Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 23. november 2024Meniny má Klement
< sekcia Ekonomika

Airbus varoval, že pre súčasnú situáciu bude musieť prepúšťať

Nový airbus francúzskeho výrobcu A350, archívne foto. Foto: TASR/AP

Šéf Airbusu Guillaume Faury v liste 135.000 zamestnancom uviedol, že koncern stráca hotovosť bezprecedentnou rýchlosťou.

Paríž 27. apríla (TASR) - Airbus varoval, že bude musieť prepúšťať a že aktuálna situácia ohrozuje jeho prežitie.

Európsky výrobca lietadiel zamestnancom oznámil, aby sa pripravili na možnosť rušenia pracovných miest. Podľa Airbusu je bez okamžitých opatrení ohrozené jeho prežitie.

Šéf Airbusu Guillaume Faury v liste 135.000 zamestnancom uviedol, že koncern stráca hotovosť "bezprecedentnou rýchlosťou" a že aktuálne zníženie produkcie o tretinu neodráža najhorší scenár. List bol odoslaný v piatok (24. 4.) večer.

Airbus začal implementovať vládou podporované programy kurzarbeit, najprv sa to dotklo 3000 zamestnancov vo Francúzsku. Faury však uviedol, že teraz zrejme budú potrebné "oveľa rozsiahlejšie opatrenia". "Ak nebudeme konať teraz, bude ohrozené prežitie Airbusu."

Zdroje z odvetvia tvrdia, že v lete by sa mohol spustiť nový reštrukturalizačný plán podobný programu Power8 z roku 2007, ktorý počítal so zrušením 10.000 pracovných miest. Faury však signalizoval, že Airbus už začal so skúmaním "všetkých možností", pričom čaká na vyjasnenie na strane dopytu.

Zdroje oboznámené so situáciou uviedli, že Airbus tiež aktívne diskutuje s európskymi vládami o získaní finančnej pomoci z programov podpory odvetví zasiahnutých pandémiou, vrátane získania štátom garantovaných úverov.

Koncern už zvýšil svoje komerčné úverové linky od bánk, čo Faury popísal ako kupovanie "času na adaptáciu a zmenu veľkosti".

Aby zmiernil odlev hotovosti, Airbus už v apríli skresal produkciu lietadiel s jednou uličkou (narrow-body) o tretinu na 40 strojov mesačne. Takisto zmenil ciele týkajúce sa produkcie lietadiel so širokým trupom (wide-body), ktoré signalizujú zníženie až o 42 %.

"Inými slovami, v priebehu niekoľkých týždňov sme stratili takmer tretinu nášho biznisu," uviedol Faury v liste. "A na rovinu to ešte nie je ten najhorší scenár, ktorému môžeme čeliť." Dodal, že nové produkčné plány koncernu budú platiť, kým dôkladne nezanalyzuje dopyt, čo bude trvať dva až tri mesiace.

Podľa Fauryho je ešte príliš skoro špekulovať o podobe zotavenia, spomenul však scenáre, ktoré počítajú s krátkou aj hlbokou krízou a rýchlym alebo dlhším a bolestivejším zotavovaním s návratom dopytu na úrovne pred koronakrízou po 5 alebo 10 rokoch. Analytici a aerolínie hovoria o poklese trvajúcom maximálne 3 až 4 roky.