Na pietnej spomienkovej udalosti sa zúčastnili aj očití svedkovia a záchranári, ktorí prišli na miesto nešťastia medzi prvými.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 18. augusta (TASR) – Po viac ako 38 rokoch od pádu lietadla IL-18B OK-NAB na bratislavských Zlatých pieskoch odhalilo dnes pred vstupom do športovo-rekreačného areálu občianske združenie Historická spoločnosť Ivanky v spolupráci s Letiskom M. R. Štefánika pamätník 76 obetiam tejto leteckej katastrofy.
Podľa iniciátora myšlienky Rudolfa Rollera z občianskeho združenia Historická spoločnosť Ivanky pamätník symbolicky zobrazuje časť smerovky IL-18B vyčnievajúcej po havárii z hladiny jazera. Jeho autorom je Miroslav Valček. Na jeho výstavbu združenie organizovalo finančnú zbierku, do ktorej sa zapojilo aj bratislavské letisko. Roller pre TASR uviedol, že k výstavbe pamätníka ho inšpirovalo zahraničie. "Bol som fascinovaný, ako si vedia v zahraničí uctiť mŕtvych ľudí. V Austrálii bola lavička v parku venovaná niekomu na pamiatku a my na Slovensku nevieme ani po 38 rokoch urobiť pamätník 76 obetiam. Nedalo mi to a pustil som sa do toho," povedal Roller. On sám v ten osudný deň videl z autobusu, ako trup Iľjušina vyčnieva z hladiny.
Na pietnej spomienkovej udalosti sa zúčastnili aj očití svedkovia a záchranári, ktorí prišli na miesto nešťastia medzi prvými. Valéria Gažíková bola v tom čase členkou dobrovoľných záchranárov. Spolu s ostatnými prišla pomáhať zraneným. "My sme tam boli dovtedy, kým sa lietadlo úplne nepotopilo. Potom k nám prišiel doktor Líška z Červeného kríža a povedal, že títo ľudia už nebudú potrebovať prvú pomoc, ale len poslednú. Pozerať sa, ako mizne lietadlo pod hladinu, bolo hrozné," opísala pre TASR Gažíková.
Medzi záchranármi sa pohyboval aj Ján Jendrol, vtedy bol zamestnancom letiska. Podľa jeho slov mu havarovaný stroj preletel nad hlavou a do poslednej chvíle dúfal, že sa mu podarilo pristáť v kukuričnom poli. "Nechal som všetko na letisku, zobral som si bicykel a ponáhľal som sa smerom, kde sa nám stratilo lietadlo z dohľadu. Po chvíli som videl, že niečo pláva na hladine. Českí turisti nám požičali svoju loďku a išli sme zachraňovať živých. Tí, čo vysekali dieru do lietadla a aj vďaka nim sa podarilo zachrániť troch cestujúcich, boli leteckí mechanici Jaroslav Gaisler a Tibor Čech," povedal pre TASR Jendrol.
Na osudný deň dodnes nezabudla ani speváčka 60. rokov Nora Blahová, ktorej pri havárii zahynul manžel. Ten bol profesionálnym letcom, ale v ten deň len cestoval domov. "Volal mi vyšetrovateľ a pýtal sa ma, kde je môj manžel. Veľmi som sa zľakla, volala som svojmu bratovi, aby ma zaviezol na letisko. Tam nám nechceli nič povedať, len to, že prežili traja. Keď sme navštívili aj tretiu nemocnicu, úplne som sa zrútila, lebo svojho manžela som nenašla. Do poslednej chvíle som dúfala, že žije," dodala pre TASR Blahová.
Lietadlo IL-18B OK-NAB Československých aerolínií smerovalo 28. júla 1976 z Prahy do Bratislavy. Pri pristávaní sa stroj pre technické problémy a následne pre sériu zlých rozhodnutí pilotov zrútil do vody v rekreačnom areáli Zlaté piesky. Na palube sa v tom čase malo, spolu s posádkou, nachádzať 79 osôb. Prežiť sa podarilo len trom cestujúcim. Informácie o počte zachránených sa však aj po rokoch rôznia. Táto tragédia sa považuje za jednu z najväčších leteckých katastrof v bývalom Československu.
Podľa iniciátora myšlienky Rudolfa Rollera z občianskeho združenia Historická spoločnosť Ivanky pamätník symbolicky zobrazuje časť smerovky IL-18B vyčnievajúcej po havárii z hladiny jazera. Jeho autorom je Miroslav Valček. Na jeho výstavbu združenie organizovalo finančnú zbierku, do ktorej sa zapojilo aj bratislavské letisko. Roller pre TASR uviedol, že k výstavbe pamätníka ho inšpirovalo zahraničie. "Bol som fascinovaný, ako si vedia v zahraničí uctiť mŕtvych ľudí. V Austrálii bola lavička v parku venovaná niekomu na pamiatku a my na Slovensku nevieme ani po 38 rokoch urobiť pamätník 76 obetiam. Nedalo mi to a pustil som sa do toho," povedal Roller. On sám v ten osudný deň videl z autobusu, ako trup Iľjušina vyčnieva z hladiny.
Na pietnej spomienkovej udalosti sa zúčastnili aj očití svedkovia a záchranári, ktorí prišli na miesto nešťastia medzi prvými. Valéria Gažíková bola v tom čase členkou dobrovoľných záchranárov. Spolu s ostatnými prišla pomáhať zraneným. "My sme tam boli dovtedy, kým sa lietadlo úplne nepotopilo. Potom k nám prišiel doktor Líška z Červeného kríža a povedal, že títo ľudia už nebudú potrebovať prvú pomoc, ale len poslednú. Pozerať sa, ako mizne lietadlo pod hladinu, bolo hrozné," opísala pre TASR Gažíková.
Medzi záchranármi sa pohyboval aj Ján Jendrol, vtedy bol zamestnancom letiska. Podľa jeho slov mu havarovaný stroj preletel nad hlavou a do poslednej chvíle dúfal, že sa mu podarilo pristáť v kukuričnom poli. "Nechal som všetko na letisku, zobral som si bicykel a ponáhľal som sa smerom, kde sa nám stratilo lietadlo z dohľadu. Po chvíli som videl, že niečo pláva na hladine. Českí turisti nám požičali svoju loďku a išli sme zachraňovať živých. Tí, čo vysekali dieru do lietadla a aj vďaka nim sa podarilo zachrániť troch cestujúcich, boli leteckí mechanici Jaroslav Gaisler a Tibor Čech," povedal pre TASR Jendrol.
Na osudný deň dodnes nezabudla ani speváčka 60. rokov Nora Blahová, ktorej pri havárii zahynul manžel. Ten bol profesionálnym letcom, ale v ten deň len cestoval domov. "Volal mi vyšetrovateľ a pýtal sa ma, kde je môj manžel. Veľmi som sa zľakla, volala som svojmu bratovi, aby ma zaviezol na letisko. Tam nám nechceli nič povedať, len to, že prežili traja. Keď sme navštívili aj tretiu nemocnicu, úplne som sa zrútila, lebo svojho manžela som nenašla. Do poslednej chvíle som dúfala, že žije," dodala pre TASR Blahová.
Lietadlo IL-18B OK-NAB Československých aerolínií smerovalo 28. júla 1976 z Prahy do Bratislavy. Pri pristávaní sa stroj pre technické problémy a následne pre sériu zlých rozhodnutí pilotov zrútil do vody v rekreačnom areáli Zlaté piesky. Na palube sa v tom čase malo, spolu s posádkou, nachádzať 79 osôb. Prežiť sa podarilo len trom cestujúcim. Informácie o počte zachránených sa však aj po rokoch rôznia. Táto tragédia sa považuje za jednu z najväčších leteckých katastrof v bývalom Československu.