Lietadlá boli uzemnené takmer dva roky, ako následok tragických havárií v Indonézií a Etiópií.
Autor TASR
Paríž 24. novembra (TASR) – Európska agentúra pre bezpečnosť letectva (EASA) v utorok schválila návrh smernice o skončení sa uzemnenia lietadiel Boeing 737 MAX. Pripravila tak pôdu na formálne schválenie ich letov v januári takmer po dvojročnom zákaze, ktorý spôsobili dve tragické havárie v priebehu piatich mesiacov.
EASA načrtla kroky potrebné na návrat uzemnených lietadiel späť do prevádzky vrátane aktualizácie softvéru, ktorý sa podieľal na nehodách v rokoch 2018 a 2019.
Otvorila tiež 28-dňovú lehotu na pripomienky, ktorá by podľa EASA mala viesť k formálnemu zrušeniu uzemnenia zhruba v polovici januára, keď uplynie lehota na spätnú väzbu od verejnosti a priemyslu.
Ako dlho potrvá, kým sa v Európe obnovia lety 737 MAX, však bude závisieť od výcviku pilotov a tiež od toho, koľko času zaberie leteckým spoločnostiam aktualizácia softvéru a realizácia všetkých nariadení EASA.
V Spojených štátoch je naplánované obnovenie komerčných letov 29. decembra, necelých šesť týždňov po zrušení uzemnenia 18. novembra.
EASA zastupuje 27 krajín EÚ a ďalšie štyri krajiny vrátane Nórska. Do 31. decembra zastupuje aj Spojené kráľovstvo, kým platí prechodné obdobie po brexite.
Havárie v Indonézii v roku 2018 a v Etiópii v roku 2019 viedli k množstvu vyšetrovaní, ktoré vytkli Boeingu zlý dizajn a americkému leteckému úradu FAA laxný dohľad. Podrobne preskúmali aj úzke vzťahy FAA s Boeingom.
EASA načrtla kroky potrebné na návrat uzemnených lietadiel späť do prevádzky vrátane aktualizácie softvéru, ktorý sa podieľal na nehodách v rokoch 2018 a 2019.
Otvorila tiež 28-dňovú lehotu na pripomienky, ktorá by podľa EASA mala viesť k formálnemu zrušeniu uzemnenia zhruba v polovici januára, keď uplynie lehota na spätnú väzbu od verejnosti a priemyslu.
Ako dlho potrvá, kým sa v Európe obnovia lety 737 MAX, však bude závisieť od výcviku pilotov a tiež od toho, koľko času zaberie leteckým spoločnostiam aktualizácia softvéru a realizácia všetkých nariadení EASA.
V Spojených štátoch je naplánované obnovenie komerčných letov 29. decembra, necelých šesť týždňov po zrušení uzemnenia 18. novembra.
EASA zastupuje 27 krajín EÚ a ďalšie štyri krajiny vrátane Nórska. Do 31. decembra zastupuje aj Spojené kráľovstvo, kým platí prechodné obdobie po brexite.
Havárie v Indonézii v roku 2018 a v Etiópii v roku 2019 viedli k množstvu vyšetrovaní, ktoré vytkli Boeingu zlý dizajn a americkému leteckému úradu FAA laxný dohľad. Podrobne preskúmali aj úzke vzťahy FAA s Boeingom.