Výstava potrvá do 3. novembra. Okrem takmer 100 prevažne veľkoplošných fotografií sú desiatky ďalších na niekoľkých videách a predstavujú najväčšiu Marenčinovú výstavu.
Autor TASR
Bratislava 19. októbra (TASR) – Novú tvorbu prezentuje fotograf Martin Marenčin vo výstavných priestoroch aukčnej spoločnosti SOGA v Bratislave. Toto miesto nie je náhodné, pretože všetky portrétne a iné zábery ľudí sa ho týkajú.
"Málokedy sa stáva, aspoň v strednej Európe, že by aktivity jednej aukčnej spoločnosti sústavne zaznamenával renomovaný fotograf, akým je Martin Marenčin. Od roku 1997 fotografoval predovšetkým artefakty a umelecké diela ponúkané na aukciách. Neskôr ho požiadali, aby zaznamenával priebeh aukcií, vernisáže výstav, krsty kníh a iné podujatia s účasťou verejnosti. Fotografoval ich síce s pohárikom v ruke, ako sám hovorí, napriek tomu ako skutočný dokumentarista si skoro uvedomil, že je to aj príležitosť preňho ako pre fotografa," povedal na utorkovej (18. 10.) vernisáži výstavy jej kurátor Aurel Hrabušický.
Podľa neho pri týchto akciách sa zišla pestrá vzorka ľudí, ktorých inde na verejnosti príliš nevidieť. Fotograf si vyberal objekty z tohto širokého registra – od umeleckých a mediálnych celebrít, cez VIP osoby, ktoré si často neprajú byť predmetom pozornosti médií, až po ľudí, ktorí zabezpečujú chod inštitúcie a pritom ostávajú v pozadí. Venuje sa ťažiskovým činnostiam od prípravy cez priebeh až po dozvuky aukcií, ktorými sú spoločenské večierky pre úzky okruh pozvaných, kde sa aj tancovalo.
"Autor s obľubou využíva hĺbku ostrosti objektívu v širokom rozpätí. Patrí to k štylistickým nástrojom subjektívneho dokumentu vo fotografii. Má zmysel pre situačný humor. Svedčia o tom fotografie, kde sa medzi návštevníkmi objavujú živé alebo neživé, vypchaté zvieratá. Je nielen zaznamenávateľom artefaktov, ale tiež znalcom a príležitostným zberateľom umenia posledných desaťročí a tak veľmi dobre vie, kto a čím zaváži nielen na umeleckej scéne," dodal kurátor.
Okrem takmer 100 prevažne veľkoplošných fotografií sú desiatky ďalších na niekoľkých videách a predstavujú najväčšiu Marenčinovú výstavu. Jej návštevník spoznáva hlavné osoby aukčnej spoločnosti (Gabriel Herczeg, Ján Abelovský, Július Barczi, Nina Gažovičová). Tiež umelcov: Erika Bindera, Viktora Freša, Laca Terena, Juraja Kollára, Rastislava Podobu či dvojice: Petra Michaloviča a Ivana Csudaia, Juraja Meliša s Milošom Boďom i ďalších na skupinových záberoch. Aj keď sú to fotografie iba od roku 2004, sú to už tiež dokumenty doby, keď medzi nimi nájdeme aj nežijúce osobnosti (Rudolf Fila, Tibor Huszár, Stano Filko, Štefan Šlachta či Juraj Kušnierik).
Martin Marenčin (1956) študoval v rodnej Bratislave na Slovenskej vysokej škole technickej. Desať rokov pracoval ako zvukár v Slovenskom rozhlase. Od roku 1992 je fotografom v slobodnom povolaní. Na súťažiach novinárskej fotografie Czech Press Photo, Fuji Euro Press Photo Awards a Slovak Press Photo získal v rokoch 2001–2012 sedem ocenení za 1. až 3. miesto. S Jozefom Ondzikom mal sériu deviatich autorských výstav s fotografickým projektom Slowly Slovakia na Slovensku v Českej republike a Maďarsku (2005–2007). V užšom výbere bola ich časť súčasťou putovnej kolektívnej výstavy Slovensko objektívom dokumentárnych fotografov v Dome fotografie Poprad i v Španielsku, Portugalsku, Rusku, Francúzsku, Austrálii a inde. V roku 2007 bol prizvaný ako jeden z dvoch slovenských autorov k účasti na fotografickom projekte Jeden deň Českej republiky. Je člen Združenia slovenských profesionálnych fotografov od jeho založenia (1991), spoluzakladateľ občianskeho združenia Slovenská dokumentárna fotografia (2001) a tiež medzinárodnej obrazovej agentúry CHOICE images (2006).
Výstava potrvá do 3. novembra.
"Málokedy sa stáva, aspoň v strednej Európe, že by aktivity jednej aukčnej spoločnosti sústavne zaznamenával renomovaný fotograf, akým je Martin Marenčin. Od roku 1997 fotografoval predovšetkým artefakty a umelecké diela ponúkané na aukciách. Neskôr ho požiadali, aby zaznamenával priebeh aukcií, vernisáže výstav, krsty kníh a iné podujatia s účasťou verejnosti. Fotografoval ich síce s pohárikom v ruke, ako sám hovorí, napriek tomu ako skutočný dokumentarista si skoro uvedomil, že je to aj príležitosť preňho ako pre fotografa," povedal na utorkovej (18. 10.) vernisáži výstavy jej kurátor Aurel Hrabušický.
Podľa neho pri týchto akciách sa zišla pestrá vzorka ľudí, ktorých inde na verejnosti príliš nevidieť. Fotograf si vyberal objekty z tohto širokého registra – od umeleckých a mediálnych celebrít, cez VIP osoby, ktoré si často neprajú byť predmetom pozornosti médií, až po ľudí, ktorí zabezpečujú chod inštitúcie a pritom ostávajú v pozadí. Venuje sa ťažiskovým činnostiam od prípravy cez priebeh až po dozvuky aukcií, ktorými sú spoločenské večierky pre úzky okruh pozvaných, kde sa aj tancovalo.
"Autor s obľubou využíva hĺbku ostrosti objektívu v širokom rozpätí. Patrí to k štylistickým nástrojom subjektívneho dokumentu vo fotografii. Má zmysel pre situačný humor. Svedčia o tom fotografie, kde sa medzi návštevníkmi objavujú živé alebo neživé, vypchaté zvieratá. Je nielen zaznamenávateľom artefaktov, ale tiež znalcom a príležitostným zberateľom umenia posledných desaťročí a tak veľmi dobre vie, kto a čím zaváži nielen na umeleckej scéne," dodal kurátor.
Okrem takmer 100 prevažne veľkoplošných fotografií sú desiatky ďalších na niekoľkých videách a predstavujú najväčšiu Marenčinovú výstavu. Jej návštevník spoznáva hlavné osoby aukčnej spoločnosti (Gabriel Herczeg, Ján Abelovský, Július Barczi, Nina Gažovičová). Tiež umelcov: Erika Bindera, Viktora Freša, Laca Terena, Juraja Kollára, Rastislava Podobu či dvojice: Petra Michaloviča a Ivana Csudaia, Juraja Meliša s Milošom Boďom i ďalších na skupinových záberoch. Aj keď sú to fotografie iba od roku 2004, sú to už tiež dokumenty doby, keď medzi nimi nájdeme aj nežijúce osobnosti (Rudolf Fila, Tibor Huszár, Stano Filko, Štefan Šlachta či Juraj Kušnierik).
Martin Marenčin (1956) študoval v rodnej Bratislave na Slovenskej vysokej škole technickej. Desať rokov pracoval ako zvukár v Slovenskom rozhlase. Od roku 1992 je fotografom v slobodnom povolaní. Na súťažiach novinárskej fotografie Czech Press Photo, Fuji Euro Press Photo Awards a Slovak Press Photo získal v rokoch 2001–2012 sedem ocenení za 1. až 3. miesto. S Jozefom Ondzikom mal sériu deviatich autorských výstav s fotografickým projektom Slowly Slovakia na Slovensku v Českej republike a Maďarsku (2005–2007). V užšom výbere bola ich časť súčasťou putovnej kolektívnej výstavy Slovensko objektívom dokumentárnych fotografov v Dome fotografie Poprad i v Španielsku, Portugalsku, Rusku, Francúzsku, Austrálii a inde. V roku 2007 bol prizvaný ako jeden z dvoch slovenských autorov k účasti na fotografickom projekte Jeden deň Českej republiky. Je člen Združenia slovenských profesionálnych fotografov od jeho založenia (1991), spoluzakladateľ občianskeho združenia Slovenská dokumentárna fotografia (2001) a tiež medzinárodnej obrazovej agentúry CHOICE images (2006).
Výstava potrvá do 3. novembra.