Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Bratislavský kraj

Uhler: Električku v Petržalke po novej trati ešte nespustia

Na snímke predseda dopravnej komisie hlavného mesta a starosta bratislavských Jaroviec Jozef Uhler. Foto: TASR - Michal Svítok

Omeškanie stavebných prác je podľa neho priamym dôsledkom nasadenia nízkeho počtu strojov a pracovníkov na stavbe.

Bratislava 6. februára (TASR) - Predseda dopravnej komisie hlavného mesta a starosta bratislavských Jaroviec Jozef Uhler si nemyslí, že električka v Petržalke začne po novej trati (Jungmannova - Janíkov dvor) premávať už začiatkom roka 2025. V súvislosti s intenzitou stavebných prác v uplynulom období zároveň podľa neho neobstojí argumentácia počasím. Uviedol to pre TASR.

"Už viac ako rok tvrdím, že termín spustenia vyzerá na rok 2025. Dnes môžem dodať, že to nebude začiatok roka 2025," skonštatoval Uhler.

S termínom spustenia električkovej trate bol podľa neho bratislavský magistrát veľmi optimistický. Podotkol, že verejné obstarávanie je podľa slovenských zákonov príliš prísny a komplikovaný proces, pričom výsledky bývajú mizerné. "Vyhrávajú najlacnejší dodávatelia, ktorí nie sú schopní realizovať stavby načas," poznamenal Uhler.

To, že sú týždne, keď sa na električkovej trati takmer vôbec nepracuje, vidia podľa neho aj okoloidúci. Je to tak od začiatku stavby, preto sú spolu so starostom Petržalky Jánom Hrčkom k termínu ukončenia skeptickí. "Argumentácia počasím neobstojí. Počasie je neprajné počas niektorých dní, ale nedá sa tým obhájiť celý mesiac utlmenia prác," odkázal Uhler.

Bratislavský mestský a petržalský miestny poslanec Ján Karman vníma nedávne vyjadrenie magistrátu o nemožnosti garantovať termín dokončenia električkovej trate ako nebezpečný fakt, že mesto nemá nad stavbou plnú kontrolu.

"Zvykli sme si na to, že meškajúce verejné projekty sú menej flexibilné a samosprávy sa často stanú rukojemníkmi zhotoviteľa. V hre sú totiž peniaze z externých zdrojov. Pri vlastnom financovaní by takéto tempo určite nebolo tolerované," zhodnotil.

Omeškanie stavebných prác je podľa neho priamym dôsledkom nasadenia nízkeho počtu strojov a pracovníkov na stavbe. Počasie, ako tvrdí, síce možno zabrzdilo niektoré "mokré procesy", s tým však musí podľa poslanca projektový manažment počítať. Za omnoho vážnejší dôvod omeškania ako počasie považuje kolaps cien materiálov a neseriózny prístup zhotoviteľa.

"Každému súdnemu človeku musí byť zrejmé, že rok 2024 bol v kontexte dokončenia stavby iba hmlou," poznamenal Karman s tým, že až čas ukáže, kedy v Petržalke prejde po nových koľajniciach prvá električka. Pripomenul zároveň, že ani to nebude konečná fáza projektu, pretože viaceré stavebné objekty, ako lávky cez Chorvátske rameno i úprava okolia, budú dokončené ešte neskôr.

Magistrát pre TASR v januári uviedol, že v súčasnosti nevie garantovať konkrétny termín dokončenia petržalskej električkovej trate. Najmä po skúsenostiach a udalostiach z minulosti, ktoré mali zásadný dosah na realizáciu projektu. Tvrdí však, že robí všetko pre to, aby bola hotová čo najskôr. Spomalenie, miestami utlmenie stavených prác na niektorých úsekoch v posledných týždňoch odôvodňuje aj poveternostnými podmienkami, keďže nie všetky práce sa vzhľadom na technologický postup dajú vykonávať v daždi či v mraze.

S výstavbou trate za vyše 70 miliónov eur bez DPH začala koncom novembra 2021 vysúťažená skupina dodávateľov zo Združenia NS MHD Petržalka (spoločnosti Aldesa Construcciones Polska a Aldesa Construcciones). Podľa harmonogramu prác má byť trať vybudovaná do konca septembra 2024.