Do Nemecka smeruje tretina českého exportu. Avšak všetky dielce, drôty, káble, displeje a sedadlá sú hodnotovo pre český vývoz do Nemecka dvakrát podstatnejšie než autá.
Autor TASR
Praha 31. júla (TASR) - Čínske akcie od polovice júna výrazne klesajú. V pondelok (27. 7.) zaznamenali najväčšiu dennú stratu za viac ako osem rokov. Pokles akcií vyvolal obavy o finančnú stabilitu druhej najsilnejšej ekonomiky sveta. Vláda prijala viaceré opatrenia na stabilizáciu situácie. Okrem iného zakázala predaj akcií všetkým akcionárom s podielom vo firme vyšším než 5 %. Na možné dôsledky tohto vývoja pre Česko sa spýtal denník iDNES investičného stratéga Raiffeisenbank Aleša Michla.
"Keď pôjde Čína prechodne dole, nás to s oneskorením zabrzdí," uviedol expert a dodal, že "český vývoz je od Číny závislý viac, než sa to na prvý pohľad zdá".
Čínske akcie za posledný mesiac stratili tretinu hodnoty. Je to iba korekcia trhu alebo sa investori obávajú, že čínsku ekonomiku čakajú problémy? Správnu odpoveď zatiaľ nikto nepozná.
Na burze sa zrkadlí stav reálnej ekonomiky. Ten pád nemusel spôsobiť len vývoj v samotnej Číne. Keď sa v roku 2013 špekulovalo s rastom úrokov v Spojených štátoch, hodnota akcií klesala takisto. A s rastom úrokov na západnom brehu Atlantiku sa teraz špekuluje znovu.
Michl poznamenal, že spomalenie rastu je zdravé a Číňania to vedia. Už teraz tvoria investície, napríklad do infraštruktúry, asi polovicu hrubého domáceho produktu (HDP). Takto stavať a stimulovať ekonomiku nemožno donekonečna. Tento trend by sa nakoniec skončil nakúpením nadbytočných kapacít a veľkým množstvom nedobytných úverov.
Napríklad v Čching-tau sa realizovali cez jeden záliv dva projekty - veľký most a tunel. Mať cez jeden záliv dve také stavby je nezmysel. Čína nemôže neustále naháňať vzostup len prostredníctvom betónu. Ak sa realitná bublina veľmi nafúkne a nebude pokrývať skutočné potreby miest, pod ťarchou nadbytočných kapacít sa v nej začnú objavovať diery a spľasne.
"Je to jednoducho rovnaký bankový socializmus, ktorý nefungoval v 90. rokoch v Česku a v Amerike prerástol do recesie," konštatoval expert Michl.
Čína potrebuje zosúladiť zmeny vo svojej ekonomike tak, aby naučila obyvateľov nakupovať. Ich výdavky musí využiť na ďalší rast v období, keď bude vplyv priemyslu slabnúť. "Potrebuje to stočiť z betónu na trochu vyššiu spotrebu," zdôraznil Michl. Kým v minulosti čínska propaganda presviedčala ľudí, aby sporili. Súčasná reformujúca sa Čína má pred obchodnými domami nápisy, ktoré presviedčajú o nevyhnutnosti nakupovať.
Čínu bude stáť zmena kurzu niekoľkoročné spomalenie rastu HDP, možno zaň zaplatí recesiou. Potom zrejme dôjde k ďalšej urbanizácii, sťahovaniu ľudí do miest a vzniku megamiest. To isté zažila Európa počas priemyselnej revolúcie.
V budúcnosti sa do Číny už prestane chodiť ako do super najlacnejšej krajiny. To, čo tam bude zahraničné firmy držať, už nebudú nízke platy zamestnancov, ale napríklad to, že v okruhu hodiny cesty budú mať na výber stovky subdodávateľov.
"Traduje sa, že závisíme od Nemecka," povedal Michl. "Na prvý pohľad to vyzerá, že je to tak. Do Nemecka smeruje tretina českého exportu. Avšak všetky dielce, drôty, káble, displeje a sedadlá sú hodnotovo pre český vývoz do Nemecka dvakrát podstatnejšie než autá. Väčšina tých dielcov sa v Nemecku dá dokopy, pridá sa k tomu výskum, vyblýska sa to a zamieri do USA alebo Číny. Preto je klišé hovoriť, že sme bláznivo závislí od Nemecka... Sme závislí od Číny a USA viac, než si myslíme. Tam sa rodí dopyt po nemeckých, respektíve českých exportoch."
"Keď pôjde Čína prechodne dole, nás to s oneskorením zabrzdí," uviedol expert a dodal, že "český vývoz je od Číny závislý viac, než sa to na prvý pohľad zdá".
Čínske akcie za posledný mesiac stratili tretinu hodnoty. Je to iba korekcia trhu alebo sa investori obávajú, že čínsku ekonomiku čakajú problémy? Správnu odpoveď zatiaľ nikto nepozná.
Na burze sa zrkadlí stav reálnej ekonomiky. Ten pád nemusel spôsobiť len vývoj v samotnej Číne. Keď sa v roku 2013 špekulovalo s rastom úrokov v Spojených štátoch, hodnota akcií klesala takisto. A s rastom úrokov na západnom brehu Atlantiku sa teraz špekuluje znovu.
Michl poznamenal, že spomalenie rastu je zdravé a Číňania to vedia. Už teraz tvoria investície, napríklad do infraštruktúry, asi polovicu hrubého domáceho produktu (HDP). Takto stavať a stimulovať ekonomiku nemožno donekonečna. Tento trend by sa nakoniec skončil nakúpením nadbytočných kapacít a veľkým množstvom nedobytných úverov.
Napríklad v Čching-tau sa realizovali cez jeden záliv dva projekty - veľký most a tunel. Mať cez jeden záliv dve také stavby je nezmysel. Čína nemôže neustále naháňať vzostup len prostredníctvom betónu. Ak sa realitná bublina veľmi nafúkne a nebude pokrývať skutočné potreby miest, pod ťarchou nadbytočných kapacít sa v nej začnú objavovať diery a spľasne.
"Je to jednoducho rovnaký bankový socializmus, ktorý nefungoval v 90. rokoch v Česku a v Amerike prerástol do recesie," konštatoval expert Michl.
Čína potrebuje zosúladiť zmeny vo svojej ekonomike tak, aby naučila obyvateľov nakupovať. Ich výdavky musí využiť na ďalší rast v období, keď bude vplyv priemyslu slabnúť. "Potrebuje to stočiť z betónu na trochu vyššiu spotrebu," zdôraznil Michl. Kým v minulosti čínska propaganda presviedčala ľudí, aby sporili. Súčasná reformujúca sa Čína má pred obchodnými domami nápisy, ktoré presviedčajú o nevyhnutnosti nakupovať.
Čínu bude stáť zmena kurzu niekoľkoročné spomalenie rastu HDP, možno zaň zaplatí recesiou. Potom zrejme dôjde k ďalšej urbanizácii, sťahovaniu ľudí do miest a vzniku megamiest. To isté zažila Európa počas priemyselnej revolúcie.
V budúcnosti sa do Číny už prestane chodiť ako do super najlacnejšej krajiny. To, čo tam bude zahraničné firmy držať, už nebudú nízke platy zamestnancov, ale napríklad to, že v okruhu hodiny cesty budú mať na výber stovky subdodávateľov.
"Traduje sa, že závisíme od Nemecka," povedal Michl. "Na prvý pohľad to vyzerá, že je to tak. Do Nemecka smeruje tretina českého exportu. Avšak všetky dielce, drôty, káble, displeje a sedadlá sú hodnotovo pre český vývoz do Nemecka dvakrát podstatnejšie než autá. Väčšina tých dielcov sa v Nemecku dá dokopy, pridá sa k tomu výskum, vyblýska sa to a zamieri do USA alebo Číny. Preto je klišé hovoriť, že sme bláznivo závislí od Nemecka... Sme závislí od Číny a USA viac, než si myslíme. Tam sa rodí dopyt po nemeckých, respektíve českých exportoch."