Medzi významných ľudí, ktorí sú pochovaní pod Dómom, je napríklad kardinál Peter Pázmaň.
Autor TASR
Bratislava 23. marca (TASR) – Dóm svätého Martina v Bratislave je postavený na cintoríne. Pod jednou časťou chrámu sa nachádza klasický cintorín, kde sa ľudia pochovávali do zeme, v druhej polovici sú to krypty. Tie sú prístupné aj pre verejnosť a to vždy okolo prvého novembra, kedy je pamiatka všetkých verných zosnulých. Pre TASR to uviedol bratislavský pomocný biskup Jozef Haľko.
Medzi významných ľudí, ktorí sú pochovaní pod Dómom, je napríklad kardinál Peter Pázmaň, ktorý mal podľa Haľka veľkú zásluhu na tom, že sa na tomto území po veľkých turbulenciách upevnila katolícka identita. V chráme sa nachádza aj prvý vojnový oltár v Uhorsku postavený v roku 1916. „Ide o špeciálny oltár, ktorý bol na to, aby sa pri ňom manželky, matky, sestry, dcéry modlili za svojich otcov, bratov, manželov, ktorí narukovali. Ten oltár mal aj vyobrazenia z vojny, ktoré boli potom odstránené,“ uviedol Haľko.
Dominantou chrámu je neogotický oltár postavený v druhej polovici 19. storočia. Sú na ňom sochy svätých, ktorí sa chápali ako stĺpy cirkvi. „Konkrétne na tomto oltári sú svätci, ktorí súvisia s Bratislavou a jej dejinami,“ priblížil biskup. Ide napríklad o svätého Juraja, svätú Alžbetu, svätého Vojtecha. „Je tam aj svätý Florián, pretože kostol niekoľkokrát vyhorel,“ vysvetlil Haľko.
V kostole sa nachádza aj socha svätého Martina. Podľa Haľka išlo o najkrajšiu jazdeckú sochu vo svojej dobe, ktorá bola vytvorená na území Uhorska. Svätý Martin nemá na sebe odev rímskeho vojaka, ale je oblečený do šiat typických pre husárov. „Georg Rafael Donner, ktorý túto sochu vytvoril, obliekol Martina do dobovej uniformy. Ako keby dnes niekto sochu sv. Martina obliekol do rovnošaty vojaka slovenskej armády,“ vysvetlil Haľko. Zaujímavosťou je, že tvár Martina je tvárou toho, ktorý tú sochu objednal, teda arcibiskupa Imricha Esterházyho.
Medzi významných ľudí, ktorí sú pochovaní pod Dómom, je napríklad kardinál Peter Pázmaň, ktorý mal podľa Haľka veľkú zásluhu na tom, že sa na tomto území po veľkých turbulenciách upevnila katolícka identita. V chráme sa nachádza aj prvý vojnový oltár v Uhorsku postavený v roku 1916. „Ide o špeciálny oltár, ktorý bol na to, aby sa pri ňom manželky, matky, sestry, dcéry modlili za svojich otcov, bratov, manželov, ktorí narukovali. Ten oltár mal aj vyobrazenia z vojny, ktoré boli potom odstránené,“ uviedol Haľko.
Dominantou chrámu je neogotický oltár postavený v druhej polovici 19. storočia. Sú na ňom sochy svätých, ktorí sa chápali ako stĺpy cirkvi. „Konkrétne na tomto oltári sú svätci, ktorí súvisia s Bratislavou a jej dejinami,“ priblížil biskup. Ide napríklad o svätého Juraja, svätú Alžbetu, svätého Vojtecha. „Je tam aj svätý Florián, pretože kostol niekoľkokrát vyhorel,“ vysvetlil Haľko.
V kostole sa nachádza aj socha svätého Martina. Podľa Haľka išlo o najkrajšiu jazdeckú sochu vo svojej dobe, ktorá bola vytvorená na území Uhorska. Svätý Martin nemá na sebe odev rímskeho vojaka, ale je oblečený do šiat typických pre husárov. „Georg Rafael Donner, ktorý túto sochu vytvoril, obliekol Martina do dobovej uniformy. Ako keby dnes niekto sochu sv. Martina obliekol do rovnošaty vojaka slovenskej armády,“ vysvetlil Haľko. Zaujímavosťou je, že tvár Martina je tvárou toho, ktorý tú sochu objednal, teda arcibiskupa Imricha Esterházyho.