< sekcia Československé výročia 2018
Štyri slovenské weby si v azbuke pripomenuli 50. výročie okupácie ČSSR
Cieľom kampane Inštitútu pre verejné otázky (IVO) je priblížiť mladej generácii udalosti spred 50 rokov v dnes už málo zrozumiteľnej azbuke.
Autor TASR
Bratislava 21. augusta (TASR) - Na štyroch slovenských portáloch sa v utorok objavili nápisy v azbuke, ktoré sú súčasťou kampane Nerozumieme. Cieľom kampane Inštitútu pre verejné otázky (IVO) je priblížiť mladej generácii udalosti spred 50 rokov v dnes už málo zrozumiteľnej azbuke.
"50 rokov po okupácii sa na slovenských weboch objavila 'invázia' azbuky. Týmto gestom sme si pripomenuli udalosť, ktorej dodnes v istom slova zmysle nerozumieme. Kampaň využíva aj autentické nápisy a výkriky ľudí rozhorčených príchodom cudzích vojsk do Československa. Demonštranti chceli, aby ich odkazom votrelci 100-percentne rozumeli, preto ich písali často práve azbukou," povedal za autorov kampane kreatívny riaditeľ agentúry MARK BBDO Vlado Slivka.
"Je dôležité uvedomovať si, pripomínať a vysvetľovať skutočnosti týkajúce sa okupácie. Najmä v čase, keď sa v časti spoločnosti a aj medzi politikmi množia nálady, ktoré ju nedostatočne odsudzujú, téme sa vyhýbajú či spochybňujú zabratie územia suverénneho štátu," povedal šéfredaktor Trend.sk Branislav Benčat. Okrem publikovania viacerých materiálov o okupácii sa do kampane zapojili aj na webe, kde vybraným článkom prepísali nadpisy do azbuky.
Nápisy v azbuke sa objavili aj na stránke Fun rádia. "Je dôležité pripomínať si históriu, a to najmä s ohľadom na rastúce extrémistické prejavy v krajine. Hlavná stránka funradio.sk bude preto počas celého dňa v azbuke," doplnil programový riaditeľ Fun rádia Marek Mikúšek.
Podobné prekvapenie si pripravil pre svojich užívateľov portál Refresher.sk. Jeho cieľovou skupinou sú mladí ľudia. "Radi sme sa stali súčasťou kampane a edukovali našu cieľovú skupinu. Tá o udalostiach zo '68 a následnej okupácii možno počula na hodine dejepisu alebo od starých rodičov, ale to nie vždy stačí," vysvetlil zakladateľ Refresheru Gábor Boros.
Azbuka sa objavila aj na portáli Startitup.sk. "Kampaň sme sa rozhodli podporiť, lebo je potrebné pripomínať si udalosti, ktoré ovplyvnili našu krajinu, a treba aj neustále vzdelávať súčasnú spoločnosť. Sme radi, že sme aspoň takouto formou mohli prispieť k osvete. Snáď už všetci aspoň o čosi viac rozumieme," povedala marketingová riaditeľka portálu Viktória Maxinová.
Súčasťou kampane Nerozumieme sú aj online banery, články a reportáže v médiách, bilbordy, rozhlasové spoty či videá známych osobností, ktoré odkazujú na stránku www.nerozumieme.sk. Kampaň podporil aj džezový hudobník Alois Bouda, ktorý bol svedkom okupácie, ale aj slovenské osobnosti, ktoré na svojich profiloch na sociálnych sieťach uverejnili videá so svojím pohľadom a názorom na udalosti z augusta 1968.
"50 rokov po okupácii sa na slovenských weboch objavila 'invázia' azbuky. Týmto gestom sme si pripomenuli udalosť, ktorej dodnes v istom slova zmysle nerozumieme. Kampaň využíva aj autentické nápisy a výkriky ľudí rozhorčených príchodom cudzích vojsk do Československa. Demonštranti chceli, aby ich odkazom votrelci 100-percentne rozumeli, preto ich písali často práve azbukou," povedal za autorov kampane kreatívny riaditeľ agentúry MARK BBDO Vlado Slivka.
"Je dôležité uvedomovať si, pripomínať a vysvetľovať skutočnosti týkajúce sa okupácie. Najmä v čase, keď sa v časti spoločnosti a aj medzi politikmi množia nálady, ktoré ju nedostatočne odsudzujú, téme sa vyhýbajú či spochybňujú zabratie územia suverénneho štátu," povedal šéfredaktor Trend.sk Branislav Benčat. Okrem publikovania viacerých materiálov o okupácii sa do kampane zapojili aj na webe, kde vybraným článkom prepísali nadpisy do azbuky.
Nápisy v azbuke sa objavili aj na stránke Fun rádia. "Je dôležité pripomínať si históriu, a to najmä s ohľadom na rastúce extrémistické prejavy v krajine. Hlavná stránka funradio.sk bude preto počas celého dňa v azbuke," doplnil programový riaditeľ Fun rádia Marek Mikúšek.
Podobné prekvapenie si pripravil pre svojich užívateľov portál Refresher.sk. Jeho cieľovou skupinou sú mladí ľudia. "Radi sme sa stali súčasťou kampane a edukovali našu cieľovú skupinu. Tá o udalostiach zo '68 a následnej okupácii možno počula na hodine dejepisu alebo od starých rodičov, ale to nie vždy stačí," vysvetlil zakladateľ Refresheru Gábor Boros.
Azbuka sa objavila aj na portáli Startitup.sk. "Kampaň sme sa rozhodli podporiť, lebo je potrebné pripomínať si udalosti, ktoré ovplyvnili našu krajinu, a treba aj neustále vzdelávať súčasnú spoločnosť. Sme radi, že sme aspoň takouto formou mohli prispieť k osvete. Snáď už všetci aspoň o čosi viac rozumieme," povedala marketingová riaditeľka portálu Viktória Maxinová.
Súčasťou kampane Nerozumieme sú aj online banery, články a reportáže v médiách, bilbordy, rozhlasové spoty či videá známych osobností, ktoré odkazujú na stránku www.nerozumieme.sk. Kampaň podporil aj džezový hudobník Alois Bouda, ktorý bol svedkom okupácie, ale aj slovenské osobnosti, ktoré na svojich profiloch na sociálnych sieťach uverejnili videá so svojím pohľadom a názorom na udalosti z augusta 1968.