Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 27. november 2024Meniny má Milan
< sekcia Bratislavský kraj

Na stavbu D4 a R7 sa má podľa poslancov používať nebezpečný materiál

Ilustračná snímka. Foto: TASR

Upozornili na to bratislavský mestský poslanec a vicestarosta Jaroviec Jozef Uhler a bratislavský mestský poslanec a vicestarosta Rusoviec Radovan Jenčík.

Bratislava 30. mája (TASR) - Pri budovaní bratislavského obchvatu v okolí Jaroveckého ramena sa zrejme používa aj nebezpečný materiál. Upozornili na to bratislavský mestský poslanec a vicestarosta Jaroviec Jozef Uhler a bratislavský mestský poslanec a vicestarosta Rusoviec Radovan Jenčík. Tí majú podozrenie, že na stavbu je použitých aj tisíce ton betónového recyklátu s podielom škvary, čo podľa nich môže ohroziť podzemné vody a následne aj pitnú vodu.

Časť Jaroveckého ramena stavebník D4 a R7 podľa Uhlera momentálne zaváža "neškodným stavebným odpadom", z ktorého kapú ryby. "Nám sa podarilo získať objednávku, kde si subdodávateľ objednáva od firmy Vassal EKO, ktorá je preslávená škandálmi v Bratislave s odpadom, do lokality výstavby D4 Bratislava-Jarovce priviezť napríklad 100.000 ton recyklovaného kameniva, zloženého z betónového recyklátu s podielom škvary. To je 10.000 nákladných vozidiel," uviedol poslanec.

Škvara sa podľa neho nesmie používať na stavbách od roku 1983, pretože obsahuje nebezpečné látky, ako napríklad najťažší zo vzácnych plynov ako je radón. "Môže byť rádioaktívny a obsahuje ťažké kovy. Môže sa stať, že to všetko pôjde do pôdy a podzemných vôd. Kúsok odtiaľto v Čunove je najväčšia zásobáreň pitnej vody pre Bratislavu a Záhorie," podotkol Uhler.

Prúdenie spodných vôd v tejto lokalite je podľa Jenčíka cez Jarovce, Rusovce a Čunovo. Ako podotkol, škodliviny sa však môžu dostať aj za hranice, a to do Maďarska a Rakúska. "Vassal EKO nám poskytla zmluvu s konzorciom D4R7, kde sa píše najprv, že poskytnú 100.000 ton škvary, v dodatku číslo jeden až 300.000 ton. Máme obavy, že idú zlikvidovať čistú škvaru," uviedol Jenčík. Do Jaroveckého ramena by sa mal sypať lámaný kameň z kameňolomu v Devíne, čo sa podľa poslancov evidentne nedodržuje a to, čo sa tam sype teraz, je pomiešané s hlinou. "Síce je to dočasná stavba, ale neverím, že to niekto dokáže potom odtiaľ vybagrovať," skonštatoval Jenčík.

Obaja poslanci vyzývajú ministra životného prostredia Lászlóa Sólymosa i ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka (obaja Most-Híd), aby sa týmto problémom začali vážne zaoberať a kontrolovať dodávateľa. Ministerstvo dopravy TASR uviedlo, že koncesionár je viazaný zákonmi, normami a predpismi nielen technickými, ale aj environmentálnymi. "Kontrolu nad dodržiavaním zákonov, noriem a predpisov potvrdzuje v prípade D4 a R7 okrem príslušných orgánov aj nezávislý dozor," uviedol rezort.

Konzorcium čelí taktiež podozreniu, že sa na úsek stavby diaľnice D4 - Podunajské Biskupice a Ivanka pri Dunaji vyváža kontaminovaná zemina. Konzorcium pre TASR v apríli uviedlo, že materiál používaný na stavbu prechádza prísnymi kritériami posúdenia kvality a vhodnosti jeho použitia na výstavbu, vrátane podmienky nulovej kontaminácie zeminy.