkov. BSK odhaduje, že ak parlament schváli novelu tzv. cestného zákona, príjem BSK sa v nasledujúcich štyroch rokoch zníži o 25 miliónov eur a každý ďalší rok o desať miliónov eur. Podľa novely zákona o dani z motorových vozidiel už táto daň nebude príjmom samosprávnych celkov, ale má patriť štátu. Ten chce krajom kompenzovať straty zvýšením podielu na dani z príjmov fyzických osôb. BSK však upozorňuje, že zvýšenie sa bude odvíjať od súčasného prepočtu prerozdeľovania. Ten podľa BSK výrazne znevýhodňuje bratislavský VÚC.
Kontrolujú využitie minuloročnej dotácie
Podpredseda BSK Martin Berta uviedol, že v súčasnosti ešte stále prebieha kontrola použitia minuloročnej miliónovej dotácie, ktorú kraj poskytol hlavnému mestu na rekonštrukciu zdevastovaných komunikácií. "Pokiaľ táto kontrola ukáže, že dotácia sa použila v súlade s účelom, otvorí sa otázka, či bratislavskému magistrátu poskytneme dotáciu aj v tomto roku," povedal Berta. "S iniciatívou musia však prísť poslanci, najprv musí byť kladné rozhodnutie komisií, dopravnej i dotačnej komisie a ak bude, nemám problém predložiť návrh na rokovanie zastupiteľstva," povedal Berta.
Nárok si robia aj malé mestké časti
Na časť peňazí z tejto dotácie si však nárokujú aj malé bratislavské mestské časti (MsČ). Podľa návrhu, s ktorým prišli už na júnovom zastupiteľstve zástupcovia MsČ Bratislava-Lamač, by z miliónovej dotácie pre Bratislavu mal magistrát dostať 300.000 eur a mestské časti by si mali prerozdeliť 700.000 eur. Podľa podpredsedu BSK sa však prihlásili aj obce v kraji, ktoré nechcú, aby boli podporené len bratislavské mestské časti. Úrad BSK by preto mal predložiť návrh dotačnej schémy, vzorec, na základe ktorého by sa dotácie kraja rozdeľovali všetkým prijímateľom. "Nech by bola akákoľvek suma, bolo by to podľa dohodnutého vzorca, bez politických hádok," vysvetlil starosta Lamača Peter Šramko.
V budúcnosti môžu chýbať peniaze
Akékoľvek dotácie kraja na opravu a rekonštrukciu ciest však môžu v budúcnosti naraziť na nedostatok finančných prostriedkov. BSK odhaduje, že ak parlament schváli novelu tzv. cestného zákona, príjem BSK sa v nasledujúcich štyroch rokoch zníži o 25 miliónov eur a každý ďalší rok o desať miliónov eur. Podľa novely zákona o dani z motorových vozidiel už táto daň nebude príjmom samosprávnych celkov, ale má patriť štátu. Ten chce krajom kompenzovať straty zvýšením podielu na dani z príjmov fyzických osôb. BSK však upozorňuje, že zvýšenie sa bude odvíjať od súčasného prepočtu prerozdeľovania. Ten podľa BSK výrazne znevýhodňuje bratislavský VÚC.