Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Bratislavský kraj

Chorvátske rameno sa pre električku v Petržalke prekladať nebude

Na archívnej snímke prvá električka prechádza po zrekonštruovanom Starom moste s cestujúcimi od zastávky Sad Janka Kráľa (pri Mýtnom domčeku) v smere do centra mesta v piatok 8. júla 2016 v Bratislave. Foto: TASR - Pavel Neubauer

V úseku plánujú zriadiť sedem zastávok električiek – Chorvátske rameno, Gessayova, Zrkadlový háj, Stred, Veľký Draždiak, Lietavská a Janíkov dvor.

Bratislava 15. decembra (TASR) – Chorvátske rameno sa pri budovaní druhej etapy električkovej trate v bratislavskej Petržalke, Bosákova - Janíkov dvor, prekladať nebude. Spracovatelia zámeru zapracovali totiž pripomienky verejnosti, ktoré predstavili v stredu (14. 12.) na verejnom prerokovaní projektu. "Projekt je doplnený. Obsahuje cyklotrasy namiesto štvorprúdovej komunikácie, zatrávnenú trať električky či plne integrované zastávky. Všetko čo verejnosť predchádzajúcemu projektu vytýkala, sme vyhodili a projekt vylepšili," povedal primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal.

Martin Kugla z občianskej iniciatívy Za efektívnu a ekologickú dopravu upozornil, že kapacita tejto električky nebude postačujúca, čo je podľa neho viditeľné už aj teraz v ranných a poobedných špičkách na zastávke Farského. Táto električková trať má podľa jeho slov tiež veľa priečnych masívnych križovaní s hustou dopravou a mimoúrovňovo je riešená len Kutlíkova. "V tomto variante by sa mali aspoň tie najväčšie križovania riešiť bezkolízne a bezbariérovo. Taktiež sa má robiť všetko preto, aby bolo možné navýšiť kapacitu a skrátiť interval, aby električka do budúcna zodpovedala rastúcim nárokom," povedal Kugla.

Tento variant však podľa Martina Fundáreka z občianskej iniciatívy Lepšia doprava prináša viaceré výrazne vylepšenia oproti pôvodnému návrhu. Víta, že sa nezasahuje do Chorvátskeho ramena a mnohé pripomienky verejnosti a dotknutých orgánov boli zapracované. "Na druhej strane tento variant prináša aj výrazne zhoršenie v oblasti zastávky Lietavská, kde nezabezpečuje bezkolízny prestup medzi električkou a autobusom," podotkol Fundárek. Kapacita električky je podľa neho riešiteľný problém, napríklad znížením časových intervalov či nasadením dlhších súprav. Budovať vysokokapacitný dopravný systém by však podľa neho mohlo skončiť ekonomickým krachom. "Rozumným spôsobom sa dá vyriešiť aj veľa kolíznych problémov, len treba chcieť a vedieť ako," podotkol Fundárek.

Spracovateľ zámeru EIA a správy o hodnotení Tomáš Šembera tvrdí, že kapacity električky boli preverované aj zahraničnými expertmi a sú primerané. "V budúcnosti sa bude treba pozerať na železničnú dopravu a MHD v oveľa širšom kontexte. Z hľadiska tohto úseku to je ale podľa môjho názoru v poriadku," povedal. Križovatky, cez ktoré bude prechádzať električková trať, budú podľa Šemberu v oveľa lepšom stave, v akom sú teraz. "Každá križovatka sa bude rekonštruovať a rozširovať," podotkol.

Pokračujúca električková trať v Petržalke by sa mala začať stavať v roku 2018 a s jej dokončením sa ráta o dva roky neskôr. Trať bude mať dĺžku 3,78 kilometra a nadviaže na prvú etapu, ktorá vedie zo Šafárikovho námestia cez Starý most. Druhý úsek sa bude začínať za novou zastávkou Jungmannova a bude končiť v lokalite Janíkov dvor, kde vyrastá developersky projekt Južné mesto.

V úseku plánujú zriadiť sedem zastávok električiek – Chorvátske rameno, Gessayova, Zrkadlový háj, Stred, Veľký Draždiak, Lietavská a Janíkov dvor. Zastávky majú mať dĺžku 65 metrov, teda pre dve súpravy električiek. Tie majú na trati jazdiť maximálnou rýchlosťou 50 km/h.