Podľa bratislavskej samosprávy sa napríklad zistilo, že náklady vymáhania pohľadávok a exekúcie za rok 2014 boli vo výške 5,5 milióna eur.
Autor TASR
Bratislava 9. septembra (TASR) – Audit v Dopravnom podniku Bratislava (DPB), ktorý nariadil primátor hlavného mesta Ivo Nesrovnal, potvrdil vážne pochybenia. Tvrdí to magistrát, podľa ktorého audit okrem predražených úverov a služieb poukázal na netransparentné postupy obstarávania a uzatváranie nevýhodných zmlúv.
Manažérske pochybenia sa mali odzrkadliť hlavne v neudržateľnom nastavení investičnej politiky a plánovaní projektov z fondov Európskej únie (EÚ). "Audit potvrdil oprávnenosť indícií o neefektívnom a nehospodárnom riadení podniku a profesionálnom zlyhaní manažmentu," uviedol Nesrovnal.
Podľa bratislavskej samosprávy sa napríklad zistilo, že náklady vymáhania pohľadávok a exekúcie za rok 2014 boli vo výške 5,5 milióna eur. "Výnosy z tejto položky predstavovali 2,2 milióna eur, čo znamená čistú stratu pre DPB vo výške 3,3 milióna eur za rok 2014," uvádza magistrát. DPB má podľa hlavného mesta tiež nakupovať trojnásobne drahšie čistenie vozidiel ako dopravné podniky v Košiciach a Žiline. "Náklady čistenia na jedno vozidlo v Bratislave predstavujú 1000 eur, v Košiciach a Žiline približne 360 eur," spresňuje mesto. Primátor zároveň DPB vyčíta, že poistenie zodpovednosti manažérov a členov dozornej rady si vedenie dopravného podniku v rokoch 2011 - 2014 platilo zo zdrojov DPB alebo že sú aktuálne podmienky úverov v podniku nevýhodné a vysoko nad aktuálnou trhovou úrovňou.
DPB však tieto tvrdenia bratislavskej samosprávy považuje za zavádzajúce a účelové v súvislosti s prebiehajúcim výberovým konaním na post šéfa DPB. "Zásadne odmietame akékoľvek pochybenia. Naopak, máme informácie, že v audite je vyjadrená pochvala DPB za dobré hospodárske výsledky," skonštatoval pre TASR dopravný podnik.
Zároveň tvrdí, že stále nedisponuje výsledkami auditu a tie neboli doteraz predložené ani členom predstavenstva a dozornej rade spoločnosti. DPB v prípade právnych služieb a exekúcie argumentuje, že zmluvné vzťahy s advokátskymi kanceláriami boli stanovené bývalými vedeniami, pričom sa za zastavené prípady podarilo súčasnému manažmentu vyjednať dodatok, ktorý zmluvnú odmenu výrazne znížil. Podľa podniku vzťahy s exekútormi neboli predmetom zmluvy do príchodu súčasného vedenia. DPB stanovil harmonogram platenia odmeny advokátom a exekútorom za prípady staré viac ako desať rokov. "Vyčíslené náklady na prípady boli v tom čase bez rokovaní u oboch advokátskych kancelárií vo výške 32.000.000 eur," vysvetľuje mestská spoločnosť s tým, že vďaka prijatým opatreniam sa podarilo súčasnému vedeniu ušetriť až 16.000.000 eur.
Z hľadiska čistenia vozidiel dopravný podnik tvrdí, že každý dopravca má iný vozidlový park, inú dĺžku vozidiel, intenzitu či rozsah čistenia. "V DPB sa vykonáva mokré čistenie na rozdiel napríklad od Košíc, kde sa robí suché čistenie, čo má výrazný vplyv na cenu," tvrdí podnik. Zároveň upozorňuje, že má štyri depá. "To je neporovnateľné s inými mestami a logicky sa tým zvyšujú náklady," konštatuje.
DPB taktiež uvádza, že ak by manažment podniku nemal poistenie, bolo by to nezodpovedné, a výrok o tom, že si to mali manažéri platiť z vlastného vrecka považuje za populistický. Predražené úvery podľa DPB podpísalo ešte bývalé vedenie podniku v roku 2010 s osempercentným úrokom, ktorý znamená najväčšiu záťaž pre túto mestskú spoločnosť. Táto zmluva je však nevypovedateľná. "Súčasné vedenie DPB má dnes na základe veľmi dobrých hospodárskych výsledkov podpísané úvery, ktoré sú, čo sa týka úrokov, na úrovni hlavného mesta, teda približne 0,9 percenta," podotýka dopravný podnik.
Audit v DPB realizovala v júni tohto roka audítorská spoločnosť Deloitte. S jeho výsledkami boli už oboznámení aj bratislavskí poslanci finančnej komisie mestského zastupiteľstva.
Manažérske pochybenia sa mali odzrkadliť hlavne v neudržateľnom nastavení investičnej politiky a plánovaní projektov z fondov Európskej únie (EÚ). "Audit potvrdil oprávnenosť indícií o neefektívnom a nehospodárnom riadení podniku a profesionálnom zlyhaní manažmentu," uviedol Nesrovnal.
Podľa bratislavskej samosprávy sa napríklad zistilo, že náklady vymáhania pohľadávok a exekúcie za rok 2014 boli vo výške 5,5 milióna eur. "Výnosy z tejto položky predstavovali 2,2 milióna eur, čo znamená čistú stratu pre DPB vo výške 3,3 milióna eur za rok 2014," uvádza magistrát. DPB má podľa hlavného mesta tiež nakupovať trojnásobne drahšie čistenie vozidiel ako dopravné podniky v Košiciach a Žiline. "Náklady čistenia na jedno vozidlo v Bratislave predstavujú 1000 eur, v Košiciach a Žiline približne 360 eur," spresňuje mesto. Primátor zároveň DPB vyčíta, že poistenie zodpovednosti manažérov a členov dozornej rady si vedenie dopravného podniku v rokoch 2011 - 2014 platilo zo zdrojov DPB alebo že sú aktuálne podmienky úverov v podniku nevýhodné a vysoko nad aktuálnou trhovou úrovňou.
DPB však tieto tvrdenia bratislavskej samosprávy považuje za zavádzajúce a účelové v súvislosti s prebiehajúcim výberovým konaním na post šéfa DPB. "Zásadne odmietame akékoľvek pochybenia. Naopak, máme informácie, že v audite je vyjadrená pochvala DPB za dobré hospodárske výsledky," skonštatoval pre TASR dopravný podnik.
Zároveň tvrdí, že stále nedisponuje výsledkami auditu a tie neboli doteraz predložené ani členom predstavenstva a dozornej rade spoločnosti. DPB v prípade právnych služieb a exekúcie argumentuje, že zmluvné vzťahy s advokátskymi kanceláriami boli stanovené bývalými vedeniami, pričom sa za zastavené prípady podarilo súčasnému manažmentu vyjednať dodatok, ktorý zmluvnú odmenu výrazne znížil. Podľa podniku vzťahy s exekútormi neboli predmetom zmluvy do príchodu súčasného vedenia. DPB stanovil harmonogram platenia odmeny advokátom a exekútorom za prípady staré viac ako desať rokov. "Vyčíslené náklady na prípady boli v tom čase bez rokovaní u oboch advokátskych kancelárií vo výške 32.000.000 eur," vysvetľuje mestská spoločnosť s tým, že vďaka prijatým opatreniam sa podarilo súčasnému vedeniu ušetriť až 16.000.000 eur.
Z hľadiska čistenia vozidiel dopravný podnik tvrdí, že každý dopravca má iný vozidlový park, inú dĺžku vozidiel, intenzitu či rozsah čistenia. "V DPB sa vykonáva mokré čistenie na rozdiel napríklad od Košíc, kde sa robí suché čistenie, čo má výrazný vplyv na cenu," tvrdí podnik. Zároveň upozorňuje, že má štyri depá. "To je neporovnateľné s inými mestami a logicky sa tým zvyšujú náklady," konštatuje.
DPB taktiež uvádza, že ak by manažment podniku nemal poistenie, bolo by to nezodpovedné, a výrok o tom, že si to mali manažéri platiť z vlastného vrecka považuje za populistický. Predražené úvery podľa DPB podpísalo ešte bývalé vedenie podniku v roku 2010 s osempercentným úrokom, ktorý znamená najväčšiu záťaž pre túto mestskú spoločnosť. Táto zmluva je však nevypovedateľná. "Súčasné vedenie DPB má dnes na základe veľmi dobrých hospodárskych výsledkov podpísané úvery, ktoré sú, čo sa týka úrokov, na úrovni hlavného mesta, teda približne 0,9 percenta," podotýka dopravný podnik.
Audit v DPB realizovala v júni tohto roka audítorská spoločnosť Deloitte. S jeho výsledkami boli už oboznámení aj bratislavskí poslanci finančnej komisie mestského zastupiteľstva.