Linka 801 momentálne jazdí z Rajky až k zastávke v blízkosti novej budovy Slovenského národného divadla.
Autor TASR
Bratislava 16. júla (TASR) – Prevádzkovanie autobusovej linky do maďarskej obce Rajka, vzdialenej od Bratislavy len niekoľko kilometrov, chce Dopravný podnik Bratislava (DPB) naďalej zachovať. Ministerstvo dopravy preto požiadal o novú licenciu na prevádzkovanie tejto medzinárodnej linky 801, keďže platnosť doterajšej licencie končí 30. septembra. TASR o tom informovala hovorkyňa DPB Adriana Volfová.
Dôvodom tohto rozhodnutia sú v Rajke žijúci Slováci, ktorí sa za prácou prepravujú do hlavného mesta. "Preto sa snažíme o udržanie tejto linky, aj keď jej prevádzkovanie nie je povinnosťou magistrátu hlavného mesta ani DPB," konštatuje dopravný podnik. Bratislavská samospráva si totiž môže podľa platnej legislatívy objednávať výkony MHD výlučne na území hlavného mesta. DPB zároveň upozorňuje, že táto medzinárodná linka v súčasnej trase mu vytvára každoročne stratu. Počas piatich rokov prevádzkovania linky 801 boli pritom autobusy spolufinancované z prostriedkov fondov EÚ, v rámci programu cezhraničnej spolupráce Maďarska a Slovenska.
Obyvatelia Rajky požadujú čoraz vyšší počet spojov. Bratislavský dopravca však upozorňuje, že nemá dostatočný počet autobusov určených na takýto typ dopravy a súčasné vozidlá majú odjazdených viac ako 600.000 kilometrov a je potrebná aj ich postupná obnova. "Začali sme uvažovať o takých riešeniach dopravy do Rajky, po skončení súčasnej dopravnej licencie, ktoré budú finančne oddeliteľné a rentabilnosť prevádzky transparentne sledovateľná," uviedla pre TASR Ivana Skokanová, hovorkyňa hlavného mesta, ktoré je jediným akcionárom DPB. Hlavné mesto totiž nechce, aby bola preprava obyvateľov Rajky do Bratislavy linkou na úkor Bratislavčanov.
Ministerstvo dopravy preto DPB požiadal o vydanie licencie na medzinárodnú linku z Rajky na Železničnú stanicu v bratislavských Rusovciach, kde môžu cestujúci prestúpiť na autobusové linky 90, 91 či 191 a dopraviť sa až do centra mesta. Linka 801 momentálne jazdí z Rajky až k zastávke v blízkosti novej budovy Slovenského národného divadla.
DPB upozorňuje, že táto linka je komerčnou medzinárodnou linkou, ktorú nie je možné dotovať z verejných zdrojov. "Preto výška cestovného musí plne zohľadňovať náklady na jej prevádzkovanie," podotýka.
Podľa bratislavského dopravcu je jednou z možností, ako zachovať celú trasu linky 801, spolufinancovanie jej prevádzkovania zo strany samotnej obce. Možnosť vidí aj v opätovnom získaní finančných prostriedkov na nákup ďalších prímestských autobusov z fondov EÚ, programov cezhraničnej spolupráce.
O vydaní licencie, ktorá umožní zabezpečenie prevádzky medzinárodnej linky 801 do Rajky, rozhodne ministerstvo dopravy. O vydanie licencie na jej prevádzkovanie totiž môže požiadať akýkoľvek dopravca na Slovensku.
Dôvodom tohto rozhodnutia sú v Rajke žijúci Slováci, ktorí sa za prácou prepravujú do hlavného mesta. "Preto sa snažíme o udržanie tejto linky, aj keď jej prevádzkovanie nie je povinnosťou magistrátu hlavného mesta ani DPB," konštatuje dopravný podnik. Bratislavská samospráva si totiž môže podľa platnej legislatívy objednávať výkony MHD výlučne na území hlavného mesta. DPB zároveň upozorňuje, že táto medzinárodná linka v súčasnej trase mu vytvára každoročne stratu. Počas piatich rokov prevádzkovania linky 801 boli pritom autobusy spolufinancované z prostriedkov fondov EÚ, v rámci programu cezhraničnej spolupráce Maďarska a Slovenska.
Obyvatelia Rajky požadujú čoraz vyšší počet spojov. Bratislavský dopravca však upozorňuje, že nemá dostatočný počet autobusov určených na takýto typ dopravy a súčasné vozidlá majú odjazdených viac ako 600.000 kilometrov a je potrebná aj ich postupná obnova. "Začali sme uvažovať o takých riešeniach dopravy do Rajky, po skončení súčasnej dopravnej licencie, ktoré budú finančne oddeliteľné a rentabilnosť prevádzky transparentne sledovateľná," uviedla pre TASR Ivana Skokanová, hovorkyňa hlavného mesta, ktoré je jediným akcionárom DPB. Hlavné mesto totiž nechce, aby bola preprava obyvateľov Rajky do Bratislavy linkou na úkor Bratislavčanov.
Ministerstvo dopravy preto DPB požiadal o vydanie licencie na medzinárodnú linku z Rajky na Železničnú stanicu v bratislavských Rusovciach, kde môžu cestujúci prestúpiť na autobusové linky 90, 91 či 191 a dopraviť sa až do centra mesta. Linka 801 momentálne jazdí z Rajky až k zastávke v blízkosti novej budovy Slovenského národného divadla.
DPB upozorňuje, že táto linka je komerčnou medzinárodnou linkou, ktorú nie je možné dotovať z verejných zdrojov. "Preto výška cestovného musí plne zohľadňovať náklady na jej prevádzkovanie," podotýka.
Podľa bratislavského dopravcu je jednou z možností, ako zachovať celú trasu linky 801, spolufinancovanie jej prevádzkovania zo strany samotnej obce. Možnosť vidí aj v opätovnom získaní finančných prostriedkov na nákup ďalších prímestských autobusov z fondov EÚ, programov cezhraničnej spolupráce.
O vydaní licencie, ktorá umožní zabezpečenie prevádzky medzinárodnej linky 801 do Rajky, rozhodne ministerstvo dopravy. O vydanie licencie na jej prevádzkovanie totiž môže požiadať akýkoľvek dopravca na Slovensku.