Celý problém spočíva v tom, že zastávka Žilinská je dimenzovaná pre zastavenie dvoch električiek. V prípade zastavenia druhej električkovej súpravy sa cestujúci dostávajú do kontaktu so stromami.
Autor TASR
Bratislava 16. marca (TASR) – Cestou k záchrane stromov na električkovej zastávke Žilinská nie je návrh Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) na zmenu stavby, ale kolaudácia električkovej trate na Hlavnú stanicu podľa pôvodne schváleného projektu, na ktorý BSK vydal stavebné povolenie. Hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová avizovala, že mesto v tomto duchu požiada o výnimku Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVVR) SR.
Predseda BSK Pavol Frešo v utorok (15.3.) pred médiami uviedol, že celá záležitosť má jednoduché riešenie. "Stačí pozmeniť projekt stavby tak, aby na zastávke mohla zastavovať len jedna električka," vysvetlil. Hlavnému mestu podľa Freša ponúkol kraj pri zmene projektu pomoc.
Hovorkyňa Bratislavy však v reakcii upozornila, že projekt podliehajúci prísnym pravidlám čerpania eurofondov nie je možné prepracovať, pretože by išlo o neoprávnené zmeny. "Riešením je, aby BSK vydal kolaudačné rozhodnutie podľa pôvodne schváleného projektu," vyhlásila Skokanová.
Upozornila v tejto súvislosti na to, že v roku 2010 BSK ako stavebný úrad vydal stavebné povolenie, v ktorom v podmienkach pre realizáciu projektu uviedol, že nesmie dôjsť k výrubu drevín ani k ich poškodeniu a pri realizácii výstavby je potrebné zabezpečiť jestvujúce dreviny pred poškodením. "V ďalšom rozhodnutí BSK z roku 2015 však paradoxne bola už podmienka, že k uvedeniu stavby do trvalého užívania je potrebné odstrániť päť kusov stromov, ktoré rastú priamo na nástupišti zástavky Žilinská," uviedla Skokanová. Ako doplnila, BSK sa v tomto prípade pripojil k požiadavke ministerstva dopravy a námietke, že v tomto stave nie je nástupište možné skolaudovať do trvalej prevádzky, pretože by to bolo v rozpore so stavebno-technickými požiadavkami a platnou normou. "Mesto preto opätovne požiada ministerstvo dopravy o udelenie výnimky z normy," uviedla Skokanová.
Rozhodnutie o výrube piatich drevín vydal 17. februára 2016 magistrát hlavného mesta na základe podmienky Bratislavského samosprávneho kraja. BSK v odôvodnení nutnosti výrubu upozorňoval na to, že stromy na zastávke nespĺňajú požiadavky kladené technickou normou na projektovanie zastávok a bránia bezpečnému užívaniu trate. V príslušnej technickej norme sa uvádza, že "všetky zariadenia a vybavenie zastávok musia byť vzdialené najmenej tri metre od osi koľaje".
Celý problém spočíva v tom, že zastávka Žilinská je dimenzovaná pre zastavenie dvoch električkových súprav. V prípade zastavenia druhej električkovej súpravy sa cestujúci dostávajú do kontaktu so stromami. Podľa hovorkyne Bratislavy však už mesto prijalo na úrovni Dopravného podniku Bratislava opatrenie, aby na danej električkovej zástavke mohla zastať len jedna električková súprava.
Zmodernizovaná električková trať na bratislavskú Hlavnú stanicu bola dokončená na konci leta 2015. Rozhodnutím BSK z 31. augusta bolo povolené jej dočasné užívanie. Toto povolenie trvá maximálne 12 mesiacov.
Predseda BSK Pavol Frešo v utorok (15.3.) pred médiami uviedol, že celá záležitosť má jednoduché riešenie. "Stačí pozmeniť projekt stavby tak, aby na zastávke mohla zastavovať len jedna električka," vysvetlil. Hlavnému mestu podľa Freša ponúkol kraj pri zmene projektu pomoc.
Hovorkyňa Bratislavy však v reakcii upozornila, že projekt podliehajúci prísnym pravidlám čerpania eurofondov nie je možné prepracovať, pretože by išlo o neoprávnené zmeny. "Riešením je, aby BSK vydal kolaudačné rozhodnutie podľa pôvodne schváleného projektu," vyhlásila Skokanová.
Upozornila v tejto súvislosti na to, že v roku 2010 BSK ako stavebný úrad vydal stavebné povolenie, v ktorom v podmienkach pre realizáciu projektu uviedol, že nesmie dôjsť k výrubu drevín ani k ich poškodeniu a pri realizácii výstavby je potrebné zabezpečiť jestvujúce dreviny pred poškodením. "V ďalšom rozhodnutí BSK z roku 2015 však paradoxne bola už podmienka, že k uvedeniu stavby do trvalého užívania je potrebné odstrániť päť kusov stromov, ktoré rastú priamo na nástupišti zástavky Žilinská," uviedla Skokanová. Ako doplnila, BSK sa v tomto prípade pripojil k požiadavke ministerstva dopravy a námietke, že v tomto stave nie je nástupište možné skolaudovať do trvalej prevádzky, pretože by to bolo v rozpore so stavebno-technickými požiadavkami a platnou normou. "Mesto preto opätovne požiada ministerstvo dopravy o udelenie výnimky z normy," uviedla Skokanová.
Rozhodnutie o výrube piatich drevín vydal 17. februára 2016 magistrát hlavného mesta na základe podmienky Bratislavského samosprávneho kraja. BSK v odôvodnení nutnosti výrubu upozorňoval na to, že stromy na zastávke nespĺňajú požiadavky kladené technickou normou na projektovanie zastávok a bránia bezpečnému užívaniu trate. V príslušnej technickej norme sa uvádza, že "všetky zariadenia a vybavenie zastávok musia byť vzdialené najmenej tri metre od osi koľaje".
Celý problém spočíva v tom, že zastávka Žilinská je dimenzovaná pre zastavenie dvoch električkových súprav. V prípade zastavenia druhej električkovej súpravy sa cestujúci dostávajú do kontaktu so stromami. Podľa hovorkyne Bratislavy však už mesto prijalo na úrovni Dopravného podniku Bratislava opatrenie, aby na danej električkovej zástavke mohla zastať len jedna električková súprava.
Zmodernizovaná električková trať na bratislavskú Hlavnú stanicu bola dokončená na konci leta 2015. Rozhodnutím BSK z 31. augusta bolo povolené jej dočasné užívanie. Toto povolenie trvá maximálne 12 mesiacov.