Výstava potrvá do 4. septembra a vidieť ju môžete v Stredoeurópskom dome fotografie v Bratislave.
Autor TASR
Bratislava 30. júna (TASR) – Výber z tvorby fotografa Vasila Stanka z rokov 1989-1999 prináša Stredoeurópsky dom fotografie v Bratislave. "Je to jeho individuálny tvorivý program po ukončení štúdií, od jednoduchších štylizovaných kompozícií s jedným človekom, cez portréty, ktoré sú tiež figuratívne, až po trojdimenzionálne priestorové fotografie, na ktoré sa treba pozerať s priloženými 3D okuliarmi," povedal na štvrtkovej (29.6.) vernisáži Rudo Prekop.
Tento fotograf spolu s Vasilom Stankom patrí do skupiny fotografov označovanej v dejinách ako Slovenská nová vlna spolu s Tonom Stanom, Kamilom Vargom, Mirom Švolíkom a Petrom Župníkom. V prvej polovici 80. rokov minulého storočia menili zabehnuté klišé inscenovanej fotografie a prenikli do kultúrneho povedomia aj mimo vtedajšieho Československa.
Na dvoch poschodiach SEDF je asi 70 figuratívnych aktových fotografií mužov a žien z cyklov Siluety, Polovica von polovica dnu, Dvojice, Pocty osobnostiam, Nohy, Príslovia a porekadlá, Spoločná domácnosť, Milenci z roku 2 či Pavel Kneppo. Po dôslednej príprave ich vytvoril v továrenskej hale, pražských divadlách Na fidlovačke a E. F. Buriana, na povale aj v iných priestoroch. Bolo to aj technicky náročné v období, keď ešte neexistovala digitálna fotografia.
"Niekedy som jeden cyklus tvoril tri mesiace a vystriedalo sa tam aj 30 ľudí. Jeden inscenovaný záber som odfotil aj štyri razy, aby som bol spokojný. Tento výber je do pripravovanej knihy, ktorá zmapuje uvedené desaťročné obdobie mojej tvorby," povedal pre TASR autor.
Podľa kurátora výstavy Václava Maceka je pre Stanka fascinácia ľudským telom dominantná a niet fotografie, v ktorej by nehralo ústrednú rolu. Už ako študent strednej školy koncom 70. rokov fotografoval mužské akty. Bol to žáner, ktorý nikto pred ním vo fotografii nevyužíval. Nasledovali prudké reakcie aj pedagógov, ktoré takýto typ fotografie odmietali, no boli v značne prudérnej katolíckej slovenskej spoločnosti logické. S podobnou reakciou sa stretol počas výstavy v pražskej galérii Fotochema, keď jeho diela odstránili z expozície. Od 90. rokov už nenaráža na žiadne takéto sociálno-kultúrne tabu.
"V procese realizácie jeho fotografií dôležitú úlohu zohráva kresba. Tá odkazuje na zložitosť kompozícií, ktoré si vyžadujú kresbovú prípravu, tzv. vizuálny scenár. Tiež je pre neho dôležité, aby sa modely a modelky stotožnili s víziou a dokázali ju gestom či postojom maximálne verne tlmočiť," konštatoval Václav Macek.
Vasil Stanko sa narodil v Myjave (1962). Po bratislavskej Strednej umelecko-priemyselnej škole, odbor užitá fotografia (1977-1981), študoval v Prahe na Katedre fotografie FAMU odbor umeleckej fotografie (1981-1987). Odvtedy žije a tvorí v Prahe.
Výstava potrvá do 4. septembra.
Tento fotograf spolu s Vasilom Stankom patrí do skupiny fotografov označovanej v dejinách ako Slovenská nová vlna spolu s Tonom Stanom, Kamilom Vargom, Mirom Švolíkom a Petrom Župníkom. V prvej polovici 80. rokov minulého storočia menili zabehnuté klišé inscenovanej fotografie a prenikli do kultúrneho povedomia aj mimo vtedajšieho Československa.
Na dvoch poschodiach SEDF je asi 70 figuratívnych aktových fotografií mužov a žien z cyklov Siluety, Polovica von polovica dnu, Dvojice, Pocty osobnostiam, Nohy, Príslovia a porekadlá, Spoločná domácnosť, Milenci z roku 2 či Pavel Kneppo. Po dôslednej príprave ich vytvoril v továrenskej hale, pražských divadlách Na fidlovačke a E. F. Buriana, na povale aj v iných priestoroch. Bolo to aj technicky náročné v období, keď ešte neexistovala digitálna fotografia.
"Niekedy som jeden cyklus tvoril tri mesiace a vystriedalo sa tam aj 30 ľudí. Jeden inscenovaný záber som odfotil aj štyri razy, aby som bol spokojný. Tento výber je do pripravovanej knihy, ktorá zmapuje uvedené desaťročné obdobie mojej tvorby," povedal pre TASR autor.
Podľa kurátora výstavy Václava Maceka je pre Stanka fascinácia ľudským telom dominantná a niet fotografie, v ktorej by nehralo ústrednú rolu. Už ako študent strednej školy koncom 70. rokov fotografoval mužské akty. Bol to žáner, ktorý nikto pred ním vo fotografii nevyužíval. Nasledovali prudké reakcie aj pedagógov, ktoré takýto typ fotografie odmietali, no boli v značne prudérnej katolíckej slovenskej spoločnosti logické. S podobnou reakciou sa stretol počas výstavy v pražskej galérii Fotochema, keď jeho diela odstránili z expozície. Od 90. rokov už nenaráža na žiadne takéto sociálno-kultúrne tabu.
"V procese realizácie jeho fotografií dôležitú úlohu zohráva kresba. Tá odkazuje na zložitosť kompozícií, ktoré si vyžadujú kresbovú prípravu, tzv. vizuálny scenár. Tiež je pre neho dôležité, aby sa modely a modelky stotožnili s víziou a dokázali ju gestom či postojom maximálne verne tlmočiť," konštatoval Václav Macek.
Vasil Stanko sa narodil v Myjave (1962). Po bratislavskej Strednej umelecko-priemyselnej škole, odbor užitá fotografia (1977-1981), študoval v Prahe na Katedre fotografie FAMU odbor umeleckej fotografie (1981-1987). Odvtedy žije a tvorí v Prahe.
Výstava potrvá do 4. septembra.