Starostovia dvoch mestských častí Bratislavy a troch obcí v okolí hlavného mesta spustili dnes petíciu za urýchlené začatie výstavby úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.
Autor TASR
Bratislava 19. mája (TASR) – Starostovia dvoch mestských častí Bratislavy a troch obcí v okolí hlavného mesta spustili dnes petíciu za urýchlené začatie výstavby úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, ktoré sa stanú súčasťou bratislavského obchvatu. Starostovia Podunajských Biskupíc, Vrakune, Miloslavova, Rovinky a Dunajskej Lužnej žiadajú, aby sa plánovaný úsek R7 začal výstavbou úseku medzi Dunajskou Lužnou a Bajkalskou ulicou v Bratislave a aby sa s výstavbou začalo ešte v tomto roku.
"Najväčší problém vzniká práve na tomto úseku, preto chceme aj týmto spôsobom upozorniť, aby sa nezačalo úsekom medzi Holicami a Dunajskou Lužnou," povedala starostka Podunajských Biskupíc a predsedníčka petičného výboru Alžbeta Ožvaldová. Upozornila tiež, že by nemala byť spochybňovaná samotná výstavba ani realizácia prostredníctvom PPP. "Súkromno-verejné partnerstvo odporúčalo nielen súčasné, ale aj predchádzajúce vedenie ministerstva dopravy pod vedením Jána Figeľa i Národná diaľničná spoločnosť, preto žiadam, aby táto téma nebola zneužívaná pre politickú kampaň," povedal Ožvaldová.
Starosta bratislavskej Vrakune Martin Kuruc dokumentoval nevyhnutnosť výstavby R7 číslami. "Cez Vrakuňu prejde 52.000 áut denne, čo je na úrovni mesta Trenčín alebo mesta Poprad. Túto situáciu, keď dennodenne stoja vo Vrakuni autá vyše hodiny, vyrieši jedine výstavba D4 a R7," povedal Kuruc. "V Dunajskej Lužnej je 3000 áut, denne však prejde obcou 28.000 áut," priblížil starosta Dunajskej Lužnej Štefan Jurčík. "Obyvatelia našich obcí sú neuveriteľne vystresovaní, nekonečné zápchy ich stoja čas, nervy a napokon aj peniaze," povedal starosta Miloslavova Milan Baďanský. Spolu s ďalšími pritom poukázal na fakt, že po dokončení R7, ktorá by obišla v súčasnosti tranzitom neúmerne zaťažené obce, by sa cesta medzi Bajkalskou ulicou v Bratislave a Dunajskou Lužnou skrátila na sedem až desať minút. "Súčasný stav, keď tri kilometre na tomto úseku prechádzate 40 až 50 minút, sa jednoducho musí skončiť," skonštatoval starosta Rovinky Milan Bombala.
Predseda Bratislavského samosprávneho kraja Pavol Frešo si myslí, že spoločná iniciatíva starostov je najlepším spôsobom, ako bojovať o urýchlené začatie výstavby. "A povieme to otvorene, táto petícia zavrie ústa aj pár idiotom, ktorí ešte aj dnes hovoria, že obchvat, D4 ani R7 netreba," povedal Frešo.
Petičné hárky za urýchlenú výstavbu D4 a R7 si možno stiahnuť na webových stránkach obcí, ktorých starostovia tvoria petičný výbor, rovnako aj na stránke BSK. Podľa signatárov zbieranie podpisov potrvá až dovtedy, kým sa reálne nezačne stavať.
Minister dopravy Ján Počiatek v súvislosti s oznamovanou petíciou uviedol, že túto aktivitu chápe. "V istom zmysle ju aj podporujem, lebo si myslím, že celý projekt obchvatu je nevyhnutný, z odborného i ľudského pohľadu," povedal minister. Informoval, že v súčasnosti prebieha súťaž, ktorá ide podľa harmonogramu. "Ak nedôjde k nejakej zásadnej komplikácii, na konci roka by mohol byť víťaz tendra a zhotoviteľ stavby známy," povedal Počiatek.
Čo sa týka postupnosti výstavby, podľa rezortu dopravy je potrebné zosúladiť výstavbu tak, aby diaľnica dávala funkčný zmysel. "Nemá napríklad význam stavať diaľnicu, z ktorej sa nebude dať efektívne zísť na nadväzujúcu infraštruktúru a vodiči ju nebudú využívať a aj tak budú jazdiť cez obce v okolí Bratislavy," uviedol hovorca ministerstva Martin Kóňa. "V rámci tejto súťaže však, samozrejme, budeme tlačiť na budúceho zhotoviteľa, aby čo najskôr odovzdal ucelené diaľničné celky do užívania motoristickej verejnosti," dodal.
"Najväčší problém vzniká práve na tomto úseku, preto chceme aj týmto spôsobom upozorniť, aby sa nezačalo úsekom medzi Holicami a Dunajskou Lužnou," povedala starostka Podunajských Biskupíc a predsedníčka petičného výboru Alžbeta Ožvaldová. Upozornila tiež, že by nemala byť spochybňovaná samotná výstavba ani realizácia prostredníctvom PPP. "Súkromno-verejné partnerstvo odporúčalo nielen súčasné, ale aj predchádzajúce vedenie ministerstva dopravy pod vedením Jána Figeľa i Národná diaľničná spoločnosť, preto žiadam, aby táto téma nebola zneužívaná pre politickú kampaň," povedal Ožvaldová.
Starosta bratislavskej Vrakune Martin Kuruc dokumentoval nevyhnutnosť výstavby R7 číslami. "Cez Vrakuňu prejde 52.000 áut denne, čo je na úrovni mesta Trenčín alebo mesta Poprad. Túto situáciu, keď dennodenne stoja vo Vrakuni autá vyše hodiny, vyrieši jedine výstavba D4 a R7," povedal Kuruc. "V Dunajskej Lužnej je 3000 áut, denne však prejde obcou 28.000 áut," priblížil starosta Dunajskej Lužnej Štefan Jurčík. "Obyvatelia našich obcí sú neuveriteľne vystresovaní, nekonečné zápchy ich stoja čas, nervy a napokon aj peniaze," povedal starosta Miloslavova Milan Baďanský. Spolu s ďalšími pritom poukázal na fakt, že po dokončení R7, ktorá by obišla v súčasnosti tranzitom neúmerne zaťažené obce, by sa cesta medzi Bajkalskou ulicou v Bratislave a Dunajskou Lužnou skrátila na sedem až desať minút. "Súčasný stav, keď tri kilometre na tomto úseku prechádzate 40 až 50 minút, sa jednoducho musí skončiť," skonštatoval starosta Rovinky Milan Bombala.
Predseda Bratislavského samosprávneho kraja Pavol Frešo si myslí, že spoločná iniciatíva starostov je najlepším spôsobom, ako bojovať o urýchlené začatie výstavby. "A povieme to otvorene, táto petícia zavrie ústa aj pár idiotom, ktorí ešte aj dnes hovoria, že obchvat, D4 ani R7 netreba," povedal Frešo.
Petičné hárky za urýchlenú výstavbu D4 a R7 si možno stiahnuť na webových stránkach obcí, ktorých starostovia tvoria petičný výbor, rovnako aj na stránke BSK. Podľa signatárov zbieranie podpisov potrvá až dovtedy, kým sa reálne nezačne stavať.
Minister dopravy Ján Počiatek v súvislosti s oznamovanou petíciou uviedol, že túto aktivitu chápe. "V istom zmysle ju aj podporujem, lebo si myslím, že celý projekt obchvatu je nevyhnutný, z odborného i ľudského pohľadu," povedal minister. Informoval, že v súčasnosti prebieha súťaž, ktorá ide podľa harmonogramu. "Ak nedôjde k nejakej zásadnej komplikácii, na konci roka by mohol byť víťaz tendra a zhotoviteľ stavby známy," povedal Počiatek.
Čo sa týka postupnosti výstavby, podľa rezortu dopravy je potrebné zosúladiť výstavbu tak, aby diaľnica dávala funkčný zmysel. "Nemá napríklad význam stavať diaľnicu, z ktorej sa nebude dať efektívne zísť na nadväzujúcu infraštruktúru a vodiči ju nebudú využívať a aj tak budú jazdiť cez obce v okolí Bratislavy," uviedol hovorca ministerstva Martin Kóňa. "V rámci tejto súťaže však, samozrejme, budeme tlačiť na budúceho zhotoviteľa, aby čo najskôr odovzdal ucelené diaľničné celky do užívania motoristickej verejnosti," dodal.