Škola pripravuje deti na kráľovskú hru už v predškolskom veku.
Autor TASR
Bratislava 26. júla (TASR) - Pre deti zo Súkromnej základnej školy pre žiakov s intelektovým nadaním CENADA v Bratislave je šach popri čítaní, písaní či matematike ďalším povinným predmetom.
Podľa riaditeľky školy Jany Juráškovej je šach pre deti s intelektovým nadaním vhodný, keďže okrem rozvoja priestorového a strategického myslenia podporuje aj ich osobnosť. Výhodou je navyše to, že má jasné pravidlá. "Niektoré intelektovo nadané deti majú veľký problém prehrať, plánovať, dobre sa rozhodnúť, zniesť prehru, prekonávať prekážky, a s týmto všetkým im šach môže pomôcť. Musíte pri ňom plánovať, rozhodnúť sa, vyrovnať sa s prehrou, výhrou, byť korektný k partnerovi, a dodržiavať pravidlá," vysvetlila.
Šach na škole nechcú viesť súťažne, podľa riaditeľky by to bolo kvôli konkurencii kontraproduktívne. "Tam prežijú dvaja, traja najsilnejší a ostatní sa znechutia," hovorí riaditeľka. Učia ho takým spôsobom, aby sa deti sústredili na samotný proces a krásu hry, aby cieľom nebolo vyhrať, ale dobre si zahrať. Niektorí žiaci sa stali šikovnými reprezentantmi, po súťažiach však s nimi chodia rodičia.
Škola pripravuje deti na kráľovskú hru už v predškolskom veku. "Je to pedagogický experiment. Ide o projekt, ktorý sme prevzali od Čechov. Volá sa šachová školička, je založený na prezentáciách a je to veľmi hravé," vysvetlila Jurášková. Na prvom stupni sa potom šach deti učia povinne, týždenne majú jednu hodinu. Vyučujú ho tu traja učitelia.
Aj keď šach už neskôr nie je povinný, nadšenci sa môžu tejto hre venovať aj vo vyšších ročníkoch. Môžu sa prihlásiť do šachového krúžku, každú stredu patrí v škole šachu popoludnie. "Deti, ktoré chcú, môžu prísť v rámci družiny do počítačovej miestnosti a zahrať si tam online alebo navzájom, či s učiteľmi," dodáva riaditeľka.
Okrem toho škola na Majerníkovej ulici organizuje aj šachový deň. Niektoré deti sa vtedy zapájajú do turnaja, tie, ktoré nechcú hrať, majú šachovú olympiádu a analyzujú rôzne šachové problémy, iné píšu slohy o šachu alebo vytvárajú figúrky v tvorivých dielňach.
Podľa riaditeľky školy Jany Juráškovej je šach pre deti s intelektovým nadaním vhodný, keďže okrem rozvoja priestorového a strategického myslenia podporuje aj ich osobnosť. Výhodou je navyše to, že má jasné pravidlá. "Niektoré intelektovo nadané deti majú veľký problém prehrať, plánovať, dobre sa rozhodnúť, zniesť prehru, prekonávať prekážky, a s týmto všetkým im šach môže pomôcť. Musíte pri ňom plánovať, rozhodnúť sa, vyrovnať sa s prehrou, výhrou, byť korektný k partnerovi, a dodržiavať pravidlá," vysvetlila.
Šach na škole nechcú viesť súťažne, podľa riaditeľky by to bolo kvôli konkurencii kontraproduktívne. "Tam prežijú dvaja, traja najsilnejší a ostatní sa znechutia," hovorí riaditeľka. Učia ho takým spôsobom, aby sa deti sústredili na samotný proces a krásu hry, aby cieľom nebolo vyhrať, ale dobre si zahrať. Niektorí žiaci sa stali šikovnými reprezentantmi, po súťažiach však s nimi chodia rodičia.
Škola pripravuje deti na kráľovskú hru už v predškolskom veku. "Je to pedagogický experiment. Ide o projekt, ktorý sme prevzali od Čechov. Volá sa šachová školička, je založený na prezentáciách a je to veľmi hravé," vysvetlila Jurášková. Na prvom stupni sa potom šach deti učia povinne, týždenne majú jednu hodinu. Vyučujú ho tu traja učitelia.
Aj keď šach už neskôr nie je povinný, nadšenci sa môžu tejto hre venovať aj vo vyšších ročníkoch. Môžu sa prihlásiť do šachového krúžku, každú stredu patrí v škole šachu popoludnie. "Deti, ktoré chcú, môžu prísť v rámci družiny do počítačovej miestnosti a zahrať si tam online alebo navzájom, či s učiteľmi," dodáva riaditeľka.
Okrem toho škola na Majerníkovej ulici organizuje aj šachový deň. Niektoré deti sa vtedy zapájajú do turnaja, tie, ktoré nechcú hrať, majú šachovú olympiádu a analyzujú rôzne šachové problémy, iné píšu slohy o šachu alebo vytvárajú figúrky v tvorivých dielňach.