Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Ekonomika

Air France-KLM získali 1,04 miliardy eur z emisie akcií

Na archívnej snímke z 30. septembra 2003 lietadlo Air France roluje vedľa lietadla spoločnosti KLM na letisku vo francúzskom Roissy. Foto: TASR/AP

Air France-KLM dúfajú, že už toto leto budú vďaka očkovaniu proti ochoreniu COVID-19 využívať 50 % svojej kapacity na severnej pologuli a možno aj viac, ak sa cestovanie bude ďalej zotavovať.

Paríž 20. apríla (TASR) - Stratová francúzsko-holandská letecká spoločnosť Air France-KLM získala 1,04 miliardy eur z pondelkovej (19. 4.) emisie akcií. Podiel francúzskej vlády v aerolíniách sa vďaka tomu zvýšil na 28,6 %, čo je viac ako trojnásobok podielu holandskej vlády vo výške 9,3 %. Výťažok z emisie bude použitý na posilnenie súvahy spoločnosti Air France, uviedol dopravca vo vyhlásení.

Zvýšenie podielu Francúzska narušuje predchádzajúcu rovnováhu, keď obe krajiny vlastnili rovnaký, zhruba 14-percentný podiel v aerolíniách. Holandsko však odmietlo účasť na zvýšení kapitálu. „Úspešnosť zvýšenia kapitálu a obnovená podpora našich hlavných akcionárov svedčia o dôvere investorov v perspektívy skupiny,“ uviedol vo vyhlásení generálny riaditeľ Air France-KLM Benjamin Smith.

Skupina vykázala za rok 2020 stratu 7,1 miliardy eur. Dôvodom boli cestovné obmedzenia na zastavenie šírenia pandémie nového koronavírusu, ktoré vyústili do kolapsu globálneho cestovného ruchu.

Nie všetci hlavní akcionári spoločnosti Air France-KLM sa zúčastnili na emisii. Okrem Holandska sa do nej nezapojila ani letecká spoločnosť Delta, ktorej americké pravidlá o štátnej pomoci zakazujú takéto nákupy akcií. Čínska letecká spoločnosť China Eastern však zvýšila svoj podiel v Air France-KLM na 9,6 % z 8,8 %.

Francúzsky štát kúpil najviac akcií po tom, ako Európska únia dala zelenú jeho plánu na zvýšenie podielu v spoločnosti. Celková francúzska štátna pomoc spoločnosti Air France-KLM tak dosiahla zhruba 4 miliardy eur a zahŕňa premenu núdzových štátnych úverov na fondy spoločností.

Air France-KLM dúfajú, že už toto leto budú vďaka očkovaniu proti ochoreniu COVID-19 využívať 50 % svojej kapacity na severnej pologuli a možno aj viac, ak sa cestovanie bude ďalej zotavovať.

Pomoc od štátu pre letecké spoločnosti sa však nepáči najväčšiemu súkromnému nízkonákladovému dopravcovi v Európe - írskym aerolíniám Ryanair, ktoré majú v pláne napadnúť na súdoch záchranné programy v Nemecku, Španielsku, Holandsku, Dánsku a Portugalsku.