Zatiaľ čo trolejbusy výrobca testuje v uliciach Plzne, nová električka sa bude skúšať na bratislavských tratiach.
Autor TASR
Bratislava 28. januára (TASR) – Prvé dva nové trolejbusy by mali doviesť do Bratislavy na prelome februára a marca, prvú električku na jeseň. Zatiaľ čo trolejbusy už výrobca testuje v uliciach Plzne, nová električka sa bude skúšať na bratislavských tratiach, a to s pieskom alebo oceľovými obručami.
V uliciach Plzne sú podľa manažéra spoločnosti Škoda Electric Milana Noreka v skúšobnej prevádzke dva trolejbusy červenej farby - nízkopodlažný trolejbus 30 Tr a veľkokapacitný kĺbový trolejbus 31 Tr. Výrobca dnes využíva trate plzenského dopravného podniku. V minulosti sa však vozidlá z firmy Škoda Ostrov pre celé Československo skúšali na samostatnej trati, ktorú mala spoločnosť vybudovanú medzi Ostrovom a Jáchymovom, vysvetľuje riaditeľ úseku prevádzky a techniky Dopravného podniku Bratislava (DPB) Bronislav Weigl.
Kým prídu trolejbusy do Bratislavy, musia prejsť procesom schválenia. "U vozidiel pre Bratislavu sa homologizujú tie časti, ktoré neboli v zhode už s homologizovanými vozidlami napríklad pre Banskú Bystricu a Žilinu. Postup je identický ako u osobných vozidiel, kde rovnako aj výrobca po vyrobení vozidla vykoná krátku skúšobnú jazdu," priblížil generálny riaditeľ DPB Ľubomír Belfi s tým, že po schválení všetkých náležitostí začne sériová výroba naplno. Do konca roka tak príde do Bratislavy celkovo 50 kĺbových a 30 sólo trolejbusov.
Električky sa však v mieste výroby pre rozdielny rozchod električkových tratí testovať nedajú. Prvú z nich budú teda skúšať v Bratislave. Merania sa pritom vykonajú pri nezaťaženom, ale aj pri zaťaženom vozidle. "Tým, že vozidlo ešte nie je uspôsobené na prevádzku s cestujúcimi, sa záťaž vozidla robí s pieskom alebo oceľovými obručami," vysvetľuje Weigl. Prvá električka by mala prísť do hlavného mesta v priebehu tretieho štvrťroka 2014 a ostatné do konca leta budúceho roka.
Financovanie nových električiek a trolejbusov v Bratislave, ktoré majú zaplatiť eurofondy, však môže byť ohrozené. Bratislavskí poslanci totiž na poslednom minuloročnom zasadnutí neschválili zmluvu mesta s bratislavským dopravným podnikom, ktorou Európska únia podmieňuje zaplatenie nových vozidiel v mestskej hromadnej doprave. Na preštudovanie troch dokumentov poslanci žiadali najmä viac času. "Ak by sme s tými zmluvami dlhodobo váhali, budeme mať s finančnými prostriedkami z EÚ problémy," pripomenul poslancom koncom minulého roka primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD). Zastupiteľstvo by malo o nich znova rokovať na zasadnutí vo štvrtok 30. januára.
V uliciach Plzne sú podľa manažéra spoločnosti Škoda Electric Milana Noreka v skúšobnej prevádzke dva trolejbusy červenej farby - nízkopodlažný trolejbus 30 Tr a veľkokapacitný kĺbový trolejbus 31 Tr. Výrobca dnes využíva trate plzenského dopravného podniku. V minulosti sa však vozidlá z firmy Škoda Ostrov pre celé Československo skúšali na samostatnej trati, ktorú mala spoločnosť vybudovanú medzi Ostrovom a Jáchymovom, vysvetľuje riaditeľ úseku prevádzky a techniky Dopravného podniku Bratislava (DPB) Bronislav Weigl.
Kým prídu trolejbusy do Bratislavy, musia prejsť procesom schválenia. "U vozidiel pre Bratislavu sa homologizujú tie časti, ktoré neboli v zhode už s homologizovanými vozidlami napríklad pre Banskú Bystricu a Žilinu. Postup je identický ako u osobných vozidiel, kde rovnako aj výrobca po vyrobení vozidla vykoná krátku skúšobnú jazdu," priblížil generálny riaditeľ DPB Ľubomír Belfi s tým, že po schválení všetkých náležitostí začne sériová výroba naplno. Do konca roka tak príde do Bratislavy celkovo 50 kĺbových a 30 sólo trolejbusov.
Električky sa však v mieste výroby pre rozdielny rozchod električkových tratí testovať nedajú. Prvú z nich budú teda skúšať v Bratislave. Merania sa pritom vykonajú pri nezaťaženom, ale aj pri zaťaženom vozidle. "Tým, že vozidlo ešte nie je uspôsobené na prevádzku s cestujúcimi, sa záťaž vozidla robí s pieskom alebo oceľovými obručami," vysvetľuje Weigl. Prvá električka by mala prísť do hlavného mesta v priebehu tretieho štvrťroka 2014 a ostatné do konca leta budúceho roka.
Financovanie nových električiek a trolejbusov v Bratislave, ktoré majú zaplatiť eurofondy, však môže byť ohrozené. Bratislavskí poslanci totiž na poslednom minuloročnom zasadnutí neschválili zmluvu mesta s bratislavským dopravným podnikom, ktorou Európska únia podmieňuje zaplatenie nových vozidiel v mestskej hromadnej doprave. Na preštudovanie troch dokumentov poslanci žiadali najmä viac času. "Ak by sme s tými zmluvami dlhodobo váhali, budeme mať s finančnými prostriedkami z EÚ problémy," pripomenul poslancom koncom minulého roka primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD). Zastupiteľstvo by malo o nich znova rokovať na zasadnutí vo štvrtok 30. januára.