Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Bratislavský kraj

Podoba cyklotrasy na Dunajskej promenáde nie je jasná,tvrdia cyklisti

Z oficiálneho otvorenia Dunajskej promenády na nábreží Dunaja v Bratislave 3. júla 2016. Foto: TASR - Michal Svítok

Investor Henbury Development mal podľa Cyklokoalície vyznačiť segregovanú cyklotrasu do konca júna. 

Bratislava 26. augusta (TASR) – Definitívna podoba cyklotrasy na novej Dunajskej promenáde v Bratislave, od River Parku po Most Lafranconi, nie stále známa. Upozorňuje na to občianske združenie Cyklokoalícia, ktoré sa ani po zasadnutí mestskej komisie pre pešiu a cyklistickú dopravu v utorok (23.8.) nedozvedelo, čo bude s cyklotrasou na promenáde ďalej. Investor Henbury Development, s ktorým sa hlavné mesto na revitalizácii promenády dohodlo po tom, čo mu vlani v decembri predalo budovy Parku kultúry a oddychu (PKO), mal podľa Cyklokoalície vyznačiť segregovanú cyklotrasu do konca júna. 

Vo svojom blogu združenie upozorňuje, že cyklotrasa na nábreží existuje už dlhé roky a je jednou z hlavných cyklistických tepien mesta. "Je to jediná logická spojnica z Karlovej Vsi či Devína, ale využíva ju aj mnoho Dúbravčanov. Cyklistická radiála R11 je zachytená aj v strategických dokumentoch mesta, vrátane tento rok schváleného Územného generelu dopravy a existujúceho platného Územného plánu hlavného mesta," uvádzajú cyklisti. Tí sa však domnievajú, že investor chce spraviť z novej promenády pešiu zónu a donútiť cyklistov celým nábrežím jazdiť rýchlosťou chôdze alebo obchádzať nábrežie cez Petržalku.

"Riešenie je jednoduché. V jednotlivých oddychových zónach posunúť lavičky o meter dozadu, čím vznikne dosť miesta na vystreté nohy, zaparkovaný kočík či pobehujúce dieťa. Cyklistickú trasu od zvyšku rozlíšiť povrchom – materiálovo i farebne. Chodcom vyhradiť čo najväčší priestor," tvrdí Cyklokoalícia. Podľa nej sa tak zmestí 4,2 metra široký chodník pre chodcov aj 2,5 metra široká cyklotrasa. Cestička pri Dunaji by podľa združenia mohla byť ako chodecká a cestička za pásom zelene zas ako cyklistická. "V súčasnosti nie je jasné, kadiaľ majú cyklisti jazdiť a preto môže dochádzať k občasným kolíziám," upozorňuje Cyklokoalícia. Tá víta iniciatívu Starého Mesta, aby sa vybudovala hlavná cyklotrasa aj na Nábreží armádneho generála Ludvíka Svobodu, no podľa nej musí byť v nejakej forme zachovaný prístup cyklistov aj na promenádu. 

Spoločnosť Henbury Development je blízka finančnej skupine J&T. Daniela Stričková zo spoločnosti J&T REAL ESTATE pre TASR uviedla, že cyklotrasu na promenáde nerušia, iba upravujú jej značenie. "Myslíme si, že cyklisti na promenádu patria. Náš návrh sme predstavili na stretnutí všetkých dotknutých strán, teda aj Cyklokoalície, ktoré bolo koordinované primátorom," uviedla. Promenáda sa podľa nej vybudovaním nových polyfunkcií stáva miestom zvýšeného pohybu chodcov od zelene, terás, lavičiek smerom k Dunaju, čím dochádza k ich križovaniu s cyklistami.

"Územie získava charakter pešej promenády, ktorá víta a nevylučuje pohyb cyklistov, avšak apeluje na nich, aby boli tolerantní voči chodcom. V súčasnosti čakáme na stanoviská k nášmu návrhu a hľadáme čo najbezpečnejšie riešenie pre všetkých účastníkov dopravy," povedala Stričková. Tvrdenia, že chcú vyvolať rozbroje medzi cyklistami a chodcami, považuje za nepravdivé.

Hlavné mesto na otázky TASR nereagovalo. Bratislavský primátor Ivo Nesrovnal však začiatkom júna prehlásil, že Dunajská promenáda musí slúžiť všetkým. "Cyklisti na promenádu patria. Dôležité však je zabezpečiť bezpečnosť pre všetkých, najmä detí," povedal. Mesto vtedy taktiež uviedlo, že cyklisti budú musieť prispôsobiť rýchlosť jazdy na bicykli chodcom. Podľa Cyklokoalície však takéto riešenie predĺži čas jazdy cyklistom z Karlovej Vsi do centra mesta o 20 minút.