Letecké nešťastie dnes pripomína pamätník.
Autor TASR
Bratislava 7. septembra (TASR) – Nehoda lietadla IL-18B OK-NAB, let ČSA 001, na bratislavských Zlatých pieskoch patrí medzi najtragickejšie letecké katastrofy v bývalom Československu. Vyžiadala si 76 obetí, ktorým po 38 rokoch v auguste odhalili pamätník.
Jeho výstavbu inicioval Rudolf Roller z občianskeho združenia Historická spoločnosť Ivanky. Inšpirovalo ho zahraničie, kde videl ako si tunajší ľudia vedia uctiť svojich mŕtvych blízkych. "V Austrálii bola lavička v parku venovaná niekomu na pamiatku a my na Slovensku nevieme ani po 38 rokoch postaviť pamätník 76 obetiam. Nedalo mi to a pustil som sa do toho," povedal pre TASR Roller. Spomína si aj na osudný deň v roku 1976. Bol vtedy čerstvý absolvent a išiel si do Bratislavy hľadať prácu. Z autobusu videl, ako trup Iľjušina vyčnieva z hladiny jazera. "Bolo mi jasné, že sa stalo obrovské nešťastie," skonštatoval.
Na slávnostnom odhalení pamätníka v auguste sa zúčastnili aj iní očití svedkovia či záchranári, ktorí zasahovali na mieste tragédie. Vtedajší zamestnanec letiska Ján Jendrol videl letieť stroj Československých aerolínií medzi poslednými. Lietadlo mu preletelo nad hlavou a stratilo sa za stromami. Zobral preto bicykel a ponáhľal sa na miesto nehody. "Do poslednej chvíle som dúfal, že sa pilotom podarilo pristáť v kukuričnom poli. Po chvíli som však videl, že niečo pláva na hladine jazera. Českí turisti nám požičali svoju loďku a išli sme zachraňovať živých. Tí, čo vysekali dieru do lietadla a aj vďaka nim sa podarilo zachrániť troch cestujúcich, boli leteckí mechanici Jaroslav Gaisler a Tibor Čech," uviedol pre TASR Jendrol. Na záchranných prácach sa zúčastnila aj Valéria Gažíková. V tom čase bola členkou dobrovoľných záchranárov. Spolu s ostatnými prišla pomáhať zraneným. "My sme tam boli dovtedy, kým sa lietadlo úplne nepotopilo. Potom k nám prišiel doktor Líška z Červeného kríža a povedal, že títo ľudia už nebudú potrebovať prvú pomoc, ale len poslednú. Pozerať sa, ako mizne lietadlo pod hladinu, bolo hrozné," opísala pre TASR Gažíková.
Prežili len traja
Na tragédiu dodnes nezabudla ani speváčka 60. rokov Nora Blahová, ktorej pri havárii zahynul manžel. Ten bol profesionálnym letcom, ale v ten deň len cestoval domov. "Volal mi vyšetrovateľ a pýtal sa ma, kde je môj manžel. Veľmi som sa zľakla, volala som svojmu bratovi, aby ma zaviezol na letisko. Tam nám nechceli nič povedať, len to, že prežili traja. Keď sme navštívili aj tretiu nemocnicu, úplne som sa zrútila, lebo som svojho manžela nenašla. Do poslednej chvíle som dúfala, že žije," dodala pre TASR Blahová.
Lietadlo Československých aerolínií smerovalo 28. júla 1976 z Prahy do Bratislavy. Niekoľko kilometrov od hlavného mesta Slovenska boli zaznamenané prvé odchýlky od normálnej trajektórie letu a bežných leteckých postupov. Hoci sa posádka pripravovala na pristátie na bratislavskom letisku, nepodarilo sa jej to. Pre technické problémy, sériu nedorozumení a zlé rozhodnutia pilotov lietadlo tesne minulo riadiacu vežu, preletelo areálom letiska a v prudkom náklone vpravo sa zrútilo do jazera Zlaté piesky. Na palube sa v tom čase malo spolu s posádkou nachádzať 79 osôb. Prežiť sa podarilo len trom cestujúcim.
Jeho výstavbu inicioval Rudolf Roller z občianskeho združenia Historická spoločnosť Ivanky. Inšpirovalo ho zahraničie, kde videl ako si tunajší ľudia vedia uctiť svojich mŕtvych blízkych. "V Austrálii bola lavička v parku venovaná niekomu na pamiatku a my na Slovensku nevieme ani po 38 rokoch postaviť pamätník 76 obetiam. Nedalo mi to a pustil som sa do toho," povedal pre TASR Roller. Spomína si aj na osudný deň v roku 1976. Bol vtedy čerstvý absolvent a išiel si do Bratislavy hľadať prácu. Z autobusu videl, ako trup Iľjušina vyčnieva z hladiny jazera. "Bolo mi jasné, že sa stalo obrovské nešťastie," skonštatoval.
Na slávnostnom odhalení pamätníka v auguste sa zúčastnili aj iní očití svedkovia či záchranári, ktorí zasahovali na mieste tragédie. Vtedajší zamestnanec letiska Ján Jendrol videl letieť stroj Československých aerolínií medzi poslednými. Lietadlo mu preletelo nad hlavou a stratilo sa za stromami. Zobral preto bicykel a ponáhľal sa na miesto nehody. "Do poslednej chvíle som dúfal, že sa pilotom podarilo pristáť v kukuričnom poli. Po chvíli som však videl, že niečo pláva na hladine jazera. Českí turisti nám požičali svoju loďku a išli sme zachraňovať živých. Tí, čo vysekali dieru do lietadla a aj vďaka nim sa podarilo zachrániť troch cestujúcich, boli leteckí mechanici Jaroslav Gaisler a Tibor Čech," uviedol pre TASR Jendrol. Na záchranných prácach sa zúčastnila aj Valéria Gažíková. V tom čase bola členkou dobrovoľných záchranárov. Spolu s ostatnými prišla pomáhať zraneným. "My sme tam boli dovtedy, kým sa lietadlo úplne nepotopilo. Potom k nám prišiel doktor Líška z Červeného kríža a povedal, že títo ľudia už nebudú potrebovať prvú pomoc, ale len poslednú. Pozerať sa, ako mizne lietadlo pod hladinu, bolo hrozné," opísala pre TASR Gažíková.
Prežili len traja
Na tragédiu dodnes nezabudla ani speváčka 60. rokov Nora Blahová, ktorej pri havárii zahynul manžel. Ten bol profesionálnym letcom, ale v ten deň len cestoval domov. "Volal mi vyšetrovateľ a pýtal sa ma, kde je môj manžel. Veľmi som sa zľakla, volala som svojmu bratovi, aby ma zaviezol na letisko. Tam nám nechceli nič povedať, len to, že prežili traja. Keď sme navštívili aj tretiu nemocnicu, úplne som sa zrútila, lebo som svojho manžela nenašla. Do poslednej chvíle som dúfala, že žije," dodala pre TASR Blahová.
Lietadlo Československých aerolínií smerovalo 28. júla 1976 z Prahy do Bratislavy. Niekoľko kilometrov od hlavného mesta Slovenska boli zaznamenané prvé odchýlky od normálnej trajektórie letu a bežných leteckých postupov. Hoci sa posádka pripravovala na pristátie na bratislavskom letisku, nepodarilo sa jej to. Pre technické problémy, sériu nedorozumení a zlé rozhodnutia pilotov lietadlo tesne minulo riadiacu vežu, preletelo areálom letiska a v prudkom náklone vpravo sa zrútilo do jazera Zlaté piesky. Na palube sa v tom čase malo spolu s posádkou nachádzať 79 osôb. Prežiť sa podarilo len trom cestujúcim.