Doteraz Európska únia nemala jednotnú legislatívu pre bezpilotné lietadlá, takzvané drony, dnes sme sa s ministrami zhodli, že bude potrebná.
Autor TASR
Brusel 1. decembra (TASR) – Doteraz Európska únia nemala jednotnú legislatívu pre bezpilotné lietadlá, takzvané drony, dnes sme sa s ministrami zhodli, že bude potrebná. Po stretnutí s únijnými ministrami to povedal slovenský minister dopravy Árpád Érsek.
"Vytvorili sme priestor, aby boli drony obmedzované a kontrolované," skonštatoval po prvej časti dnešných rokovaní Érsek. Doteraz sa spoločné európske pravidlá týkali len dronov nad 150 kilogramov. Používanie ľahších strojov si členské štáty mohli regulovať – Slovensko prijalo vlastné pravidlá vlani.
Ministri sa zhodli na tom, že zákony by mali byť naprieč Úniou jednotné aj pre ľahšie stroje, hlavným argumentom je bezpečnosť. "Nie je jedno, či dron lieta medzi ľuďmi, alebo lieta niekde po poli," uviedol Érsek.
Na úrovni EÚ má túto oblasť na starosti Európska agentúra pre leteckú bezpečnosť EASA a venuje sa len civilným dronom. Tá navrhla rozdeliť ich na tri kategórie podľa miery rizika.
Pri najnižšej kategórii by nebolo potrebné na používanie dronu povolenie, ak s ním používateľ nejde do zakázaných oblastí. Používanie druhej kategórie strojov by už bolo podmienené povolením od národného úradu leteckej bezpečnosti. Najrizikovejšie drony by museli spĺňať podobné pravidlá ako pilotované lietadlá.
"Čím väčší dron, tým prísnejšia legislatíva," zhrnul Érsek smer, akým by sa mala legislatíva, ktorú pripraví Európska komisia (EK), v tejto oblasti uberať.
V súvislosti s letectvom dnes členské štáty dali EK mandát na to, aby mohla začať rokovania o komplexnej dohode o leteckej doprave s Arménskom. Tá má za cieľ zabezpečiť lepšie dopravné spojenie s Jerevanom. Výsledkom rokovaní by mala byť dohoda o spoločnom leteckom priestore. Arménsko s EÚ spája politika východného partnerstva.
"Vytvorili sme priestor, aby boli drony obmedzované a kontrolované," skonštatoval po prvej časti dnešných rokovaní Érsek. Doteraz sa spoločné európske pravidlá týkali len dronov nad 150 kilogramov. Používanie ľahších strojov si členské štáty mohli regulovať – Slovensko prijalo vlastné pravidlá vlani.
Ministri sa zhodli na tom, že zákony by mali byť naprieč Úniou jednotné aj pre ľahšie stroje, hlavným argumentom je bezpečnosť. "Nie je jedno, či dron lieta medzi ľuďmi, alebo lieta niekde po poli," uviedol Érsek.
Na úrovni EÚ má túto oblasť na starosti Európska agentúra pre leteckú bezpečnosť EASA a venuje sa len civilným dronom. Tá navrhla rozdeliť ich na tri kategórie podľa miery rizika.
Pri najnižšej kategórii by nebolo potrebné na používanie dronu povolenie, ak s ním používateľ nejde do zakázaných oblastí. Používanie druhej kategórie strojov by už bolo podmienené povolením od národného úradu leteckej bezpečnosti. Najrizikovejšie drony by museli spĺňať podobné pravidlá ako pilotované lietadlá.
"Čím väčší dron, tým prísnejšia legislatíva," zhrnul Érsek smer, akým by sa mala legislatíva, ktorú pripraví Európska komisia (EK), v tejto oblasti uberať.
V súvislosti s letectvom dnes členské štáty dali EK mandát na to, aby mohla začať rokovania o komplexnej dohode o leteckej doprave s Arménskom. Tá má za cieľ zabezpečiť lepšie dopravné spojenie s Jerevanom. Výsledkom rokovaní by mala byť dohoda o spoločnom leteckom priestore. Arménsko s EÚ spája politika východného partnerstva.