Bratislavský samosprávny kraj je zriaďovateľom 56 stredných škôl, z toho 14 gymnázií a 35 stredných odborných škôl, troch spojených škôl, dvoch konzervatórií a dvoch jazykových škôl.
Autor TASR
Bratislava 22. novembra (TASR) - Bratislavský samosprávny kraj (BSK) nesúhlasí s prípadnými obmedzeniami kompetencií krajov v oblasti stredného odborného školstva. Na brífingu to dnes v Bratislave uviedol predseda BSK Pavol Frešo. Reagoval tak na nedávne vyjadrenia premiéra Roberta Fica, ktorý takúto možnosť pripustil v rámci riešenia dlhodobého problému nezamestnanosti na Slovensku. Odôvodňuje to na jednej strane štatistikami a počtami nezamestnaných a na strane druhej absolútnym nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily.
Bratislavský kraj sa bráni a tvrdí, že spolu so zamestnávateľmi v regióne neustále vytvára a zlepšuje podmienky pre rozvoj stredného odborného školstva. Ako príklad uvádza otvorenie ďalších dvoch centier odborného vzdelávania, ktoré v aktuálnom školskom roku pribudli k siedmim dovtedy existujúcim. Zároveň začala fungovať aj Duálna akadémia, v rámci ktorej sa do duálneho vzdelávania zapojilo 40 zamestnávateľov. Tí by mali na základe zmlúv poskytnúť odbornú prípravu takmer 170 žiakom.
Premiér sa v tejto súvislosti plánuje začiatkom decembra stretnúť s predsedami jednotlivých krajov. Hovoriť s nimi chce o spomínanom probléme v nezamestnanosti na Slovensku, ako aj o povinnosti prispôsobovať štruktúru vzdelania na stredných školách potrebám praxe. "Úrad práce im posiela rôzne analýzy a prognózy na daný rok i konkrétne odporúčania, ale na konci dňa si poslanci samosprávnych krajov urobia tak či tak, čo chcú. Toto bude asi prvý prelom do vzťahu medzi štátom a VÚC. Jednoducho to budú musieť rešpektovať," zdôraznil premiér v pondelok (21.11.) počas návštevy Banskej Bystrice.
„Toto nie je prvá snaha. Začalo sa to ešte za ministra Mikolaja, v roku 2008, keď sa taxatívne vymedzilo, že osemročné gymnáziá môžu prijať len päť percent žiakov. Účinnosť návrhu sa odďaľovala až do roku 2018," oponuje Frešo. Zároveň spomína odobratie kompetencií krajom v oblasti cestnej dane v roku 2014, čo pre Bratislavský kraj znamená podľa neho stratu desať miliónov eur. Tie by sa podľa Freša dali použiť napr. na zveľadenie škôl. "A po tretie, vždy keď si štát nevie dať rady so školstvom, tak sa snaží zasahovať v prípade stredného školstva do chodu krajov," podotýka predseda BSK.
Fico sa nevyhol ani tomu, že štát bude musieť pravdepodobne zakročiť aj preto, lebo "nie je možné, aby sa neustále vytvárali gymnáziá, to je cesta do pekla, a nerešpektovali rôzne odbornosti, ktoré chýbajú na trhu práce". Pokiaľ také rozhodnutia VÚC neprijmú, tak sa to podľa premiéra stanoví formou zákona.
"Ak by sme znížili počet gymnazistov, ak by sme zavreli nejaké gymnáziá, tak nám bude stúpať počet absolventov, ktorí budú nízko kvalifikovaní. Tí sa dnes už nezamestnajú, nebudú mať poriadne vzdelanie. Len tí, ktorí sú v kvalitných školách, majú skoro 100-percentnú zamestnanosť," myslí si Frešo, podľa ktorého majú gymnáziá svoje miesto vo vyváženej sieti stredných škôl. "Odborné vzdelávanie je drahšie ako vzdelávanie gymnazistu. To znamená, že ani štát nemôže dať peniaze na to, aby vybudoval kvalitné odborné školstvo," je presvedčený Frešo.
Bratislavský samosprávny kraj je zriaďovateľom 56 stredných škôl, z toho 14 gymnázií a 35 stredných odborných škôl, troch spojených škôl, dvoch konzervatórií a dvoch jazykových škôl.
Bratislavský kraj sa bráni a tvrdí, že spolu so zamestnávateľmi v regióne neustále vytvára a zlepšuje podmienky pre rozvoj stredného odborného školstva. Ako príklad uvádza otvorenie ďalších dvoch centier odborného vzdelávania, ktoré v aktuálnom školskom roku pribudli k siedmim dovtedy existujúcim. Zároveň začala fungovať aj Duálna akadémia, v rámci ktorej sa do duálneho vzdelávania zapojilo 40 zamestnávateľov. Tí by mali na základe zmlúv poskytnúť odbornú prípravu takmer 170 žiakom.
Premiér sa v tejto súvislosti plánuje začiatkom decembra stretnúť s predsedami jednotlivých krajov. Hovoriť s nimi chce o spomínanom probléme v nezamestnanosti na Slovensku, ako aj o povinnosti prispôsobovať štruktúru vzdelania na stredných školách potrebám praxe. "Úrad práce im posiela rôzne analýzy a prognózy na daný rok i konkrétne odporúčania, ale na konci dňa si poslanci samosprávnych krajov urobia tak či tak, čo chcú. Toto bude asi prvý prelom do vzťahu medzi štátom a VÚC. Jednoducho to budú musieť rešpektovať," zdôraznil premiér v pondelok (21.11.) počas návštevy Banskej Bystrice.
„Toto nie je prvá snaha. Začalo sa to ešte za ministra Mikolaja, v roku 2008, keď sa taxatívne vymedzilo, že osemročné gymnáziá môžu prijať len päť percent žiakov. Účinnosť návrhu sa odďaľovala až do roku 2018," oponuje Frešo. Zároveň spomína odobratie kompetencií krajom v oblasti cestnej dane v roku 2014, čo pre Bratislavský kraj znamená podľa neho stratu desať miliónov eur. Tie by sa podľa Freša dali použiť napr. na zveľadenie škôl. "A po tretie, vždy keď si štát nevie dať rady so školstvom, tak sa snaží zasahovať v prípade stredného školstva do chodu krajov," podotýka predseda BSK.
Fico sa nevyhol ani tomu, že štát bude musieť pravdepodobne zakročiť aj preto, lebo "nie je možné, aby sa neustále vytvárali gymnáziá, to je cesta do pekla, a nerešpektovali rôzne odbornosti, ktoré chýbajú na trhu práce". Pokiaľ také rozhodnutia VÚC neprijmú, tak sa to podľa premiéra stanoví formou zákona.
"Ak by sme znížili počet gymnazistov, ak by sme zavreli nejaké gymnáziá, tak nám bude stúpať počet absolventov, ktorí budú nízko kvalifikovaní. Tí sa dnes už nezamestnajú, nebudú mať poriadne vzdelanie. Len tí, ktorí sú v kvalitných školách, majú skoro 100-percentnú zamestnanosť," myslí si Frešo, podľa ktorého majú gymnáziá svoje miesto vo vyváženej sieti stredných škôl. "Odborné vzdelávanie je drahšie ako vzdelávanie gymnazistu. To znamená, že ani štát nemôže dať peniaze na to, aby vybudoval kvalitné odborné školstvo," je presvedčený Frešo.
Bratislavský samosprávny kraj je zriaďovateľom 56 stredných škôl, z toho 14 gymnázií a 35 stredných odborných škôl, troch spojených škôl, dvoch konzervatórií a dvoch jazykových škôl.