Novú parkovaciu politiku v Bratislave poslanci už po druhýkrát neschválili.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 6. marca (TASR) – Pravidlá parkovania sa v hlavnom meste už v tomto volebnom období meniť nebudú. Po dnešnej vyše dvojhodinovej diskusii a dlhých prípravách totiž bratislavskí mestskí poslanci ani po druhýkrát nechválili potrebný dodatok štatútu mesta. Zahlasovalo zaň len 17 zo 40 prítomných. O všeobecne záväznom nariadení (VZN) o parkovaní sa tak už ani nehlasovalo.
"Som sklamaný z toho, že parkovacia politika neprešla. Bola výsledkom trojročnej práce mesta, mestských častí, odborníkov a mala priniesť väčší poriadok v parkovaní a výhody pre Bratislavčanov," povedal po hlasovaní primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD). Potvrdil, že v tomto volebnom období sa už materiálom v meste nebudú zaoberať. "Bola to otázka, či máme odvahu v tomto čase urobiť tento krok. Ukázalo sa, že poslanci skôr vidia negatíva tohto prístupu, ktoré by sa mohli prejaviť v ďalšom volebnom období," dodal primátor. Doterajšie materiály tak podľa neho do budúcnosti poslúžia ako podklad.
Niektorí poslanci tvrdili, že materiál je napriek dlhej príprave nedopracovaný, iní zase, že 30 eur, ktoré má ročne zaplatiť Bratislavčan za parkovaciu kartu, je vysoká suma. Poslanec za Smer-SD Martin Borguľa a Ignác Kolek z KDH dokonca predložili doplňujúci návrh, aby invalidný a starobný dôchodca, rodič na materskej dovolenke, rodina s viac než štyrmi deťmi a uchádzač o zamestnanie evidovaný na úrade práce dostal parkovaciu kartu za tri eurá. Podľa Borguľu pôvodná navrhovaná cena môže byť pre niektoré skupiny likvidačná. O návrhu sa ale nakoniec nehlasovalo.
Parkovacia karta
"Je to asi 8,5 centa na deň. Ako môže niekto mať auto a prevádzkovať ho, ak nemá 8,5 centa na deň?" reagoval poslanec Peter Osuský (SaS). Mestskí poslanci mali stanoviť len maximálne ceny, tie konečné musia odobriť jednotlivé mestské časti. "Karta môže byť aj zadarmo, my dávame len mantinely. Človek v MHD má pritom omnoho vyššie náklady na električenku," podotkol šéf dopravnej komisie Jozef Uhler (SDKÚ-DS).
Okrem parkovacej karty by však Bratislavčan podľa nových pravidiel zaplatil aj jedno euro, ak by sa rozhodol ísť zaparkovať do inej mestskej časti ako do tej, kde má trvalý pobyt. Mal by tak polovičnú zľavu z ceny, ktorú by uhradil za hodinové parkovanie v hlavnom meste nerezident.
Dlhá práca vyjde navnivoč
Ostatní poslanci argumentovali, že dlhá práca vyjde navnivoč, lebo ostane na nové vedenie a mesto bude ďalej zahltené autami. Ak to dnes schválime, neznamená to, že od zajtra to bude platiť, zdôraznila Tatiana Rosová, starostka Starého Mesta, kde má parkovanie odštartovať medzi prvými. Rad by bol potom na mestských častiach. "O chvíľu neostane miesto na jediný kúsok trávnika. Policajt dnes nedáva pokutu vodičovi, hoci stojí s dvoma kolesami na trávniku, lebo sú tam stovky ďalších, o chvíľu ale budú na tom trávniku dva rady áut. Je to o odvahe, ktorá sa prejaví až po pár rokoch," podotkol Uhler.
KDH naopak tvrdí, že najprv sa majú hľadať a budovať nové parkoviská. "Dávame ľuďom daň za to, že niekto má auto, ale žiadny ďalší komfort sme im nepriniesli," myslí si starosta Ružinova Dušan Pekár (KDH). "Hovoríme, že 30 eur za parkovaciu kartu, ale zároveň negarantujeme miesto," podotkol Osuský. Podľa Svena Šovčíka (SDKÚ-DS) však cena za parkovaciu kartu nie je dodatočná daň, ale spôsob regulácie parkovania v meste. "Keď máte niekto lepší návrh, položte ho na stôl," vyzval poslancov.
Desať mestských častí návrh nepodporilo
Návrh všeobecne záväzného nariadenia o parkovaní nepodporilo celkom desať bratislavských mestských častí. Do systému sa mali najprv zapojiť len štyri mestské časti – Petržalka, Ružinov, Staré a Nové Mesto. "Keď ale pripravujeme materiál, s ktorým má od začiatku problém desať zo 17 mestských častí, nemôže neskôr dobre fungovať," zdôraznil Borguľa. Podľa Martina Dinuša (OKS) schváliť materiál len preto, aby "poslanci nepolitikárčili", nemá zmysel.
Základné pravidlá parkovacej politiky poslanci schválili už na jeseň 2012. Mestské zastupiteľstvo o rok neskôr, v septembri 2013 zase odobrilo, že príjmy z úhrad a pokút za dočasné parkovanie sa budú prerozdeľovať v pomere 25 percent pre mesto a 75 percent pre mestské časti. V januári tohto roku poslanci neschválili dodatok štatútu, návrh VZN potom primátor stiahol.
"Som sklamaný z toho, že parkovacia politika neprešla. Bola výsledkom trojročnej práce mesta, mestských častí, odborníkov a mala priniesť väčší poriadok v parkovaní a výhody pre Bratislavčanov," povedal po hlasovaní primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD). Potvrdil, že v tomto volebnom období sa už materiálom v meste nebudú zaoberať. "Bola to otázka, či máme odvahu v tomto čase urobiť tento krok. Ukázalo sa, že poslanci skôr vidia negatíva tohto prístupu, ktoré by sa mohli prejaviť v ďalšom volebnom období," dodal primátor. Doterajšie materiály tak podľa neho do budúcnosti poslúžia ako podklad.
Niektorí poslanci tvrdili, že materiál je napriek dlhej príprave nedopracovaný, iní zase, že 30 eur, ktoré má ročne zaplatiť Bratislavčan za parkovaciu kartu, je vysoká suma. Poslanec za Smer-SD Martin Borguľa a Ignác Kolek z KDH dokonca predložili doplňujúci návrh, aby invalidný a starobný dôchodca, rodič na materskej dovolenke, rodina s viac než štyrmi deťmi a uchádzač o zamestnanie evidovaný na úrade práce dostal parkovaciu kartu za tri eurá. Podľa Borguľu pôvodná navrhovaná cena môže byť pre niektoré skupiny likvidačná. O návrhu sa ale nakoniec nehlasovalo.
Parkovacia karta
"Je to asi 8,5 centa na deň. Ako môže niekto mať auto a prevádzkovať ho, ak nemá 8,5 centa na deň?" reagoval poslanec Peter Osuský (SaS). Mestskí poslanci mali stanoviť len maximálne ceny, tie konečné musia odobriť jednotlivé mestské časti. "Karta môže byť aj zadarmo, my dávame len mantinely. Človek v MHD má pritom omnoho vyššie náklady na električenku," podotkol šéf dopravnej komisie Jozef Uhler (SDKÚ-DS).
Okrem parkovacej karty by však Bratislavčan podľa nových pravidiel zaplatil aj jedno euro, ak by sa rozhodol ísť zaparkovať do inej mestskej časti ako do tej, kde má trvalý pobyt. Mal by tak polovičnú zľavu z ceny, ktorú by uhradil za hodinové parkovanie v hlavnom meste nerezident.
Dlhá práca vyjde navnivoč
Ostatní poslanci argumentovali, že dlhá práca vyjde navnivoč, lebo ostane na nové vedenie a mesto bude ďalej zahltené autami. Ak to dnes schválime, neznamená to, že od zajtra to bude platiť, zdôraznila Tatiana Rosová, starostka Starého Mesta, kde má parkovanie odštartovať medzi prvými. Rad by bol potom na mestských častiach. "O chvíľu neostane miesto na jediný kúsok trávnika. Policajt dnes nedáva pokutu vodičovi, hoci stojí s dvoma kolesami na trávniku, lebo sú tam stovky ďalších, o chvíľu ale budú na tom trávniku dva rady áut. Je to o odvahe, ktorá sa prejaví až po pár rokoch," podotkol Uhler.
KDH naopak tvrdí, že najprv sa majú hľadať a budovať nové parkoviská. "Dávame ľuďom daň za to, že niekto má auto, ale žiadny ďalší komfort sme im nepriniesli," myslí si starosta Ružinova Dušan Pekár (KDH). "Hovoríme, že 30 eur za parkovaciu kartu, ale zároveň negarantujeme miesto," podotkol Osuský. Podľa Svena Šovčíka (SDKÚ-DS) však cena za parkovaciu kartu nie je dodatočná daň, ale spôsob regulácie parkovania v meste. "Keď máte niekto lepší návrh, položte ho na stôl," vyzval poslancov.
Desať mestských častí návrh nepodporilo
Návrh všeobecne záväzného nariadenia o parkovaní nepodporilo celkom desať bratislavských mestských častí. Do systému sa mali najprv zapojiť len štyri mestské časti – Petržalka, Ružinov, Staré a Nové Mesto. "Keď ale pripravujeme materiál, s ktorým má od začiatku problém desať zo 17 mestských častí, nemôže neskôr dobre fungovať," zdôraznil Borguľa. Podľa Martina Dinuša (OKS) schváliť materiál len preto, aby "poslanci nepolitikárčili", nemá zmysel.
Základné pravidlá parkovacej politiky poslanci schválili už na jeseň 2012. Mestské zastupiteľstvo o rok neskôr, v septembri 2013 zase odobrilo, že príjmy z úhrad a pokút za dočasné parkovanie sa budú prerozdeľovať v pomere 25 percent pre mesto a 75 percent pre mestské časti. V januári tohto roku poslanci neschválili dodatok štatútu, návrh VZN potom primátor stiahol.