Výstava je prístupná na druhom poschodí Bratislavského hradu do 28. októbra.
Autor TASR
Bratislava 9. mája (TASR) - Diela významného predstaviteľa svetového insitného umenia Martina Jonáša môžu obdivovať návštevníci Bratislavského hradu. Slovenské národné múzeum (SNM) - Historické múzeum otvorilo vo štvrtok výstavu "Martin Jonáš. Maliar z belasého domu" pri príležitosti 100. výročia narodenia umelca.
"Dnes je to presne 100 rokov, čo sa narodil Martin Jonáš. Toto meno patrí v medzinárodnom kontexte k apoštolom naivného umenia a k ikonám tohto inštinktívneho alebo skromného umenia," uviedol pre TASR zberateľ výtvarného umenia Ivan Melicherčík. Kolekcia vyše štyroch desiatok obrazov pochádza z jeho zbierky. Sú medzi nimi napríklad Biele tátoše (1992), dielo Ach, tie kolená... (1973), Votrelec i Kominár (oba z roku 1967), Kovačický trón (1983), Strážca poľa (1977), nechýba umelcov Autoportrét z roku 1960.
"Martin Jonáš nebol iba bard chýrnej družiny slovenských sedliakov - maliarov z vojvodinskej Kovačice. Bol medzinárodnou autoritou, zberateľ, básnik, vizionár, ale aj starostlivý hospodár svojich polí a dvora," približuje Melicherčík výnimočného muža. "Bol stelesnením ešte toho pravého rýdzeho umenia čistého srdca, ako sa hovorí naivnému umeniu," hovorí Melicherčík.
Jonášove obrazy označil za výtvarné modlitby či príbehy v rámoch. Meditácie o pôde, rodine, maštali, dedine, úrode či neúrode, zdraví a chorobách. "Sú to rozjímania o živote a práci jednoduchých ľudí, ktorých zvyky a tradície už miznú v múzeách, v spomienkach aj v nenávratne, ale vďaka Jonášovým obrazom tu, našťastie, stále ostávajú s nami ako esencia pestrého kaleidoskopu niekdajšieho vidieckeho diania," dodal Melicherčík, autor viacerých kníh a katalógov venovaných insitnému majstrovi, jeho životu, obrazom, akvarelom, grafikám či kresbám.
Výstava je prístupná na druhom poschodí Bratislavského hradu do 28. októbra.
"Dnes je to presne 100 rokov, čo sa narodil Martin Jonáš. Toto meno patrí v medzinárodnom kontexte k apoštolom naivného umenia a k ikonám tohto inštinktívneho alebo skromného umenia," uviedol pre TASR zberateľ výtvarného umenia Ivan Melicherčík. Kolekcia vyše štyroch desiatok obrazov pochádza z jeho zbierky. Sú medzi nimi napríklad Biele tátoše (1992), dielo Ach, tie kolená... (1973), Votrelec i Kominár (oba z roku 1967), Kovačický trón (1983), Strážca poľa (1977), nechýba umelcov Autoportrét z roku 1960.
"Martin Jonáš nebol iba bard chýrnej družiny slovenských sedliakov - maliarov z vojvodinskej Kovačice. Bol medzinárodnou autoritou, zberateľ, básnik, vizionár, ale aj starostlivý hospodár svojich polí a dvora," približuje Melicherčík výnimočného muža. "Bol stelesnením ešte toho pravého rýdzeho umenia čistého srdca, ako sa hovorí naivnému umeniu," hovorí Melicherčík.
Jonášove obrazy označil za výtvarné modlitby či príbehy v rámoch. Meditácie o pôde, rodine, maštali, dedine, úrode či neúrode, zdraví a chorobách. "Sú to rozjímania o živote a práci jednoduchých ľudí, ktorých zvyky a tradície už miznú v múzeách, v spomienkach aj v nenávratne, ale vďaka Jonášovým obrazom tu, našťastie, stále ostávajú s nami ako esencia pestrého kaleidoskopu niekdajšieho vidieckeho diania," dodal Melicherčík, autor viacerých kníh a katalógov venovaných insitnému majstrovi, jeho životu, obrazom, akvarelom, grafikám či kresbám.
Výstava je prístupná na druhom poschodí Bratislavského hradu do 28. októbra.