Hlavné mesto dostane nenávratnú finančnú dotáciu vo výške 3,5 milióna eur.
Autor TASR
Bratislava 12. marca (TASR) – Hlavné mesto Bratislava po prvý raz uspelo so žiadosťou, aby mu štát pomohol s plnením jeho úloh. Na tento účel mu dnes vláda SR odsúhlasila nenávratnú finančnú dotáciu vo výške 3,5 milióna eur.
Ministri sa tiež rozhodli podporiť európske dopravné projekty, ktoré slovenská metropola realizuje. Poskytli na ne návratnú finančnú výpomoc vo výške 2,5 milióna eur. Primátor Milan Ftáčnik (Smer-SD) vyjadril spokojnosť so získaním celkovo šiestich miliónov eur do rozpočtu. V opačnom prípade by podľa neho zrejme boli nútení po období konsolidácie siahnuť po ďalšom úvere.
"Nechceme ísť touto cestou, aby sme mesto zadlžovali... Vláde sme zdokumentovali, že nám poklesli príjmy a na druhej stráne nám jedinečne narástli výdavky," povedal novinárom Ftáčnik.
Primátor zdôraznil, že nenávratná finančná dotácia pomôže plniť Bratislave úlohy, ktoré má ako jediné slovenské mesto. Peniaze pôjdu na údržbu ciest prvej, druhej a tretej triedy na území hlavného mesta, ktoré inde spravuje štát a samosprávne kraje.
Dotácia bude slúžiť aj na budovanie infraštruktúry pre cestovný ruch, zavedenie integrovaného dopravného systému a tiež na podporu verejného poriadku. Ftáčnik informoval, že celkový počet zhruba 300 mestských policajtov vo výkone služby budú môcť navýšiť o 10 až 15.
Čo sa týka podpory eurofondových projektov, štát poskytnutím príspevku vo výške 2,5 milióna eur uhradí takmer polovicu z celkových 5,6 milióna eur, ktoré musí mesto Bratislava tento rok nájsť v rozpočte na päťpercentné spolufinancovanie.
Na roky 2014 a 2015 hlavné mesto získalo viac ako 200 miliónov eur na rekonštrukciu Starého mosta, výstavbu električkovej trate do Petržalky, modernizáciu električkovej trate do Dúbravky, nákup 80 trolejbusov a 30 električiek, ale aj na rekonštrukciu a dobudovanie trolejbusových tratí a výstavbu integrovanej prestupnej zástavky na Radlinského ulici.
Ftáčnik odmietol, že by poskytnutie dotácie súviselo s volebným rokom, keď na jeseň aj Bratislavu čakajú komunálne voľby. Dôkazom toho má byť, že mesto bude zrejme žiadať o pomoc aj na budúci rok.
"Myslím, že to nesúvisí priamo s tým, lebo sme v takej situácii, kedy som avizoval pánovi ministrovi financií, že aj keď možno nebude s tým nadšený, budeme musieť možno prísť aj v roku 2015," odpovedal primátor na otázku TASR.
Aj minister financií Peter Kažimír (Smer-SD) vylúčil, že by podpora Bratislavy mohla byť nadštandardná v porovnaní s inými mestami. "Táto vláda pravidelne chodí do regiónov. Minulý týždeň sme boli v Trnavskom kraji, predtým v ďalších krajoch a všade sme sa snažili veľmi účelovo a priamo pomôcť týmto regiónom aj konkrétnymi peniazmi," uviedol.
Finančnú injekciu pre hlavné mesto podľa Kažimíra odôvodňuje fakt, že je dlhší čas v osobitnom režime a snaží sa stiahnuť svoju zadlženosť. Tiež však aj to, že po poslednom sčítaní sa znížil počet jeho obyvateľov a tým aj prostriedkov z podielových daní. Tu štát vyšiel Bratislave v ústrety vlani tým, že so súhlasom Združenia miest a obcí použil pre ňu pôvodný vzorec rátajúci s pôvodným počtom obyvateľov.
Podľa ministra financií sú dôležité aj európske projekty na dobudovanie dopravnej infraštruktúry. Na tie sa Bratislave podarilo získať financie aj napriek tomu, že patrí k regiónom, ktoré sú nad priemerom EÚ. "Všetci, ktorí žijeme v Bratislave, vieme, že Bratislava to potrebuje," doplnil Kažimír.
Ministri sa tiež rozhodli podporiť európske dopravné projekty, ktoré slovenská metropola realizuje. Poskytli na ne návratnú finančnú výpomoc vo výške 2,5 milióna eur. Primátor Milan Ftáčnik (Smer-SD) vyjadril spokojnosť so získaním celkovo šiestich miliónov eur do rozpočtu. V opačnom prípade by podľa neho zrejme boli nútení po období konsolidácie siahnuť po ďalšom úvere.
"Nechceme ísť touto cestou, aby sme mesto zadlžovali... Vláde sme zdokumentovali, že nám poklesli príjmy a na druhej stráne nám jedinečne narástli výdavky," povedal novinárom Ftáčnik.
Primátor zdôraznil, že nenávratná finančná dotácia pomôže plniť Bratislave úlohy, ktoré má ako jediné slovenské mesto. Peniaze pôjdu na údržbu ciest prvej, druhej a tretej triedy na území hlavného mesta, ktoré inde spravuje štát a samosprávne kraje.
Dotácia bude slúžiť aj na budovanie infraštruktúry pre cestovný ruch, zavedenie integrovaného dopravného systému a tiež na podporu verejného poriadku. Ftáčnik informoval, že celkový počet zhruba 300 mestských policajtov vo výkone služby budú môcť navýšiť o 10 až 15.
Čo sa týka podpory eurofondových projektov, štát poskytnutím príspevku vo výške 2,5 milióna eur uhradí takmer polovicu z celkových 5,6 milióna eur, ktoré musí mesto Bratislava tento rok nájsť v rozpočte na päťpercentné spolufinancovanie.
Na roky 2014 a 2015 hlavné mesto získalo viac ako 200 miliónov eur na rekonštrukciu Starého mosta, výstavbu električkovej trate do Petržalky, modernizáciu električkovej trate do Dúbravky, nákup 80 trolejbusov a 30 električiek, ale aj na rekonštrukciu a dobudovanie trolejbusových tratí a výstavbu integrovanej prestupnej zástavky na Radlinského ulici.
Ftáčnik odmietol, že by poskytnutie dotácie súviselo s volebným rokom, keď na jeseň aj Bratislavu čakajú komunálne voľby. Dôkazom toho má byť, že mesto bude zrejme žiadať o pomoc aj na budúci rok.
"Myslím, že to nesúvisí priamo s tým, lebo sme v takej situácii, kedy som avizoval pánovi ministrovi financií, že aj keď možno nebude s tým nadšený, budeme musieť možno prísť aj v roku 2015," odpovedal primátor na otázku TASR.
Aj minister financií Peter Kažimír (Smer-SD) vylúčil, že by podpora Bratislavy mohla byť nadštandardná v porovnaní s inými mestami. "Táto vláda pravidelne chodí do regiónov. Minulý týždeň sme boli v Trnavskom kraji, predtým v ďalších krajoch a všade sme sa snažili veľmi účelovo a priamo pomôcť týmto regiónom aj konkrétnymi peniazmi," uviedol.
Finančnú injekciu pre hlavné mesto podľa Kažimíra odôvodňuje fakt, že je dlhší čas v osobitnom režime a snaží sa stiahnuť svoju zadlženosť. Tiež však aj to, že po poslednom sčítaní sa znížil počet jeho obyvateľov a tým aj prostriedkov z podielových daní. Tu štát vyšiel Bratislave v ústrety vlani tým, že so súhlasom Združenia miest a obcí použil pre ňu pôvodný vzorec rátajúci s pôvodným počtom obyvateľov.
Podľa ministra financií sú dôležité aj európske projekty na dobudovanie dopravnej infraštruktúry. Na tie sa Bratislave podarilo získať financie aj napriek tomu, že patrí k regiónom, ktoré sú nad priemerom EÚ. "Všetci, ktorí žijeme v Bratislave, vieme, že Bratislava to potrebuje," doplnil Kažimír.