Vo výzve predstavitelia konštatujú, že automobilový priemysel je jedným z najúspešnejších príbehov v EÚ a prispievateľov k rastu jej bohatstva.
Autor TASR
Bratislava 24. septembra (TASR) - Predstavitelia európskeho automobilového priemyslu spoločne predložili výzvu, aby sa Spojené kráľovstvo a EÚ vyhli brexitu bez dohody. Organizácie zastupujúce výrobcov vozidiel a dielov naprieč EÚ, Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) a Európske združenie dodávateľov automobilových komponentov (CLEPA), ako aj 24 národných združení vrátane Výboru francúzskych výrobcov automobilov (CCFA), Nemeckého združenia automobilového priemyslu (VDA), Združenia výrobcov a predajcov automobilov (SMMT) a Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR, sa spojili, aby zdôraznili, aký dosah by mal brexit bez dohody na jedno z najvýznamnejších hospodárskych odvetví Európy.
Vo výzve konštatujú, že automobilový priemysel je jedným z najúspešnejších príbehov v EÚ a prispievateľov k rastu jej bohatstva. Ročne vyrába 19,1 milióna vozidiel a zamestnáva 13,8 milióna ľudí naprieč celým sektorom. Integrálny charakter tohto priemyslu v plnej miere využíva maximum výhod, ktoré prináša jednotný trh a colné únie v prospech firiem v celej EÚ.
Vedúci predstavitelia európskeho priemyslu upozorňujú na to, že následky brexitu bez dohody budú pre tento životne dôležitý sektor závažné. Odchod Spojeného kráľovstva z EÚ bez dohody by vyvolalo seizmický posun v oblasti obchodných podmienok a vynaložené miliardy eur v colných poplatkoch s následným vplyvom na cenu, a tým aj rozhodovanie zákazníka na oboch stranách Lamanšského prielivu. Koniec obchodu bez prekážok by mohol spôsobiť narušenie presne načasovaného prevádzkového modelu priemyslu, kde náklady na zastavenie produkcie na iba jednu minútu v Spojenom kráľovstve dosahujú 54.700 eur. Medzitým by mohli colné poplatky v zmysle pravidiel WTO (Svetovej obchodnej organizácie) len na vozidlá (osobné aj úžitkové) zvýšiť spoločný účet EÚ a Spojeného kráľovstva o 5,7 miliardy eur. To by znamenalo potrebu kompenzácie cez zvyšovanie cien pre zákazníka, ak by výrobcovia neboli schopní pokryť dodatočné náklady.
"Slovensko ako otvorená ekonomika profituje z toho, že je členom tak významného zoskupenia, ako je EÚ. Zavádzanie akýchkoľvek bariér v rámci Európy je krokom späť a nahráva neprajníkom európskej integrácie a budovania tohto silného politicko-ekonomického bloku. Trh UK je pre slovenských výrobcov vozidiel, ale aj dielov významný a brexit bez dohody by ohrozil aj úspešný štart automobilky Jaguar Land Rover a jej dodávateľov. Okrem zvýšených nákladov zo zavedenia ciel hrozia aj zvýšené náklady na logistiku, zabezpečenie plynulého zásobovania dielmi a podobne," zdôrazňuje Alexander Matušek, prezident ZAP SR.
Vo výzve konštatujú, že automobilový priemysel je jedným z najúspešnejších príbehov v EÚ a prispievateľov k rastu jej bohatstva. Ročne vyrába 19,1 milióna vozidiel a zamestnáva 13,8 milióna ľudí naprieč celým sektorom. Integrálny charakter tohto priemyslu v plnej miere využíva maximum výhod, ktoré prináša jednotný trh a colné únie v prospech firiem v celej EÚ.
Vedúci predstavitelia európskeho priemyslu upozorňujú na to, že následky brexitu bez dohody budú pre tento životne dôležitý sektor závažné. Odchod Spojeného kráľovstva z EÚ bez dohody by vyvolalo seizmický posun v oblasti obchodných podmienok a vynaložené miliardy eur v colných poplatkoch s následným vplyvom na cenu, a tým aj rozhodovanie zákazníka na oboch stranách Lamanšského prielivu. Koniec obchodu bez prekážok by mohol spôsobiť narušenie presne načasovaného prevádzkového modelu priemyslu, kde náklady na zastavenie produkcie na iba jednu minútu v Spojenom kráľovstve dosahujú 54.700 eur. Medzitým by mohli colné poplatky v zmysle pravidiel WTO (Svetovej obchodnej organizácie) len na vozidlá (osobné aj úžitkové) zvýšiť spoločný účet EÚ a Spojeného kráľovstva o 5,7 miliardy eur. To by znamenalo potrebu kompenzácie cez zvyšovanie cien pre zákazníka, ak by výrobcovia neboli schopní pokryť dodatočné náklady.
"Slovensko ako otvorená ekonomika profituje z toho, že je členom tak významného zoskupenia, ako je EÚ. Zavádzanie akýchkoľvek bariér v rámci Európy je krokom späť a nahráva neprajníkom európskej integrácie a budovania tohto silného politicko-ekonomického bloku. Trh UK je pre slovenských výrobcov vozidiel, ale aj dielov významný a brexit bez dohody by ohrozil aj úspešný štart automobilky Jaguar Land Rover a jej dodávateľov. Okrem zvýšených nákladov zo zavedenia ciel hrozia aj zvýšené náklady na logistiku, zabezpečenie plynulého zásobovania dielmi a podobne," zdôrazňuje Alexander Matušek, prezident ZAP SR.